Har en hytte med varme året rundt minimum 15 grader.

Panelet er på tide å bytte, og forhåpentligvis vil jeg bytte det neste sommer samt tilleggsisolere utvendig 45mm.
For øyeblikket er det -panel-asfaboard-95mm glassfiber-rote i den ene delen, og i den andre delen er det plast og sponplate direkte mot stender.

Det store spørsmålet er nå når jeg også vurderer tilleggsisolere innvendig 45mm hvordan jeg skal gjøre det?

-Alt1: Jeg river bort roten, så setter jeg dampbrems, regla 45mm og OSB+gips?
-Alt2: La rote være igjen, så setter jeg dampbrems, regla 45mm og OSB+gips?
-Alt3: Samme som 1 men dampsperre.
-Alt4: Samme som 2 men dampsperre.
-Alt5: La det være som det er og tilleggsisolere?
Forslag:

H EmilPersson1 skrev:
Har en hytte med varme året rundt minimum 15 grader.

Panelet er på tide å bytte ut og kommer forhåpentligvis bytte det neste sommer samt tilleggsisolere utvendig 45mm.
I dagsläget er det -panel-asfaboard-95mm glassfiber-rote i ene delen og på andre delen er det plast og sponplate direkte mot regel.

Store spørsmålet er nå når jeg også tenker tilleggsisolere innvendig 45mm hvordan jeg skal gjøre?

-Alt1: jeg river bort rotet så sette dampbrems, regel 45mm og OSB+gips?
-Alt2: La rote sitte igjen, så sette dampbrems, regel 45mm og OSB+gips?
-Alt3: samme som 1 men dampsperre.
-Alt4: samme som 2 men dampsperre.
-Alt5: la være som det er og tilleggsisolere?
Forslag:
Har du ingen sperre/brems i dag så kan du jo bare isolere på og sette en brems/sperre på innsiden. Rent generelt er jo også 45mm hva de fleste installasjonssjikt er (da sitter brems/sperre mellom dette og hovedisoleringen) men da må også hovedisoleringen være tykkere så man ikke får den kalde siden feil.

Personlig liker jeg dampbrems i stedet for sperre siden man dels har vanskelig for å garantere at alt blir tett i gamle hus, og dels føles det bedre om fuktigheten kan finne veien ut igjen om man ikke kan få det helt tett i f.eks. skjøter mellom nytt og gammelt... men det finnes ulike skoler.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du ingen sperre/bremse i dag så kan du jo bare isolere på og sette en bremse/sperre på innsiden. Rent generelt er jo også 45mm hva de fleste installasjonssjikt er (da sitter bremse/sperre mellom dette og hovedisoleringen) men da må også hovedisoleringen være tykkere så man ikke får den kalde siden feil.

Personlig liker jeg dampbremse istedet for sperre fordi man dels har vanskelig for å garantere at alt blir tett i gamle hus, og dels føles det bedre om fuktigheten kan finne veien ut igjen om man ikke kan få det helt tett i f.eks. skjøter mellom nytt og gammelt... men det finnes ulike skoler.
Ja jo, precis det pleier jo legges en 45a, men jeg tenker at det blir ganske likt når jeg senere etterisolerer utvendig 45mm 🤔
Men er ikke med på hvordan du synes jeg skal gjøre 😅, mener du at jeg regel 45 på rote og isolerer så på med dampbremse-osv-gips?

• Liker
Teamviggen
  • Laddar…
H Holmfrid1 skrev:
Ja jo precis det pleier jo å legges en 45a men jeg tenker at det blir ganske likt når jeg senere tilleggsisolerer utvendig 45mm 🤔
Men er ikke med på hvordan du synes jeg skal gjøre😅, mener du at jeg legger 45 på rote og isolerer så på med dampbrems-osv-gips?
Ja hvis det ikke finnes noen dampbarriere/brems i dag så kan du jo sette opp 45mm på eksisterende vegg, isolere, sette dampbrems og så på med gips/innvendig vegg ville jeg sagt.

Hvis det allerede finnes noen form for dampbarrier i veggen så ville jeg droppet dampbremsen på innsiden fordi man ikke vil stenge inne eventuell fuktighet mellom to lag, selv om det er en brems i stedet for en barriere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.