4.730 lest ·
27 svar
5k lest
27 svar
Dimensjon gulvbjelkelag - 5,6 meter
Jeg holder på å renovere en gammel laftet låve, og trenger hjelp med hvordan jeg skal tenke rundt det nye gulvet.
Bygningen består av en laftet overdel som står på en ganske høy steinmur/fundament. Underetasjen har ikke blitt brukt til noe de siste 25 årene på grunn av gulvets (taket i "kjelleren") dårlige tilstand.
Nå har jeg revet ut gulvet (og bekreftet hvor dårlig tilstanden faktisk var), og har begynt å tenke på løsninger for et nytt gulv. Laftekonstruksjonen skal få noen nye stokker før gulvbyggingen starter, så jeg har litt tid på meg til å fundere over gulvet.
Tanken er at det skal bli snekkerverksted, så gulvet må dimensjoneres for å eventuelt tåle noen maskiner av eldre (tyngre) modell.
Innvendige mål er 5,6m * 6,8m. Taket er høyt under taket, selv med et tykkere gulv og eventuell fremtidig isolering i taket.
Min første tanke var limtrebjelker tvers over bygningen, dvs. 5,6 meter lange, hengt opp i lafteveggen med bjelkesko. Hvilken dimensjon trengs? Skal jeg legge dem på cc600 og isolere mellom dem, eller skal jeg ha lekter i vinkel oppå som jeg isolerer mellom? Skruelimt gulvsponplate og så gulv, eller holder det med et solid tregulv?
Bygningen består av en laftet overdel som står på en ganske høy steinmur/fundament. Underetasjen har ikke blitt brukt til noe de siste 25 årene på grunn av gulvets (taket i "kjelleren") dårlige tilstand.
Nå har jeg revet ut gulvet (og bekreftet hvor dårlig tilstanden faktisk var), og har begynt å tenke på løsninger for et nytt gulv. Laftekonstruksjonen skal få noen nye stokker før gulvbyggingen starter, så jeg har litt tid på meg til å fundere over gulvet.
Tanken er at det skal bli snekkerverksted, så gulvet må dimensjoneres for å eventuelt tåle noen maskiner av eldre (tyngre) modell.
Innvendige mål er 5,6m * 6,8m. Taket er høyt under taket, selv med et tykkere gulv og eventuell fremtidig isolering i taket.
Min første tanke var limtrebjelker tvers over bygningen, dvs. 5,6 meter lange, hengt opp i lafteveggen med bjelkesko. Hvilken dimensjon trengs? Skal jeg legge dem på cc600 og isolere mellom dem, eller skal jeg ha lekter i vinkel oppå som jeg isolerer mellom? Skruelimt gulvsponplate og så gulv, eller holder det med et solid tregulv?
Lettball hb350 ville jeg anbefale. Men limtre 90x270 funker også. Dette er for boliglaster. Dimensjonere for mulig fritt plasserte 1 tonns maskiner er vanskelig. Sikrest er jo om man kan få en bærende hjertetvegg under.
Hva er fordelene med lettbalk i stedet for limtre? Har ingen erfaring i det hele tatt med sånne.J JKrister skrev:
Jo, 1-tons maskiner blir selvfølgelig vanskelig, og jeg forstår at jeg ikke kommer til å kunne sette inn hva som helst i verkstedet. Tenker i hvert fall at det kanskje kunne være smart å dimensjonere opp fra boliglast?
Angående hjertetvegg så ville det sikkert være mulig, men akkurat nå finnes det ikke engang et gulv å snakke om i kjelleren. Har fjernet et veldig råttent tregulv der, og under er det bare jord. Ville en langsgående bjelke med et antall stolper være et alternativ til en hjertetvegg?

En rask skisse der den stiplede linjen er steingrunnens omtrentlige indre vegg. En hjertetvegg ville havne midt i døråpningen (høyre kortside på skissen) for kjelleren, derfor mitt spørsmål om stolper i stedet.
Ja, kan man halvere noen spennvidde så kan man gå over på vanlig k-virke. Typ 45x220. Hvilket ville blitt mye billigere. Bærebjelke på søyler er nok letteste løsningen og i hvilken retning spiller ingen rolle. Skulle heller ikke trenge å være midt i, men kan settes i flukt med Emma dørkarmen. Og på den måten dele spennvidden på 2,3m hhv. 3,3m.
