Hei!
Skulle sette opp innertak for første gang og lektet med spredt, var usikker på hvilken type gips jeg skulle ha, så jeg dro til en byggevarehandel og ba om råd. Sa uttrykkelig flere ganger til han som hjalp meg at jeg skal ha et glatt tak, dvs sparkle skjøtene.
Han viste meg en plate som han kalte "takgips" som skulle være lett å sette opp, alle kanter var bittelitt faset slik at det dannes en liten v mellom platene.
Jeg sa at jeg hadde hørt at man skal ha en bredere grøft for å kunne sparkle for å få et glatt tak.
Han sa at det ikke er noen problem, det er bare å sparkle skjøtene og være glad typ.
Jeg har nettopp satt opp hele taket med stor vånde og begynner deretter å søke info om hvilken type sparkel jeg skal velge.
Jeg innser da at i prinsippet hele internett mener at det ikke går å sparkle disse typer skjøter. At disse platene kun er for de som vil ha skjøter i et rutemønster i taket.
Min fortvilelse er enorm. Er det sant? Finnes det noen som kan si noe trøstende eller oppløftende?
Og har man noen som helst rettighet når det kommer til kjøp gjort basert på selgerens uttrykkelige instruksjoner?!

• Trist
  • Liker
Nalleman64 og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
E Emmazk skrev:
Og har man noen som helst rettighet når det kommer til kjøp gjort basert på selgerens uttrykkelige instruksjoner?!
Ja, det er grunnlag for en reklamasjon, men problemet er jo å bevise hva som ble sagt, og forskjellige butikker kan være forskjellige pirkete når det gjelder sånt.

• Liker
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Hvilken byggevarehandel var det?
Det du skal ha er typ Norgips plan

• Liker
darey
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hvilken byggvarehandel var det?
Det du skal ha er typisk Norgips plan
jo men nå sitter de jo der. Du mener at jeg skal rive hele taket og gjøre om alt? Er det eneste måten?

E Emmazk skrev:
jo men nå sitter de jo der. Du mener at jeg skal rive hele taket og gjøre om alt? Er det eneste måten?
xl-bygg

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det er grunn for en reklamasjon men problemet er jo å bevise hva som ble sagt og forskjellige butikker kan være ulike pirkete når det gjelder sånt.
Ja, akkurat. Er mest interessert i at noen kan gi meg en solskinnshistorie med et knep hvordan man allikevel kan få det greit pent? Noen? Vær så snill?

Kan man ikke skrape opp en større grøft?
Så klart ikke gøy og vil nok støve en del.

Jeg hadde dette problemet i et hus og da sparklet maleren med noe sparkel som heter Ardex som ble slipt til, deretter satte han opp Microlit (et tynt vev) som så ble malt, resultatet ble et jevnt tak.

• Liker
Mr.Hammer og 12 andre
  • Laddar…
sunnis
Ja, men det går an å sparkle, fylle skjøtene, lime fast en papirrems med non woven lim alternativt sparkle inn den med rems & skjøtesparkel. Etter det har tørket, så smører man ut godt og sliper. Et annet alternativ er å sette opp microlit, noe som kanskje er å foretrekke i ditt tilfelle.

Selv om man bruker vanlig gips, må man fase og sparkle kortsidene på samme måte som ditt tak. Men du trenger ikke rive ned gipsen. Gips som gips :)

• Liker
henric78 og 10 andre
  • Laddar…
Sparkle igjen fasene og lim opp fiberduk er nok det enkleste.

• Liker
leby og 7 andre
  • Laddar…
T
Noen tidligere eiere hadde sparklet igjen sånne i vårt forrige hus, og det sprakk ikke mens jeg bodde der. Så visst kan man ha flaks, men det er nok ikke noe man skal regne med.

(Alle skjøtene var på stendere, det hadde nok fungert dårligere i vårt nåværende hus hvor mange skjøter er i ren luft.)

• Liker
ie01gula og 1 annen
  • Laddar…
Heij83
Jeg satte slike plater og tapetserte opp en microlit duk som deretter ble malt.
Ble virkelig bra!

• Liker
Nalleman64 og 4 andre
  • Laddar…
Det går men da må man også skape riktige forutsetninger. Minimere bevegelsene i fugen. Jo mindre fuge desto større risiko for sprekker. Jeg ville aldri sette opp disse panelene på noe materiale som beveger seg mye slik som trepanel. Deretter gjelder det å teipe alle skjøtene. Glassfibervev kan bli en løsning i ditt tilfelle som noen skriver om.

Sist redigert:
  • Liker
Nalleman64 og 1 annen
  • Laddar…
Har bekjente som kjøpte et hus med et slikt tak. De har siden sparklet det jevnt, ca 20 år siden. Det ble bra. Vet ikke om de har satt mikroliter. Men mikrolit gir at malingen får en finere overflate. Så det er bra å bruke selv om man har riktig plater.

• Liker
Nalleman64 og 4 andre
  • Laddar…
Du virket å vite hva du var ute etter likevel ber du om hjelp:thinking: og får feil..håper det løser seg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.