Vi holder på med husbygging og over inngangen skal det være en balkong som hviler på 2 trestolper. Konstruktøren har tegnet disse som 115x115 limtre, men siden jeg har egen sag har jeg etterspurt en annen løsning som ikke er limtre. Dog har jeg og konstruktøren kommunikasjonsproblemer (han forstår ikke hvorfor jeg stiller spørsmål ved hans løsninger). Fikk til slutt en løsning med 3 stk 45x120 sammenfestet med 2 stk 28x145.

Det jeg lurer på er om det ikke går an å bruke homogene trestolper (f.eks. 6x6 tommer eller grovere?) i stedet for limtre eller sammenfestede bjelker. Har gitt opp å få annet svar fra konstruktøren ☹️.

Hahaha hva?
Klart du skal sage egne søyler!
Ser INGEN problemer med det, og du kan velge det beste treverket.
Sørg for at det ikke kommer inn vann i konstruksjonen så det holder evigheter.

• Liker
Isch
  • Laddar…
Sager du så marg går unna så vil det sprekke.
Kan jo være sjarmerende det også.
Alternativt sage 3 tommer 6, tørke, høvle og lime med vannfast lim.
Protte

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Sannsynligvis er det slik at ditt egenkapade virke ikke er CE-merket eller styrkeklassifisert, så da er ikke konstruktøren villig til å ta noe ansvar. Men det er sikkert ingen problemer med å bytte, så dette kan du bytte ut, men på eget ansvar.

B bossespecial skrev:
Sannsynligvis er det slik at ditt egenkappede virke ikke er CE-merket eller holdfasthetsklassifisert så da er ikke konstruktøren villig til å ta noe ansvar. Men det er sikkert ingen problemer å bytte så dette kan du bytte ut men på eget ansvar.
Så kan det sikkert være. Han kunne jo ha sagt det bare istedenfor å svare på alt jeg ikke spør 13 ganger om

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hahaha hva?
Klart du skal sage egne søyler!
Ser INGEN problemer med det, og du kan velge beste treverket.
Sørg for at ingen vann kommer inn i konstruksjonen så holder det evigheter.
hva tror du om dimensjon?

Isch Isch skrev:
hva tror du om dimensjon?
Hvor lang er søylen og hvilken last har den på seg?

B bossespecial skrev:
Hvor lang er søylen og hvilken last har den på seg?
det er en balkong over inngangen som strekker seg 2,3m ut fra fasaden og da hviler på 2 søyler.

Isch Isch skrev:
det er en balkong over inngangen som bygger 2,3m ut fra fasaden og da hviler på 2 søyler.
Det høres ut som om din konstruktør er ung og uerfaren. Et par søyler av den kaliberen er ikke noe som trenger å beregnes. Men om han likevel anser det nødvendig å beregne søylene, så er det jo ingen stor match for en middels konstruktør.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det høres ut som om din konstruktør er ung og uerfaren. Et par søyler av den kaliberen er ikke noe som trenger å beregnes. Men hvis han allikevel anser seg nødig å beregne søylene, så er det jo ingen større match for en middelmådig konstruktør.
Hvem har sagt at dette er grunnen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.