Tjenare, jeg holder på å lære meg litt om treverk men har havnet litt i knipe når det kommer til svikt. Det er nemlig slik at jeg skal gjøre sviktkontroll av en trebjelke som påvirkes av et antall kN/m ovenfra, men jeg er litt usikker på HVA svikt er for noe. Har blitt henvist til Svenskt trä og deres bok dimensjonering av trekonstruksjoner del 2, men sidene jeg er henvist til går gjennom både nedbøyning og vibrasjoner.

Er noenlunde sikker på at svikt er nedbøyning av trebjelken og ikke vibrasjoner, men vil være helt sikker.

Karrock
Hei og velkommen til forumet!

Svikt i dagligtale burde være det som omtales som nedbøyning i den mer tørre facklitteraturen :)

• Liker
Sidofiber
  • Laddar…
Svikt = nedbøyning (mm).
Spenning pleier man også å snakke om ved dimensjonering av bjelker (N/mm^2 eller MPa).

• Liker
Sidofiber
  • Laddar…
Tommelregelen innen husbygging pleier å være at maksimal akseptabel nedbøyning er spennvidden / 400.

G Gabbe1 skrev:
Tommelregelen innen husbygging pleier å være at maksimal akseptabel nedbøyning er spennvidden / 400.
Det kan også være verdt å huske at det kravet til nedbøyning ikke har med styrke å gjøre, men fordi det ser så ubehagelig ut når bærende bjelker henger som en banan. ;)
Så kan det selvfølgelig også være praktisk at høyden er mer eller mindre konstant, slik at man får inn en dør under bjelken uten at den klemmer seg og blir vanskelig å åpne.

C
Vet ikke om det finnes noen formell definisjon, men i min tankeverden er svikt en (elastisk endring i) nedbøying som forårsakes av en last av høyest midlertidig, og ofte også i sammenhengen spesifikk, karakter, dvs. den inkluderer kun den nedbøyingen som forårsakes av den midlertidige lasten.
Dvs. man snakker om at noe svikter når man går på det, men knapt at noe svikter av egentyngde.

Så det kan nok finnes grunn til å gå tilbake til den som stiller spørsmålet og be dem presisere hva de mener med svikt.

• Liker
GK100 og 1 annen
  • Laddar…
Ja, jeg vil også påstå at det er den forskjellen mellom svikt og nedbøyning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.