...ja som overskriften angir. Vi har tatt frem en murstock/teglvegg og vurderer hvordan vi skal behandle den for å motstå sprut samt bli litt mindre støvfri... Jeg vet at tiltak er irreversible og derfor vil jeg ha litt meninger om hvordan dere har gjort og tenkt.
- lakke
- pensle med silikatbinder
- la være
- annet?
Da må du ha den pusset, ellers risikerer du fyringsforbud. Sjekk reglene med feieren.
Ellers er det vel ikke selve teglstenen som støver, men muligens dårlige fuger? I så fall ville jeg fræset ut fugene og fuget om, og deretter vasket med en svak syreløsning. (OBS må da forvannes rikelig) og skylles etterpå.
ingen fyring, og viser det seg at den ikke er tett ved trykkprøving da setter vi inn et innsatsrør. Formentlig er det fugene som støver, men å frese ut dem og fuge om "er for sent"... Det tenker jeg ikke gjøre pga. det enorme støvet det ville medføre. Bra tips, men som sagt for sent for oss.
Min kone gikk over vår skorstein med grovsparkelen fra byggmax, og laget litt mønster, kanskje ikke verdens fineste men vi hadde problemet med at det falt ned fugemasse på gulvet...
Nå skal det tillegges at vi har rør i vår og da blir det ingen direkte temperaturforandringer... ellers kanskje sparkel ikke er det beste valget.
Jeg plukket frem teglveggen i vårt soverom og behandlet den med en blanding av linolje og balsamterpentin. Sprayet deretter dette med en blomstersprøyte og lot det trekke en stund. Tørket så bort overskuddet med en klut, men det ble ikke så mye. Den støver i prinsippet ingenting samtidig som den beholder en fin glans hele tiden. Dog beskytter det vel ikke direkte mot flekker, men det er ikke et problem i vårt tilfelle. Å lakkere tegl synes jeg ser billig ut, litt pizzeria advarsel.
Enig, og det er derfor vi vil ha litt alternativer.
Vi har tatt fram muren fordi vi liker utseendet. Å da slamre/pusse/sparkle den er ikke hva vi etterstreber for utseendets skyld.
Da synes jeg absolutt at dere skal gå for linolje. Vi gjorde det for over 3 år siden, og den ser fortsatt like fin ut. Det lukter dog olje en god stund etterpå og løsningsmiddel de første dagene, så sørg for god ventilasjon.
Lakket vår med betongolje (nuretanolja). Ser blankere ut på bildet enn i virkeligheten. Puss på utsiden trengs ikke i det hele tatt. Pipen som brukes er glidestøpt og alt er godkjent/trykkprøvd av feieren.
Hvordan blandet du? Hvor mye linolje og hvor mye balsamterpentin?
Vår vegg var omtrent 14 m2 og jeg mener at jeg blandet 1:2 dvs. en del terpentin og 2 deler olje, men jeg husker ikke nøyaktig. Om du skal sprøyte det så må det jo være tilstrekkelig lettflytende for å gjøre dette. Totalt gikk det med mindre enn 2 liter olje.
Jo, det går an å lakkere matt, men det blir uansett ikke samme type finish som å bruke en olje. Jeg skal se om jeg har et bilde av vår vegg på telefonen.
Edit
Dette bildet er dagen etter oljebehandlingen og veggen ser fortsatt i prinsippet identisk ut.
Jeg er i omtrent samme situasjon og har to kortsider i en åpning som jeg har eksponert tegl i. Har p.g.a. gammel og smuldrende fuge tatt bort 25mm fuge og skal nå fuge om. Planen er å deretter vaske med saltsyre for å fjerne kalkrester fra pussen. Men nå har jeg funnet denne filmen https://www.youtube.com/watch?v=58JYI_7u94k og der bruker de maursyre og kun 1.5%. Jeg står her med teknisk saltsyre på 30% :x
Hvilken syre skal jeg bruke for å unngå misfarginger?
Bør jeg vaske før jeg legger den nye fugen eller etter?
roland53 skrev:
I så fall hadde jeg frest ut fugene og fuget om og deretter vasket med en svak syreløsning. (OBS må da forvannes rikelig) og skylles etterpå.
Nå har jeg spisset ørene litt for å forstå dansk bedre, og det som danskene kaller "Murersyre" er altså ikke maursyre men en veldig utspedd saltsyre. Så da er det altså bare å spe ut min 30% til 1.5%. Men spørsmålet om valget av fugemasse, samt hvor rent det skal være mellom steinene før man legger den nye fugen, står fortsatt.
falkn, hvordan ser veggene ut nå? fuktige eller tørre i utseendet? jeg har tidligere lakket murstein og da blir de veldig blanke og med mye glans. nå skal jeg lage en ny vegg men ønsker ikke at det skal bli for "rødt" men mer matt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.