Hei
Bygger med 3 m innertakhøyde. Trenger plater med lengde 320 cm, type utegips, asfaboard, OSB eller plywood.
Har spurt i byggevarehandelen, men det finnes ikke plater som er så lange???
Merkelig synes jeg da det er besværlig og blir dårlig å skjøte.
Finnes det ikke lange plater??

nei man får skarve

T
E EMats skrev:
Hei
Bygger med 3 m innertakhøyde. Trenger plater med lengde 320 cm, type utegips, asfaboard, OSB eller plywood.
Har spurt i byggvarehandelen men det finnes ikke plater som er så lange???
Rart synes jeg da det er besværlig og blir dårlig å skjøte.
Finnes det ikke lange plater??
Finnes lange plater, nå har ikke byggvarehandelen dem uten spesialistene. ulempe da må du kjøpe en hel bunt. her har du 1220/3660 mm
http://ceos.se/produkter/board634/boardoljehrda336.html?cat=126

Ok, 3 mm board finnes i lengder 366 og 305 på den der hjemmesiden. Morsom bredde forresten 122 cm? Man må kappe bort 2 cm? Rart uansett at ikke byggevarehandelen har forskjellige lengder. Å håndtere ark opp til typ 3,5 m er jo ikke noe problem og også lengre ark. Man sparer masse tid og det blir tettere med hele ark i stedet for å skjøte. Den asfaboard jeg først tenkte å kjøpe for utsiden finnes bare i lengde 274 cm og det passer ikke for meg. Om man skjøter må man forsterke ekstra bak skjøten og det tar tid og blir antagelig ikke like tett.

T
E EMats skrev:
Okei, 3 mm board finnes i lengder 366 og 305 på den der nettsiden. Morsom bredde forresten 122 cm? Man må kappe bort 2cm?
Rart likevel at ikke byggevarehandelen har forskjellige lengder. Å håndtere plater opp til typ 3.5 m er jo ikke noe problem og også lengre plater. Man sparer veldig mye tid og det blir tettere med hele plater i stedet for å skjøte.
Den asfaboard jeg først tenkte å kjøpe for utsiden finnes bare i lengde 274 cm og det passer ikke meg. Hvis man skjøter må man feste ekstra bak skjøten og det tar tid og blir antageligvis ikke like tett.
Finnes skjøtelister til utvendig gips, den holder tett.
https://www.xlbygg.se/simons/sortiment/skivmaterial/stalreglar/h-list-2700mm-f-utv-gips-7437

• Liker
Timran
  • Laddar…
Ok takk for tipset men føles likevel j-lig unødvendig å måtte skjøte når det ville vært så enkelt med en lengre plate :D:D

Sjekket med produsenten av Asfaboard, Hunton. De skriver at de har større plater i størrelse 12 m x 3 m også !!!!
Det høres litt vel stort ut, hvordan håndterer man egentlig 12 m plater? I tillegg er målene ikke spesielt godt tilpasset moduler om 60 cm, f.eks 1.2 m eller 1.8 m i bredde. Kanskje hvis man skjærer ut 3 m x 3.2 m og får ut 3 slike ark fra en 12 m lengde. Blir et stykke om ca. 3 m x 2.4 m til overs....Hmmmm....Er nok ikke så enkelt.
Jaja man får vel skjøte vanlige plater da men det hadde vært bedre med riktige mål direkte.:rolleyes:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.