Jeg skal sette stående låsepanel på veggen (145 mm bunnbord og 45 mm låselister). Spørsmålet er da om man trenger en vertikal luftingslekt eller om det holder med horisontal spikerlekt og 10 mm mellomrom mellom bunnbordene? Jeg vet at det blir bedre med luftingslekt, men jeg prøver å holde nede tykkelsen på fasaden så mye som mulig siden det er to bygninger som står ganske nær hverandre...

Jeg har lest både på Svenskt trä/Träguiden og Sveden trä, men rådene er litt tvetydige...

Träguiden:
"Tidligere har man ansett at mellomrommene mellom panelbordene svarer for denne luftingen. Nylig har man ført ut spikerlektene fra stenderverket ved å bruke luftingslekter. Det har også fordelen at vann som trenger inn bak låselistene ikke kan bli stående på spikerlektene og trenge inn i veggen. Et alternativ for å unngå at vann trenger inn i veggen, er å utforme spikerlekteens overside skrånende ut mot panelet."

"På samme måte som vist for låsepanelet (tømmermannspanelet), klarer den vertikale luftingen seg med spalten bak låselistene. En vertikal luftingslekt bak spikerlekteene forbedrer imidlertid luftingen ytterligere."

Sveden trä:

"I slagregnsutsatte områder er det hensiktsmessig å montere vertikale luftingslekter eller distanseplater mellom spikerregel og vindsperre, for eksempel 8 board, for å sikre lufting og hindre vann på spikerregelens overside fra å trenge inn i og skade veggkonstruksjonen. Dette er spesielt viktig ved låselist- og notpanel. I låsepanelet anses luftingen å kunne tilgodeses gjennom selve konstruksjonen med panel og spikerregler."

Ja, setter man en enklere panel med like brede bord så får man flere cm sprekk mellom bunnbordene, så da burde det ikke være noen problemer. Men med smale panel blir det ikke så mye mellomrom... Jaja, jeg får vel leve med at det er uklart og håpe på det beste.

Mye avhenger jo av hva du skal male med etterpå også. De fleste moderne tette malinger krever nok ventilert panel på baksiden...ellers ber man nok om problemer.

Det blir linoljefarge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.