Vi skal bygge uterom på pilar, bjelkelaget på 195mm er lagt i 60cc og det blir 195mm isolasjon. For helårsbruk og vannbåren gulvvarme med 20mm slange, og klinker.
Noen sier til meg at det er for lite isolasjon, men nå er vi i en situasjon der det er vanskelig å gå tilbake og gjøre om.

Jeg har 8.5cm å bygge oppå bjelkelaget før det er i samme høyde med gulvet i rommet vi kommer til å gå ut igjennom.
Hvis jeg har forstått det riktig finnes det ikke sporet gulvspon til 20mm slange, ellers hadde jeg nok tenkt at det funker sammen med dobbelgips og deretter klinkers(?).
Slik som det er nå heller det mot 28x120 spredt panel eller 28x70 lagt oppå bjelkelaget (ikke i), vet ikke helt hva forskjellen blir med 120 el 70, om man kan legge slangen enda tettere muligens.

Spørsmål til noen kunnskapsrike: For å klare klinkers på mine 60cc, så må jeg vel ha 22mm gulvspon og gips oppå spredt panel, men er det nok med ett (1) lag gips hvis man hefter det godt og skrur det?
Hvis jeg må ha dobbelgips, kan jeg i stedet ha 18mm gulvspon?
Det handler jo så klart om å få så lav byggehøyde som mulig, men jeg vil jo absolutt ikke ha sprukne klinkerfuger eller lignende problemer.

Noen som har bygget lignende og kan gi råd ang. byggehøyden?

Jeg la gulvvarme på et bad med 22spon + gips + flytsp og det isolerte ganske bra
Jeg håper du finner en bedre måte

Ok, men la du med glespanel på 60cc bjelkelag i ditt bad?

surris
300cc skulle du hatt for fliser...kan du forsterke opp bjelkelaget?
Angående isoleringen så avhenger det av hvordan resten av rommet er isolert også om gulvvarmen vil klare å varme opp rommet.
Ved nybygg anbefaler man 300mm bare som sammenligning.

Ellers så kjører du gulvspon 22mm, gulvnett, flytsparkler med fiberarmert sparkel 40mm +-. Så har du 13mm for fliser så.
Støp inn gulvvarme, hadde nok dog valgt en tynnere slange da enn 20mm. Kan bli litt tynt med sparkel over slangen.

Sist redigert:
Har du sjekket ut Ardex K 75, og støpt inn slangen?

surris mattias1jonsson skrev:
300cc skulle du hatt for fliser...kan du forsterke opp bjelkelaget?
Angående isoleringen så avhenger det av hvordan resten av rommet er isolert også om gulvvarmen vil klare å varme opp rommet.
Ved nybygg anbefaler man 300mm bare for sammenligning.

Ellers så kjører du gulvspon 22mm, gulvnett, flytsparkler med fiberarmert sparkel 40mm +-. Så har du 13mm for fliser så.
Støp inn gulvvarmen, hadde nok dog valgt en tynnere slange da enn 20mm. Kan bli litt tynt med sparkel ovenfor slangen.
Det skulle gå å putte inn flere bord for å få 300cc, burde ikke være et problem.
40mm sparkel på 30kvm høres veldig kostbart ut, men da mente du at jeg skulle støpe inn slangen i det?
Kan man feste celleplast under trossbunnplatene for å få litt mer isolering nedenfra?

G gluecifer skrev:
Vi skal bygge uterom på søyler, bjelkelaget på 195mm er lagt i 60cc og det blir 195mm isolasjon. For helårsbruk og vannbåren gulvvarme med 20mm slange, og klinker.
En del sier til meg at det er for lite isolasjon, men nå er vi i den situasjonen at det er vanskelig å snu og gjøre om.

Jeg har 8.5cm å bygge oppå bjelkelaget før det er i samme høyde med gulvet i rommet vi kommer gå ut gjennom.
Hvis jeg har forstått rett finnes det ikke sporete gulvspon til 20mm slange, ellers hadde jeg nok tenkt at det fungerer sammen med dobbeltgips og deretter klinkers(?).
Som det er nå heller det mot 28x120 glespanel eller 28x70 lagt oppå bjelkelaget (ikke i), vet ikke helt hva forskjellen blir med 120 el 70, om man kan legge slangen enda tettere muligens.

Spørsmål til noen kyndige: For å klare klinkers på mine 60cc, så må jeg vel ha 22mm gulvspon og gips oppå glespanelet, men holder det med ett (1) lag gips om man hel limer og skrur det?
Hvis jeg må ha dobbeltgips, kan jeg i stedet ha 18mm gulvspon?
Det handler jo selvfølgelig om å få så lav byggehøyde som mulig men jeg vil jo absolutt ikke ha sprukne klinkerfuger eller lignende problemer.

Noen som har bygget lignende og kan gi råd ang. byggehøyden?
Skal du ha klinker og gulvvarme så er det bedre med 16 mm gulvvarme og CC 200 på slyngene. Med 20 mm gulvvarme og CC 300 så vil du ha et gulv som er varmt og kaldt avhengig av hvor du setter føttene.

Hvis bjelkelaget har riktig kapasitet er det ingen problem med CC 600 på gulvbjelkene. Hopp over gulvgips og bruk flytesparkel i stedet, mer solid og jevnere varme.

surris
G gluecifer skrev:
Det skulle gå att peta i fler reglar för att få 300cc, borde inte vara ett problem.
40mm sparkel på 30kvm låter veldig kostbart, men da mente du at jeg skulle støpe inn slangen i det?
Kan man feste cellplast under trossbunnsplatene for å få en anelse mer isolasjon nedenfra?
Ja du støper inn slangen.
Jeg tenkte mest hvis du ikke får til cc300 at du skulle bruke flytsparkel for å stive opp det.
Enten fortsetter du med cc600 kjører gulvsponplate og flytsparkler. Eller cc300 gulvsponplate og gulvgips. Eller det jeg hadde anbefalt og valgt, cc300 gulvsponplate og flytsparkel.

Avhengig av hvordan konstruksjonen av tak og vegger er så er 195mm isolasjon ok. Men ja du kan isolere mer nedenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.