En usannsynlig ulykke da en 10 kg håndvekt falt nedover min flytende trapp og knakk et av trinnene i trefibrenes lengderetning. Er så man kan gråte men må fikses. Treverket har ikke sluppet helt og jeg har mulighet til å støtte opp det med to vinkeljern. Vil da selvfølgelig også lime flatene.

Har jobbet en del i byggebransjen og vanlig trelim har et godt rykte for skjøtens holdbarhet om man påfører riktig og deretter setter i press under herdingen. Så det er vel hva jeg nærmest tenker på. Ville bare høre om noen her kjenner til et annet valg av lim som ville være enda bedre?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Oida!

Titebond III er vel det sterkeste trelimet ifølge hva jeg har sett i tester.
Men det duger kanskje med biltemas også avhengig av hvordan skaden ser ut.

[lenke]
Kan ikke ta bilde akkurat nå men hele trinnet fikk en knekk så den slapp omtrent halvparten av de langsgående fibrene i hele trinnets bredde. Halvparten i betydningen at det fortsatt holder sammen, men er knekt og limflaten tilsvarer de øvre knekte fibrene. Trinnet hviler på to massive klosser på en 10 cm trebjelke og knekken er altså rett utenfor skruinnfestningen på klossene.

Har ingen forhåpning om å få full styrke kun med lim (antar jeg?) så planen er å få laget to kraftige vinkeljern som dels er 90 grader, dels vridd slik at de kan skrus vertikalt i siden av bjelkene og horisontalt under trinnet et stykke ut på overhenget.

• Liker
Mathias1985
  • Laddar…
Limmet er ikke problemet, vanlig hvitlim er sterkere enn treverket. Problemet er om det har lagt seg fliser på tvers, da kan det være vanskelig å få til en skikkelig limfuge. Går det an å komme til med tvinge eller annet for å få til et ordentlig presstrykk.
Noen ganger kan det være lurt å helt bryte bort biten, rense bort fliser og få lim på hele bruddflaten.

Protte

• Liker
Turpen og 5 andre
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Limmet er ikke problemet, vanlig trelim er sterkere enn treverket. Problemet er hvis det har lagt seg fliser på tvers, da kan det være vanskelig å få til en ordentlig limsøm. Går det an å komme til med tvinge eller annet for å få til et ordentlig presstrykk.
Noen ganger kan det være bra å helt bryte bort biten, renske bort fliser og få lim på hele bruddflaten.

Protte
Dessverre kan jeg ikke vise bilde i løpet av dagen, men det forekommer selvfølgelig fliser i bruddflaten. Dog ikke småfliser direkte, men en og annen stor langsgående. Så langt har jeg ikke gjort noe, men jeg forestiller meg at det burde gå å presse sammen til en tett sammenføyning. Minst halve treverket under bruddflaten (den brakk selvfølgelig ovenfra der manualen traff) henger fortsatt sammen. Jeg kan lette noe på de skikkelige treskruene som har presset ned trappetrinnet siden bruddflaten ligger i nærheten av skrufestene. Å bryte bort biten er nok ikke et godt alternativ da flisene er så grove at det ville skape luft imellom.

Hvis det virkelig er slik at limfugen i vanlig hvitt trelim av anstendig kvalitet er sterkere enn treverket, så burde man altså ikke en gang trenge å komplettere med plagsomme vinkeljern? Det bør imidlertid tas i betraktning at jeg belaster nettopp den utoverhengende delen av trinnet når jeg går i trappen.

Lim, fiksere, sette i press, vent en uke.
Største feilen ved liming, å ikke vente lenge nok.

• Liker
DanMicke
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lim, fiksere, sett i press, vent en uke.
Største feilen ved liming, er å ikke vente lenge nok.
Ved liming av vanlig tre er normal tørketid 15-20 minutter under press og full belastning før 24 timer.
Når jeg jobber med skjærebrett og har det litt travelt, er det ingen problem å kjøre gjennom en høvel etter 1-2 timer.

• Liker
DanMicke
  • Laddar…
Høres ut som meg, under forutsetning av at jeg får sammen bruddflaten tett, som at jeg ikke trenger å bry meg om vinkeljern i det hele tatt? Og heller ikke trenger å skaffe annet enn en anstendig 'vanlig' hvit trelim? Alle enige om dette? :)

A Argastesnickaren skrev:
Ved liming av vanlig tre så er normal tørketid 15-20 minutter under press og full belastning etter 24 timer.
Når jeg lager skjærefjøler og har litt hastverk så er det ingen problemer med å kjøre gjennom en høvel etter 1-2 timer.
Jo, men overdriver man ventetiden er man 1000% sikker, gjelder alt som skal tørke/herde.

D DanMicke skrev:
Høres ut som meg, forutsatt at jeg får sammen bruddflaten tett, som at jeg ikke trenger å bry meg om vinkeljern i det hele tatt? Og heller ikke trenger å skaffe annet enn en anstendig 'vanlig' hvit trelim? Alle enige om dette? :)
Hvis jeg får se et bilde som ser lovende ut, så tror jeg nok at jeg er enig. Det gjelder å få til gode limflater.

• Liker
byggpiraten
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, men overdriver man ventetiden er man 1000% sikker, gjelder alt som skal tørke/herde.
Er den type renoverer at jeg gjør det meste med stor tålmodighet, så jeg unngår nok trinnet en uke eller så. En skikkelig bit maskeringstape som 'advarsel' skader nok ikke ;)

• Liker
Isakare
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om jeg får se et bilde som ser lovende ut, så er jeg nok enig. Det gjelder å få til bra limflate.
Jeg tar et bilde senere og legger det her så kan du kommentere. Ingen hastverk siden jeg har en pågående fasaderenovering. Tar et stort skritt i trappen inntil videre ;)

Stort skritt høres bra ut. Hva kan gå galt?
En person i uniform faller ned en trapp og mister hatten, mens en treplanke flyger i luften.

• Liker
  • Haha
Fartland og 3 andre
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Stort steg høres bra ut. Hva kan gå galt?
[bilde]
Her er min egenbygde trapp som jeg liker og håper å fikse etter det fatale som skjedde, med bilder av sprekken. Håper det ser gjennomførbart ut? Egenbygd trapp med sprukket trinn og grønn plante ved siden av. Sprukken trappetrinn i treverk, vist fra nært hold. En nærbilde av en stor sprekk i en trappeoverflate bygget av lyst treverk.

• Trist
Nalleman64
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Her er min egenbygde trapp som jeg liker og håper å fikse etter det fatale som skjedde og bilder av sprekkene. Håper det ser mulig ut å gjøre? [bilde] [bilde] [bilde]
Den der trappen ser ikke holdbar ut. Tegn en ulykkesforsikring.

Har du bygget trappen kan du vel bytte ut den ødelagte planken men sørg for å sette opp en advarselsskilting ”Maks 70 kg”

• Liker
tidanrolf og 9 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.