Medlem
· Stockholm
· 804 innlegg
Hvorfor skal du bytte dem? De har trolig ingen funksjon i selve takstolen, men brukes kun for å henge innertaket i. Som et alternativ kan man vel spikre på en lik en på andre siden av takstolen (som man ser et eksempel på til venstre i bilde).E Ecke16 skrev:
Rent estetisk, har en arbeidskollega med egen sag som fikser bjelker i samme dimensjon som takstolene. Kommer til å være åpent opp til mønet. Reglerne som sitter der nå er utskåret osv og ikke så vakre å hvile øynene på. Tenker mest at man ikke endrer på noe i konstruksjonen eller så.
Medlem
· Stockholm
· 804 innlegg
Da kan jeg være enig med deg at det estetisk blir penere å bytte. Du får for sikkerhets skyld vente på noen med konstruksjonskunnskap som svarer på tråden din. Men jeg tror altså at den bjelken ikke har noen teknisk funksjon. Om så er tilfelle, kan du feste den nye bjelken hvordan du vil. Tenk dog på at noen i fremtiden kan få for seg å bygge innertak, så den sitter tilstrekkelig bra for å tåle det.E Ecke16 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Tenk dog på at takstolene trolig ikke vil være synlige senere, så hvor du fester underliggerne burde ikke spille noen rolle. Det er nok mye lettere å feste dem som de gamle enn å skru skrått nedenfra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De delene som du vil bytte ut kalles for hanebjelker og har primært som oppgave å forhindre at ytterveggene trykkes ut. De er belastet med strekkrefter, noe som gjør at en innfestning i høybenens sider er passende. Det går imidlertid bra å bruke kraftige beslag i stedet. Gjerne med gjennomgående bolter. Hvis de skal være eksponerte kan du i stedet bytte dem ut med stålstag, som blir mye slankere.
De hanebjelkene som satt i høyde med skorsteinen hvilte bare mot skorsteinen, var ikke festet mer enn i høye ben. Hva nytte gjorde de mer enn å holde innertaket? Så hvis jeg bytter dem, bør de monteres som de gamle eller med noen form for beslag eller lignende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De gjorde den nytte som jeg beskrev ovenfor, de hindret høybenene fra å presse ut ytterveggene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Er den ikke festet i skorsteinen også? (Det er riktignok upassende, men det er en annen sak.)
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Visst kan man i dette tilfellet si at den har en funksjon for takstolen men jeg tror faktisk de der er satt opp i ettertid kun for innertaket. De ser alldeles for klossete ut for å ha vært med i takstolen fra start. Særlig da innfestningen og avslutning for i de fleste tilfeller legger man jo på så enden følger takvinkelen så man får maksimalt å feste i.
Akkurat hanebjelkene som er på takstolen i høyde med skorsteinen er bare festet i høybenet og hviler løst mot skorsteinen. Alle andre høyben har hatt doble hanebjelker, en på hver side av høybenet. Engang i tiden har de hevet alle hanebjelker og bare satt en på hvert høyben. Man ser spikerhull og merker på høybenene etter doble hanebjelker. Ettersom de har funksjon for å ta opp trekkbelastning bør jeg vel da montere de nye på lignende vis eller få til et metallstag mellom i stedet?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Har de revet bort dem tidligere og de sett annerledes ut før så er det nok selvsagt så at de inngått i takstolens konstruksjon. Da har de nok jukset skikkelig når de flyttet dem og i tillegg tatt bort halvparten.
Man har hevet dem ca 15cm. Så tror jeg at man har brukt en av de to som satt der opprinnelig. Men samtidig benyttet anledningen til å redusere antallet til halvparten... Uansett, kanskje det beste er å sette inn doble som det var fra begynnelsen. Men beholde nåværende høyde. Den gamle høyden var litt lav.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Byta mellanrör i Danfoss radiatorkoppel, vilket material?
Värme allmänt -
Bytte gulvlekter låve, problem med innfesting
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Reglar direkt på makadam eller betongplatta emellan?
Altan & Uteplats -
Behövs reglar mellan fönster?
Fönster & Dörrar -
Bytte gulvbjelker mellom underetasje og kjeller
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi