Jeg holder på å bygge en dobbeltgarasje med loft. Loftet vil fungere som gjesterom med plass for sofa og tv, pluss lagring.
Bygningen har 120+45 isolasjon i veggene og 220 i taket. Etasjene er deretter adskilt med et mellombjelkelag og isolasjon på 195mm. Loftet vil få vedlikeholdsoppvarming med hjelp av varmepumpe til ca 15 grader og noen ganger høyere om noen skal oppholde seg der. Selve garasjen har vi ingen planer om å varme opp, bare spillvarme fra biler og den varmen som klarer å komme ned fra loftet.
Trenger jeg å plastre inn loftet med en dampsperre?
Bør hele garasjen plastres inn? Eller er det dumt å sette plast i garasjen som ikke har direkte oppvarming?
Tilleggtanker:
I installasjonsveiledningen for det furugulvet jeg vil legge på loftet står det at det skal være en "aldersbestandig plast" under gulvet. Bør jeg ha det selv om jeg ikke skal ha noen dampsperre på loftet?
Takk for all innsikt dere kan gi meg! Jeg går og klør meg litt i hodet angående dette...
Bygningen har 120+45 isolasjon i veggene og 220 i taket. Etasjene er deretter adskilt med et mellombjelkelag og isolasjon på 195mm. Loftet vil få vedlikeholdsoppvarming med hjelp av varmepumpe til ca 15 grader og noen ganger høyere om noen skal oppholde seg der. Selve garasjen har vi ingen planer om å varme opp, bare spillvarme fra biler og den varmen som klarer å komme ned fra loftet.
Trenger jeg å plastre inn loftet med en dampsperre?
Bør hele garasjen plastres inn? Eller er det dumt å sette plast i garasjen som ikke har direkte oppvarming?
Tilleggtanker:
I installasjonsveiledningen for det furugulvet jeg vil legge på loftet står det at det skal være en "aldersbestandig plast" under gulvet. Bør jeg ha det selv om jeg ikke skal ha noen dampsperre på loftet?
Takk for all innsikt dere kan gi meg! Jeg går og klør meg litt i hodet angående dette...
Ja med så mye isolasjon så må du plastre alt nøye så det blir tett, ellers er det stor risiko for at du får kondenseringen i isolasjonen.
Så kommer vel noen til å skrive at det ikke trengs hvis dere skal ha garasjen uoppvarmet.
Så kommer vel noen til å skrive at det ikke trengs hvis dere skal ha garasjen uoppvarmet.
Takk for svar!sunnis skrev:
Bør jeg også plastre den uoppvarmede garasjedelen, eller bare loftet?
Etter min mening skal alt plastres, etasjeskille, tak og samtlige vegger. Plastre med overlapping og teip skjøtene nøye. Perfekt med 120+45, da legger du plasten på 120 stenderne og deretter stender opp installasjonssjiktet på 45mm, mest optimale måten å bruke dampsperren da den ikke blir punktert unødvendig av plater/slanger for strøm og alt annet som legges i installasjonssjiktet.Steeldragon skrev:
Du vil ikke ha varm og fuktig luft fra biler som går gjennom overflatesjiktene og til slutt kondenserer i isolasjonen.
Sørg også for å ventilere effektivt, mitsubishi VL-100 er en ganske fiffig ting for garasje/loft. Garasjen kan ellers også ha en liten pax vifte eller et antall ventiler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fukt i bygninger er komplisert. Det finnes noen grunnleggende fysiske forhold som man kan ta utgangspunkt i. Fukt finnes i tre forskjellige tilstander, fast (is), flytende (vann) og i gassform (vanndamp). Luftens evne til å binde fukt i form av vanndamp er temperaturavhengig, jo varmere luften er desto mer vanndamp kan den binde. Når varm luft avkjøles vil derfor en del av vanndampen gå over til flytende form, dvs. vann. Det er det vi kaller kondensasjon. Tanken bak å bruke dampsperrer (diffusjonssperrer er det samme) i bygningskonstruksjoner er å forhindre kondensasjon i et isolasjonssjikt. For at en slik risiko skal oppstå kreves det både at inneluften er varm (med stor mengde bundet vanndamp), og at det finnes en betydelig temperaturforskjell mot uteluften. En god prinsipp er å ikke bruke dampsperrer i bygninger som ikke er permanent oppvarmet i vinterhalvåret. Hvis inneluften alltid er varmere enn uteluften (bortsett fra sommervarmen) fører ikke bruken av dampsperre til noen problemer, selv om den ikke gjør særlig nytte. Derimot, hvis det er risiko for at uteluften over lengre tid er varmere enn inneluften, kan dampsperrer føre til kondensasjon på feil side.
