Skal bytte garasjeport siden min gamle vippeport er skikkelig slitt. Samtidig fjerner jeg det gamle søppelbøtteskapet og gjør garasjeporten noe bredere (utvider fra 227 til 250).
Garasjen ligger på en plate, og treet som ligger mot platen på begge sider av porten og under søppelbøtteskapet er skikkelig dårlig. Svillen under skapet er nesten helt råtnet bort.
Siden jeg fjerner søppelskapet og svillene er råtne, blir det til at jeg bygger en helt ny vegg på den ene siden av garasjeporten. Hva bør man tenke på?
Dette er min plan:
1. Legge svilleisolasjon og skru fast ny svill med ekspanderskrue.
2. Spikre nye bjelker og et par kortlinger.
3. Stifte vindsperre utvendig (papp eller asfaltplate) – hvordan legger man den øverst og ikke minst nederst? Bøyer man den i en retning eller stifter man den bare i svillen?
4. Isolere mellom bjelkene og sette byggplast innvendig – samme spørsmål her som på 3.
5. Sette spikerlekter og panel.
6. Sette gips.

Siden den nye garasjeporten vil være noe bredere enn den nåværende, kan jeg jo bygge opp en ny ramme en liten bit utenfor til den, og så bare rive den gamle når den nye skal inn.

Bjelken som ligger nærmest garasjeåpningen ligger jo ikke an mot svillen, men direkte mot platen, skal jeg legge svilleisolasjon under den, eller behandle på noen måte?

garageport.th.jpg

Merket at en del, ca 10cm av syllen på langsiden var råtten. Kan man skrape bort den og spikre inn en ny frisk bit?

Jeg antar at det står noen veggregler på svillen. Banker du bort den så trykkes veggen ned og du får ikke inn den nye svillen. Jeg gjorde slik at jeg skrudde en bit av 45*70 regel på hver veggregel og løftet litt med en jekk så svillen ble fri. Tok så en tigersag og kappet bort ca. 50 cm av svillen under hver regel og erstattet den med en ny 50 cm bit. Det blir litt lappverk, men alt festes med ekspansjonsbolt og ytterligere regel ovenpå skjøtene på svillen. Mye bedre enn det var fra starten. Jeg bygde en ny ramme for den nye garasjeporten rundt den gamle - satte inn nye stolper på hver side og ny bjelke ovenpå - det var litt styr med jekkene her også, men til slutt begynte den gamle åpningen å vinglete, og det var jo et godt tegn :).

Takk vagabondo!

Et annet spørsmål; regelen som ligger nærmest garasjeåpningen ligger jo ikke an mot svillen men direkte mot platen, skal jeg legge svilleisolasjon under den, eller behandle på noen måte?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.