Hei, jeg holder på å bytte fasade.
Nå har jeg merket at kjellervinduene ikke synes i overkant da fasaden slutter ca 5-8 cm over vinduene. Det ser ikke greit ut. Har snakket med snekkeren om dette og han mener at dette beskytter vinduene mot vannskader bedre. Og at det ikke gjør så mye.
Jeg personlig synes det ser merkelig ut. Spesielt med tanke på at vi har satt inn nye vinduer og vil at de skal synes.
På det andre bildet kan man se at nederste lekten sitter uansett et godt stykke opp på den ene siden. Så han har jo mulighet til å kappe fasaden høyere opp?
På baksiden av huset er det dessverre litt verre. Der har han satt nederste lekten rett over overkant på vinduene. Problemet her ifølge ham er at hvis fasaden slutter nært lekten kan den bli vannska det.

Hans argument er også at han var nødt til å gjøre dette for at fasaden skal henge like høyt/lavt rundt hele huset…

Hva skal jeg gjøre? Kan jeg kreve at han skal gjøre om hele baksiden da lekten virker å være satt for lavt i forhold til vinduene.

• Kjellervindu delvis skjult av fasade med ujevn avslutning, metallrekkverk foran; stige og trebit på bakken.
  • Bygningsarbeider på stillas ved husvegg, med trebekledning som dekker deler av vinduene. Grønn container og verktøy i forgrunnen.
Her ser man hvor regelen sitter på denne siden

• Bilde av en bygning under konstruksjon med stillas foran vinduer, og en synlig trebjelke under.
Dette føles jo mer korrekt gjort. Et av nabohusenes kjellervinduer

• Grønt trehus med kjellervinduer og plen foran, sett fra utsiden.
Det må være en aprilspøk? Så kan jo ingen fornuftig person mene at det skal se ut.

joakim_j joakim_j skrev:
Det må være en aprilsnarr? Sånn kan jo ingen fornuftig person mene at det skal se ut
Haha neei jeg mener jo det :)
Dessverre ingen aprilsnarr..
Han antok at vinduene satt på samme høyde rundt hele huset. Det gjorde de ikke :)

joakim_j joakim_j skrev:
Det må være en aprilspøk? Det kan jo ingen vettug person mene at det skal se ut
Ja, jeg var helt sikker på at det var en aprilspøk til jeg så datoen for innlegget.

Men de kan jo sette panel over hele vinduet så beskytter det jo enda bedre? Maken til dårlige unnskyldninger skal man lete lenge etter.

Om man ikke kan kappe panelen høyere opp rundt huset så får man jo ordne til en penere løsning rundt dette vinduet. Man setter vel for faen ikke panel foran et vindu fordi det er enklere?

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Unikt namn
Det ser ikke klokt ut.
Han burde jo ha reagert allerede når planken ble lagt mot vinduet og tenkt faen dette kommer ikke til å bli bra.

Visst burde man kunne forvente at en proff finner en bedre løsning enn å spikre igjen vinduet.

• Haha
  • Liker
Hammare&Spik og 1 annen
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jeg var helt sikker på at det var en aprilspøk til jeg så datoen for innlegget.

Men de kan jo sette panel over hele vinduet så beskytter det jo enda bedre? Maken til dårlige unnskyldninger skal man lete etter.

Hvordan tenker du at man kan skape en lesning rundt vinduet bare? Kan man kappe der da.? Kan det bli bra?

Om man ikke kan kappe panelet høyere opp rundt om huset så får man jo ordne til en penere løsning rundt dette vinduet. Man setter vel for pokker ikke panel foran et vindu for at det er lettere?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Men de kan jo sette panel over hele vinduet så beskytter det jo enda bedre? Maken til dårlige unnskyldninger skal man lete etter.

Om man ikke kan kappe panelet høyere opp rundt om huset så får man jo ordne til en penere løsning rundt dette vinduet. Man setter vel for pokker ikke panel foran et vindu fordi det er lettere?

Kan man kappe bare rundt vinduene? Blir de bra da?

sunnis
Om vinduene sitter på veldig forskjellige høyder i forhold til grunnen så er det vel klart at det kan bli rart, man vil vel ha fasaden lik rundt huset.

Tror det blir bedre å sage opp en oppstikk rundt kjellervinduene.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Kan man kapa bara runt fönstren? Blir de bra då?
Ja det kan man, gjorde det på mitt hus når jeg panelte om. Ser for jævlig ille ut dog så man får velge hva man vil fokusere på. :D Veggen med kjellerfönstret var den siste jeg gjorde og tenkte ikke i det hele tatt på den når jeg begynte å sette panel på andre siden av huset flere år tidligere. :rolleyes:

Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja det kan man, gjorde det på mitt hus når jeg panelerte om. Ser for jævlig ut dog så man får velge hva man vil fokusere på. :D Veggen med kjellervinduet var den siste jeg gjorde og tenkte ikke i det hele tatt på den når jeg begynte å sette panel på den andre siden av huset flere år tidligere. :rolleyes:
Har du noen bilde på hvor fælt det kan se ut ? ;)

Vinduene må kanskje brukes for evakuering hvis det brenner. Det der ville jeg sørget for å få ordnet, på en måte som også ser pent ut.

B BlueX skrev:
Vinduene må kanskje brukes for evakuering hvis det brenner. Det der ville jeg sørget for å få fikset, på en måte som også ser pent ut.
Hvordan da?
Alternativet er å gjøre om hele veggen? Når regelen bak sitter for langt nede ? :(

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hvordan da?
Alternativet er å gjøre om hele veggen? Da regelen bak sitter for langt ned ? :(
Kanskje gjøre om en del av veggen, ovenfor og et stykke på hver side av vinduet. Det ser ut til å være et vindu rett ovenfor, så det begrenser mengden veggpanel som må tas ned.

Burde være mulig å legge en ny regel, en type planke som er 145-170 mm bred, ovenfor eksisterende regel. Feste sammen ny og eksisterende regel. Deretter sage av eksisterende regel og sage ut nye regelen et stykke opp. Kanskje det holder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.