Da var det på tide for meg å bli med i forumet som skribent og ikke bare leser nå som jeg endelig har blitt huseier :)

Har lest forumet men kan ikke finne svar på spørsmålet mitt (derimot har jeg fått veldig mye hjelp angående lyd fra innlegg av Zankan).

Til spørsmålet:
Jeg vil lydisolere mellom første etasje og innredet kjelleretasje, tidligere kunne man stå i begge rommene og føre en samtale i normal samtaletone mellom etasjene!
Vi tenkte da å ta opp gulvet for å se hva som kunne være mellom (mye luft trodde jeg).
Men gulvet var fylt med kutterspån (220 mm).

Følgende er en enkel beskrivelse:
(Huset er fra 1957, treverk)
ca 220 mm bjelkelag cc 600
25 mm furugulv direkte spikret mot bjelkelaget
På undersiden er en masonittplate spikret, og under denne en lektpanel som tak i kjelleren.
Ingen elementrør går mellom etasjene (det går ned i bjelkelaget) så jeg har ingen direkte hull mellom rommene.

Siden vi kun har 202 cm i takhøyde i kjelleren, vil jeg helst ikke arbeide fra det holdet.
Planen er som følger:

Fjerne >100 mm av kutterspånet og legge i Markplate (blir antageligvis Paroc GRS20, kanskje GRS30) og la det være litt luft igjen opp til toppen av bjelkelag.
På bjelkelaget tenkte jeg å legge en form for demping (EPDM eller annen remse)
Så skulle jeg ønske å ha et dødt materiale (kompakt) og dermed legge gulvgips (13 mm), gulvgipsen mykfuges mot veggene for å få det helt tett.
Deretter sporet sponplate 13 mm for vannbåren gulvvarme. (også dette mykfuges?)
(Deretter et mellomsjikt i henhold til byggnormen, ikke klart hvilket materiale jeg skal velge her, prøver å finne et med god varmegjennomledningsevne)
Oppå dette 14 mm parkett.

Jeg vil helst ikke legge gipsen oppå sponplaten da det blir 27 mm for gulvvarmen å virke (Tenker jeg rett/galt?)

Hvordan skal jeg da feste gipsplatene mot bjelkelaget, holder det å skru (selvsagt med korrekt skruer for gulvgips) direkte i bjelkelaget. Siden jeg legger sponplate oppå burde ikke krypende skruehoder være et problem?

Hvordan skal jeg feste sponplaten på gipsen? kan man legge det flytende eller skal man lime eller skru?

Problemet med å begynne å lime er at jeg føler det kanskje er bedre å bare sette en 25 mm tykk sponplate direkte mot bjelkelaget og deretter parkett, men jeg vil gjerne ha inn gipssjikt for dens dempende effekt.
Vi er ute etter å dempe luftlyd ikke trinnlyd (det er helt greit med fottrinnslyd)

Kutterspån pleier ikke å være så dårlig som luftlydisolering. Det må være en annen hake. Din tenkte lydisolering fungerer sikkert. Å legge demping på gulvbjelkene gjør man jo mest for å redusere trinnlyd. 13 mm sporet sponplate + 14 mm parkett føles i svaiene laget. Jeg tror ikke på ideen om å legge gulvgips uten underlag. Spørsmålet er hva som er viktigst å oppnå?

Jeg er enig i at kutterflis ikke burde være så dårlig, jeg skal krype rundt og se om jeg kan finne mer.

For å gi en bedre forklaring på rommet:
Firkantet rom med garderobeskapvegg (som jeg nå har revet ut)
Veggene er som følger: yttervegg, yttervegg, garderobeskapvegg med 1,2m innervegg, innervegg mot bad (siste inneholder også døren til gangen)
Rett under er det andre soverommet, men garderobeskapveggen er over et annet rom i kjelleren (som ikke har samme lydproblem).
Det gjør at garderoben ikke kan være problemet.
Dørene er nesten plassert over hverandre, og jeg tenker å fjerne terskelen for å kunne se om det er her det finnes et hulrom.
(Imidlertid hører man ikke noe hvis man står i kjellerens gang utenfor rommet, som gjør at jeg ikke tror terskelen er problemet)

Kjelleren er støpt grunn (1957) så ikke hullete vegger (hva jeg tror).
Innerveggene i øvre soverommet er av masonitt med stående bord bak (uklart hva som er imellom, det er neste steg å undersøke, men vil helst ikke bryte opp innerveggen, spesielt ikke den inn mot badet).

Hvis vi går tilbake til min konstruksjon så har jeg 50mm å bygge på.

Det heller mot at vi kommer til å velge LK's system med 22mm sporet sponplate, slik at vi har en komponent som er helt bærende, sender en e-post til dem i dag med spørsmål om å ha 13mm gips + 14mm parkett oppå.
(Det føles ikke optimalt siden risikoen er at varmen da går nedover)

Det er grunnen til at jeg helst vil ha gipsen under sponplaten.
Vi har mulighet til å legge 13mm gips, 22mm spon, 14mm parkett.
Men akkurat her er jeg usikker på innfestingen bjelkelag til gips samt gips til spon.
(Derav tråden).

Føles som den enkleste løsningen er å kjøre 22mm spon (mykfoget) + 14mm parkett og håpe at det er nok, men vil gjerne ha uttalelse fra noen med erfaring.

