Leter etter en stillas til mitt kommende byggeprosjekt. Tenkte ha en 9x4 siden det er enetasjes så trenger jeg ikke høyere.

Men det er ikke lett å finne stillas, jeg skal bygge mye selv så jeg vil gjerne kjøpe et stillas i stedet for å leie da jeg kommer til å trenge stillaset noen måneder.

Først ramlet jeg inn på https://www.hemfint.se/byggnadsstallning-ram-9x4stal
Der har de en ramme i stål produsert av olas polka(?) dvs produsert i Polen (sa de på kundeservice). Denne er billigst og koster 12000.

Så ramlet jeg inn på https://www.stallning.se/fasadstallningar/ramstallning/stal/ramstallning-9x4-stal
Der har de en ramme i stål produsert av ALTRAD som jeg antar er bedre enn det polske merket. Litt dyrere, lander på ca 14000 med frakt.

Så fikk jeg tilbud på en ramme 9x4 produsert av ALFIX i aluminium i stedet. Den landet på ytterligere noen tusen.

Kan noen forklare fordeler og ulemper med ramme vs modul?
Hvor mye bedre er det med aluminium? Jeg skal jo håndtere den selv eller med viss hjelp av kona ved oppsetting så da er vel aluminium lettere antar jeg.

Er et modulstillas fordelaktig i forhold til et ramme?
Hvilke produsenter er å foretrekke?

Sist redigert:
  • Liker
Skorpan
  • Laddar…
Puffer opp for jeg er også interessert!

Har dere kjøpt noe ennå? For min del heller det mot et ramstillase fra altrad. I aluminium. Vaklet mellom modul og ramme men tror jeg kommer til å bli fornøyd med et ramstillase. Innbiller meg at det er raskere å få opp for én person.

Z Zedo skrev:
Har dere kjøpt noe ennå? For min del heller det mot en rammestillas fra altrad. I aluminium. Vaklet mellom modul og ramme men tror jeg kommer til å bli fornøyd med en rammestillas. Innbiller meg at den er raskere å få opp på en person.
Vi kjøpte Altrad rammestillas i alu for to år siden og har renovert og malt hele fasaden på to somre. Synes at det har fungert helt utmerket! Kjøpte pakke som er tre rammer høyt og det setter jeg opp og tar ned alene. La til noen ekstra føtter og tilbehør for å også kunne montere alt på bredden, det trengtes ikke så mye ekstra. Kjøpte også noen fleksible plattformbærere som man kan sette hvor som helst på rammen når det trengs litt spesial (dog stemmer det jo ikke perfekt med rekkverkhøyde da).

• Liker
Zedo
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi kjøpte Altrad rammebygg i alu for to år siden og har renovert og malt hele fasaden på to somre. Synes det har fungert helt utmerket! Kjøpte pakker som er tre rammer høyt og det setter jeg opp og tar ned alene. La til noen ekstra føtter og tilbehør for å også kunne montere alt på bredden, det trengtes ikke så mye ekstra. Kjøpte også noen fleksible plattformbærere som man kan sette hvor som helst på rammen når det trengs litt spesial (dog stemmer det jo ikke perfekt med rekkeverkshøyden da).
Kanon, takk for det. Akkurat hva jeg trengte å høre for å komme til en beslutning!

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Ble det en stillas?
Leter også... trenger 9x8m med gaveltopp, noe som ikke er standard, men jeg har fått tilbud på det når jeg har kontaktet de ulike firmaene.
Rammestillas i stål, aluminium blir ca 18000:- ekstra for kanskje 200kg lettere, det synes jeg føles unødvendig?

Siste tilbudet der er det 9x8m pluss gaveltopp, men kan også bygges som 15x6.

Jeg bestilte fra ställning.se i henhold til nedenfor (vanlig 9x4m med gaveltopp + 1m forhøyning). Jeg har bare satt opp den delvis for et prosjekt forrige sommer, men vil i løpet av de nærmeste ukene sette den opp i sin helhet. Av det jeg har sett så langt, er jeg i hvert fall fornøyd med kvaliteten og brukervennligheten.

Kommer antageligvis til å selge den videre etter at alle prosjekter er fullført, hvis den dagen endelig kommer...

Artnr Beskrivelse Antall Enhetspris Totalpris
AL-2607-set Byggestillas 9x4m med gaveltopp - Ramme Stål 1 0 kr 0 kr
AL-2607 Ramstillas 9x4m med gaveltopp - Stål - Base 1 16125 kr 16125 kr
AL-S09041 Sparkepakk Ramstillas 9x4m med gaveltopp 1 1100 kr 1100 kr
AL-U0201 Oppgangspakke 4 m (1/2) 1 1612.50 kr 1612.50 kr
AL-T0000 Ingen trappetårn 1 0 kr 0 kr
AL-E202028 Ramme 1,00 x 0,73 m - Stål 4 711 kr 2844 kr
AL-E283630 Enkeltrekk 3,07 m - Stål 3 206 kr 618 kr
Pris for frakt (Klasse 9 - 1950 ekskl. moms) 1 2438 kr 2438 kr
Totalpris (inkl. moms) 24737.50 kr

• Liker
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ble det et stillas?
Leter også... trenger 9x8m med gavltopp hvilket ikke er standard men jeg har fått tilbud på det da jeg kontaktet de ulike firmaene.
Ramstillas i stål, aluminium blir ca 18000:- ekstra for kanskje 200kg lettere, det synes jeg virker uverdig?

Siste tilbudet der er det 9x8m pluss gavltopp men kan også bygges som 15x6
Om det ble! Kjøpte ramstillas i aluminium. Og masse. Mest for å slippe å plukke opp og ned. Aluminium er sykt lett og behagelig å håndtere på egen hånd.
Hvor i Dalarna holder du til? Jeg vurderer litt smått å selge litt. Er det 9x8 med gavltopp du trenger?

• Liker
nino
  • Laddar…
Z Zedo skrev:
Om det ble! Kjøpte ramstilling i aluminium. Og masse. Mest for å slippe å plukke opp og ned. Aluminium er sykt lett og behagelig å håndtere på egen hånd.
Hvor i Dalarna holder du til? Jeg vurderer litt smått å selge av litt. Er det 9x8 med gaveltopp du trenger?
Ja det er det, nordre del
Men kjører jo gjerne

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.