Sitter bare via mobilen, men bærebjelkens størrelse og søyler blir en balanse mellom hvor mange fundament man orker å lage. Hadde vi hatt stabilt grunnlag kunne man ha støttet en 45x120 vegg cc600 og sluppet bærebjelke.
Jeg liker lettbjelkene fordi jeg ofte jobber alene. En mye lettere bjelke vektmessig. Merkelig nok færre som har dem på lager.
Sitter bare via mobilen, men bærebjelkens størrelse og søyler blir en balanse mellom hvor mange fundament man orker å lage. Hadde vi hatt stabilt grunnlag kunne man ha støttet en 45x120 vegg cc600 og sluppet bærebjelke.
Jeg liker lettbjelkene fordi jeg ofte jobber alene. En mye lettere bjelke vektmessig. Merkelig nok færre som har dem på lager.
Å komme unna med k-virke hadde helt klart vært deilig. Har ingen peiling på å støpe fundament, men jeg får gjøre litt forskning på emnet.J JKrister skrev:Ja kan man halvere noen spennvidde så kan man gå over på vanlig k-virke. Typ 45x220. Hvilket ville blitt mye billigere. Bjelkelag på søyler er nok letteste løsningen og hvilken vei spiller ingen rolle. Skulle heller ikke behøve å være midt i, men kan settes langs med Emma dørkarmen. Og på den måten dele spennvidden på 2,3m hhv. 3,3m.
Sitter bare via mobilen men bjelkelagets størrelse og søyler blir en balanse mellom hvor mange fundament man orker å lage. Hadde vi hatt solid grunn kunne man ha lektet en 45x120 vegg cc600 og droppet bjelkelag.
Jeg liker lettbjelkene for jeg jobber ofte alene. En mye lettere bjelke vektmessig. Merkelig nok færre som lagerfører dem.
Skulle du, eller noen annen vennlig sjel her på forumet, kunne regne på dimensjonene for stolper og bjelkelag? Vilkårlig antall stolper, vet ikke selv hva som er rimelig.
Ja, det var ikke så lett å finne prisinformasjon for lettbjelkene, høres jo praktisk ut å kunne håndtere dem alene.
Tusen takk for hjelpsomme svar.
Med 3 stolper dvs 4 rom og kjellervegger får vi en spennvidde på 1700mm. Da trengs en limtre 56x270 som bjelke og 45x195 som bjelkelag. Jeg ville nok ha brukt doble 45x220 som bjelke og 45x220 i bjelkelag. Stolpe i 90x90 limtre om kjelleren skal bli oppvarmet. Uoppvarmet vil 95x95 tr.imp. fungere fint og kan jo støpes direkte om det ikke er veldig vått i bakken.
Jeg ville ikke ha brukt bjelkesko, men forsøkt å spalte ut i tømmerveggen og skjøvet inn bjelkelagbjelkene et stykke inn. Veldig lett å tro at skruen har festet seg i gammelt tømmer, men så viser det seg at det bare er fnokk. En skrue trekkes ut lett i sammenligning med å presse ned en 45x220 ned i tømmeret.
Det samme gjelder bjelken. Finnes takhøyden legger man bjelken under. Spesielt vi glade amatører. Skrueforbindelser er ofte en svak lenke og gir dessuten ingen advarsel. Skruen ryker og da kollapser alt. Tre på tre advarer litt, bøyer seg, svikter.
Jeg ville ikke ha brukt bjelkesko, men forsøkt å spalte ut i tømmerveggen og skjøvet inn bjelkelagbjelkene et stykke inn. Veldig lett å tro at skruen har festet seg i gammelt tømmer, men så viser det seg at det bare er fnokk. En skrue trekkes ut lett i sammenligning med å presse ned en 45x220 ned i tømmeret.
Det samme gjelder bjelken. Finnes takhøyden legger man bjelken under. Spesielt vi glade amatører. Skrueforbindelser er ofte en svak lenke og gir dessuten ingen advarsel. Skruen ryker og da kollapser alt. Tre på tre advarer litt, bøyer seg, svikter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig i at lettbjelker er undervurderte, spesielt når man har god plass i høyden. I dette tilfellet er jeg imidlertid litt tvilende. Jeg ville i stedet foreslått et system av bjelker i limtre, f.eks. 90x405 (finnes flere alternative dimensjoner) på c/c 1800 mm. Oppå det 45x220 C 24 c/c 600. Som gulv ville jeg valgt ekte gulvbord (28-30 mm tykke). De gir en mye bedre følelse når man står og jobber. Et slikt bjelkelag, dimensjonert for en nyttig last på 3 kN/kvm, tåler også punktlaster på 1000 kg i moderat omfang.