Under ingen omstendigheter bør man utstyre begge sider av en bygningsdel med dampsperre uten at det finnes mulighet for utlufting.
Under ingen omstendigheter bør man utstyre begge sider av en bygningsdel med dampsperre uten at det finnes mulighet for utlufting.
Takk for et inngående svar!J justusandersson skrev:
Det jeg tolker av din siterte tekst ovenfor er at det er unødvendig med en dampsperre i mitt tilfelle?
Om vi bruker en varmepumpe lik den som ble anbefalt i noen innlegg tidligere, og bruker den for å kjøle ned rommet på sommeren, kan jo uteluften meget vel bli varmere enn inneluften.
Men gjelder ikke det i så fall alle bygninger som har en eller annen form for varme/kjølepumpe?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det forekommer overalt at det er varmere ute enn inne om sommeren. Men det dreier seg om små temperatursvingninger og kortvarige tilstander og ikke noe man normalt trenger å bekymre seg for.
Når det gjelder garasjen din, kan du utstyre vegger og tak med dampsperre, som riktignok ikke vil gjøre særlig stor nytte, men du kan også la være. Bjelkelaget mellom garasje og loft skal imidlertid ikke plastres på begge sider. Det kan skape problemer.
Når det gjelder garasjen din, kan du utstyre vegger og tak med dampsperre, som riktignok ikke vil gjøre særlig stor nytte, men du kan også la være. Bjelkelaget mellom garasje og loft skal imidlertid ikke plastres på begge sider. Det kan skape problemer.
Spørsmålet er jo hva man skal spare inn på? Plast, tape er ikke spesielt dyrt og arbeidsmomentet i å bruke plast er ikke særlig tidkrevende heller. Da er bygningen korrekt bygget, og man trenger ikke være bekymret for at det danner seg fukt i isolasjonen.Steeldragon skrev:
Takk for et grundig svar! Det jeg tolker av din siterte tekst ovenfor er at det er unødvendig med en dampsperre i mitt tilfelle?
Om vi bruker en varmepumpe lik den som ble anbefalt i noen innlegg tidligere, og bruker den for å kjøle ned rommet om sommeren, kan jo uteluften godt bli varmere enn inneluften.
Men gjelder ikke det i så fall alle bygninger som har en eller annen form for varme/kjølepumpe?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man kan ikke si at en bygning er korrekt utført om man bruker dampsperre uten hensyn til oppvarmings- og temperaturforhold. Problemet er komplekst og krever dypere kunnskaper i bygningsfysikk.
I et garasje skal man ha dampsperre. Ganske enkelt. Bygningen har delvis oppvarmede rom og kjøretøy skal kunne fordampe fritt i garasjen. Er det da 200mm isolasjon i veggene, så er det ikke korrekt utført om man dropper plasten.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg prøver å føre en prinsipiell argumentasjon. Trådene i Byggahus har mange lesere.
Uoppvarmede rom (uansett hva de brukes til) trenger ikke ha dampsperre, i noen tilfeller kan det være direkte upassende. I en uoppvarmet garasje vil ikke fukt fra en bil omdannes til vanndamp i luften, for det kreves en varmeøkning. Et etasjeskille i et rom der yttervegger og tak er utstyrt med dampsperre, bør ikke ha dampsperre. Spesielt bør det ikke ha plast både på over- og undersiden.
Uoppvarmede rom (uansett hva de brukes til) trenger ikke ha dampsperre, i noen tilfeller kan det være direkte upassende. I en uoppvarmet garasje vil ikke fukt fra en bil omdannes til vanndamp i luften, for det kreves en varmeøkning. Et etasjeskille i et rom der yttervegger og tak er utstyrt med dampsperre, bør ikke ha dampsperre. Spesielt bør det ikke ha plast både på over- og undersiden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fråga kring diffusionsspärr på övervåning som ska inredas
Hustillverkare -
Renovere rom for rom, diffusjonssperre og dampsperre?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Behöver en väggmonterad loftsäng!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Isolera sovloft över kallt utrymme
Isolering -
Behöver tips för en justerbar loftsäng
Möbelsnickeri