Hei,
Jeg skal gjennomføre en renovering av min villa fra 70-tallet. Det er en 1,5-plans villa med kjeller. Jeg har noen tanker om hvordan jeg skal løse de forskjellige sperresjiktene i bjelkelaget mellom kjeller og inngangsplan. Konstruksjonen nedenfra og opp er følgende;
- Trepanel
- Dampsperre
- Trebjelkelag og isolasjon
- Sponplater
- Foam
- Laminatgulv

Det jeg vil gjøre er å legge vannbåren gulvvarme i 22mm sponplate, dette er allerede bestemt og ingen diskusjoner rundt dette takk. Oppå dette vil jeg legge et laminatgulv hvor produsenten angir at det skal ligge en dampsperre oppå gulvvarmen for å hindre eventuell kondens i å nå laminatgulvet nedenfra.
Kjelleren i seg selv regner vi ikke som boligareal, men den er oppvarmet til i prinsippet samme temperatur vinterstid. Sommerstid er imidlertid kjelleren kjøligere enn etasjene over.

Da kommer selve spørsmålet;
Hvordan unngår jeg å stenge inne fukt mellom sperresjiktene i bjelkelaget? Er løsningen så enkel at jeg river vekk sperren i kjellerens innertak eller er dette en tankevurering som kan utgjøre andre bekymringer for meg i fremtiden? Forslag, tanker og ideer mottas med takk!

Dampsperrer skal normalt ligge på den varme siden og man kan ikke ha to dampsperrer i samme bjelkelag, så den nedre må fjernes. Hvis kjelleren er helt oppvarmet trengs det egentlig ingen dampsperre i det hele tatt, men hvis kjelleren alltid er noe svalere, kan den ikke gjøre noen skade.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.