Er bærende bjelkene i dette forslaget tenkt som langsgående eller tverrgående?J justusandersson skrev:Jeg er enig i at lettbjelker er undervurderte, spesielt når man har god plass i høyden. I dette tilfellet er jeg dog noe tvilende. Jeg ville i stedet foreslått et system av bærende bjelker i limtre, f.eks. 90x405 (finnes flere alternative dimensjoner) på c/c 1800 mm. Ovenpå det 45x220 C 24 c/c 600. Som gulv ville jeg ha valgt ekte gulvbord (28-30 mm tykke). De gir en mye bedre følelse når man står og jobber. Et slikt bjelkelag, dimensjonert for en nyttig last på 3 kN/kvm, tåler også punktlaster på 1000 kg i moderat omfang.
Hva tror du om forrige forslag med stolper? Jeg vet at jeg sa at takhøyden er godt tilpasset, men et gulv som bygger 405+220+30 pluss isolasjon i taket fører kanskje likevel til litt for lav takhøyde nærmest langsidene.
Hva får deg til å være tvilende til lettbjelker i dette tilfellet? Bare nysgjerrig, har ingen egen kunnskap om dem.
Takk for tipsene angående bjelkeskoene, har ikke tenkt på akkurat den aspektet at man ikke får noen advarsel. Når det gjelder tømmer, så skal uansett noen stokker byttes ut på langsidene, så jeg føler meg ganske trygg på å skru inn i dem, men det er helt klart noe jeg skal ha i tankene.J JKrister skrev:Med 3 stolper dvs 4 rom og kjellervegger får vi en spennvidde på 1700mm. Da trengs det en limtre 56x270 som bjelke og 45x195 som bjelkelag.
Jeg ville nok brukt doble 45x220 som bjelke og 45x220 i bjelkelag. Stolpe i 90x90 limtre hvis kjelleren skal bli oppvarmet. Uoppvarmet vil 95x95 tr.imp. fungere fint og kan jule direkte om det ikke er veldig vått i bakken.
Jeg ville ikke brukt bjelkesko, men forsøkt å lage hakk i tømmerveggen og ført inn bjelkelag bjelkene et stykke inn. Veldig lett å tro at skruen har tatt tak i gammelt tømmer, men viser seg senere at det bare er fnøsktørt. En skrue trekkes lett ut i sammenligning med å presse ned en 45x220 ned i tømmeret.
Det samme gjelder bjelken. Hvis takhøyden tillater det, legger man bjelken under. Spesielt vi glade amatører. Skrueforbindelser er ofte en svak lenke og gir dessuten ingen advarsel. Skruen brytes av og så raser alt. Tre mot tre advarer litt, bøyer seg, svikter.
Når det gjelder eksempelet med stolpene, så hadde jeg tenkt en konstruksjon som mer ligner hjerteveggen vi snakket om. Altså en langsgående bjelke som bæres opp av flere stolper, og så konstruksjonsvirke på tvers av det på cc600.
Kjelleren blir uoppvarmet.
B Barriospurer58 skrev:Takk for tipsene rundt bjelkeskoene, har ikke tenkt på akkurat den aspekten at man ikke får noen forvarsel. Når det gjelder tømringen kommer uansett noen stokker byttes ut på langsidene så jeg føler meg ganske trygg i å skru inn i dem, men det er definitivt noe jeg skal ha i tankene.
Når det gjelder eksempelet med stolpene så hadde jeg tenkt en konstruksjon som mer ligner hjertet vi snakket om. Altså en langsgående bjelke som bæres opp av flere stolper, og deretter konstruksjonsvirke tvers over det på cc600.
Kjelleren blir uoppvarmet.
Ja, blir det ny stokk å feste bjelken i, er det vel greit med bjelkesko. Men samtidig veldig enkelt å notche ut for 45x220 før man i det hele tatt setter inn stokken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bærebjelkene i mitt forslag er tverrgående, dvs 5 stk. 90x405. 90x405 kan erstattes av 140x360 eller 190x315. Stolper under bærebjelkene er veldig klokt og reduserer dimensjonene betydelig. Høy nyttelast og høye punktlaster synes jeg gjør at en løsning med limtre + konstruksjonsvirke er bedre.
Okei! Og med en stolpe midt under hver bærbjelke, hvilken dimensjon blir det da?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med en stolpe under hver bærende bjelke havner du på beskjedne dimensjoner, 90x225.