LK skriver i sine prosjekteringsanvisninger at bjelkelagene skal være fullisolerte. Så din tanke om å la det være litt luft over isoleringen er ikke noe de anbefaler.

"Gulvvarme i trebjelkelag Det finnes mange forskjellige løsninger for gulvvarme i trebjelkelag som sporede gulvsponplater, bjelkelagsplater samt løs panellegging. Generelt gjelder det at bjelkelagsfagene skal være fullisolerte og tette, dette for at varmen ikke skal "ventileres" bort. Det er viktig at isoleringen ligger an mot gulvvarmens underside."

Se side 10 i dokumentet nedenfor.
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.b.1_projekteringsanvisning.pdf

-RB-: Takk og ja, det har jeg kommet fram til når jeg leste LK's beskrivelse, hvilket gjør at vi kommer til å legge steinullen(markskivan) i høyde med bjelkelaget.
(Gikk gjennom dokumentasjonen i går etter jeg skrev første innlegget)

Funksjonsmessig er det ikke noe problem å ha luftrom mellom kutterspånen og markplaten hvis man vil at sistnevnte skal ligge så nær gulvvarmen som mulig. Hvordan en kjeller i et hus fra 1957 ser ut kan jeg tegne opp i søvne. Ytterveggene er med sikkerhet murt betonghullstein, også de fleste innervegger. Lettebetong kan forekomme i mindre partier. Murene hviler på betongsåler og mellom veggene er det en tynn uarmert (ofte pusset) betongplate som er støpt i ettertid. Det er ingen sjanse for at kjellerkonstruksjonen bidrar til uønsket lydspredning. "Hullene" må søkes i bjelkelaget.

Takk for gode tips.

Akkurat lyden er en pågående undersøkelse og leting, men det er et separat emne.

Det jeg først og fremst lurer på er hvordan jeg skal feste gulvgips mot bjelkelag og gips mot sponplate.
Alternativt er å sette gipsen oppå sponet, men vil helst unngå dette.
(LK har for øvrig meddelt at det er greit å legge gips + 14mm parkett oppå gulvvarmen)

Man kan ikke legge gulvgips direkte på bjelker. Ønsker du ikke å ha noe plate materiale under, må du legge en form for spredtpanel eller korte bjelker.

Stor takk for et bygningsteknisk svar.
Det setter helt klart kjepper i hjulene for konstruksjonen (og hvorfor jeg ikke har kunnet google meg til hvordan man gjør det).
Byggehøyden blir for mye om vi setter spikerslag+gips+sponplate+gulv.

Gjenstår da å velge om vi skal ha gips oppå sponplaten eller rett og slett bygge uten gips.
(Vil helst unngå lim som ikke er hvitlim for sponplate)

Kortlings påvirker ikke byggehøyden, men det blir en voldsom mengde saging. Det går fint å bruke 45x70 til kortlinger.

Det har du jo helt rett i, men ja det kommer bli en masse saging :)

Om jeg setter kortlinger og tenker å sette gips + spon, jeg mistenker at jeg blir nødt til å lime sponet mot gipsen?
Eller er det mulig å skru også her? Føles som lim er veien å gå for å få det bra.
(Selvfølgelig skal korrekt lim brukes, finnes nok av tråder om det. Vil helst dog unngå lim)

Om jeg setter kortlinger blir det litt knotete med isolering og få det tett, men hvem har sagt at det skal være lett å renovere.

Det finnes to tilfeller når det er viktig å lime. For det første en gulvsponplate mot bjelkene når sponplaten må samarbeide med disse for å oppnå tilstrekkelig stivhet i gulvet. For det andre en gipsplate mot underliggende sponplate eller kryssfiner når man skal legge fliser oppå (ellers holder ikke fugene). I ditt tilfelle har jeg vanskelig for å se noen mening med det.

Så om jeg tolker teksten din korrekt:

Om jeg lager kortlinger og skrur på en gipsplate, bør jeg også kunne skru på sponplaten?

Fordi jeg legger inn kortlinger, burde gulvet bli tilstrekkelig stivt uten å måtte lime.
Selvfølgelig skal sponplatene limes individuelt mot hverandre i henhold til leverandørens monteringsanvisning.

Det er det første huset, så jeg tar imot all kunnskap som finnes med takk, akkurat gulv og bjelkelag er ikke noe man har jobbet med tidligere. (unntatt legge klikkgulv på eksisterende gulv)

T Truant skrev:
Ettersom jeg legger inn kortlinger så burde da gulvet bli tilstrekkelig stivt uten å trenge limingen.
Sånn kan man ikke uttrykke det. Kortlinger kan påvirke svikten ved å omfordele punktbelastninger, men det påvirker ikke nedbøyningen. Dette er en aspekt vi ikke har diskutert, behovet for oppstivning av ditt gulv. For å se om det finnes behov for det trenger jeg å vite gulvbjelkenes lengde, tverrsnittsdimensjoner og c/c avstand.

Lydproblemet er sannsynligvis kombinasjonen av masoniteplater i kjellertaket (3 mm?) og bordgulv. Det betyr at det finnes mange sprekker for lyden å vandre, samt at tynne masoniteplater ikke stopper lyd så bra nettopp fordi de er tynne. Så et vanlig sponplategulv som er forseglet i kanter og eventuelle gjennomføringer bør gjøre susen. Ikke gjør det mer komplisert enn det er. Kanskje finnes det til og med tykkere sponplategulv som er sporfreste for gulvvarme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.