Jeg skal bygge en oppbevaring til veden i veggen ved siden av vår peisovn. Mitt mål er noe lignende dette:
Spørsmålet er hva denne skal bygges av? Jeg har erfaring med å jobbe med gips og har funnet "Hårdgips" hos Norgips, men spørsmålet er om det vil holde i lengden? Tenker å gipse og sette hjørnebeskyttelse av metall. Tror dere det vil gå eller må jeg bygge det av lettbetong eller lignende?
Fundering, hvor mye fyrer dere, skal det fylles på fortløpende, etc.
Mitt spørsmål er kanskje dumt men hadde samme tanker om lignende, men kom på det tullete for oss å bære inn ved i kurv og deretter stable på nytt.
Fundering, hvor mye fyrer dere, skal det fylles på fortløpende, osv.
Mitt spørsmål er kanskje dumt, men hadde samme tanker om lignende, men kom på det tullete for oss å bære inn ved i kurv og så stable på nytt.
Du har rett, Anders. For oss er det nå mer en innredningsgreie enn noe annet. Vi synes det er fint å ha det ved siden av kassetten, og vi vil ha plass til den mellom kassetten og ytterveggen.
Jeg tror nå til hverdags at vi kommer til å ta inn ved i en kurv og fyre med det.
Men med den tanken skal lagringen jo ikke måtte tåle så mye, så kanskje det vil gå om man lager den i hardgips likevel
Forslag, kjør med melkefarget glass (kanskje litt tykkere laminert) som limes på sidene.
Lett å tørke av om de blir skitne og nesten usynlige inne i hullet.
Om det bare er den dekorative funksjonen du etterspør, kan du kanskje vurdere å lage et "falskt" vedlager, eller bare gjøre en del, kanskje den nedre delen på den måten.
Sett inn et benkeskap type 40cm for oppbevaring av tennbriketter, fyrstikker og lignende.
La skapet stå noen cm trukket inn og mal døren svart.
Kapp vedkubber i forskjellige 5-7 cm lengder og lim på døren slik at det ser ut som stablede vedkubber.
Hvis du vil ha ved å fyre med, kan du ordne plass oppå skapet, det gjør skapet enda mer usynlig.
Mekanisk motstand er én ting, motstand mot skitt er en annen. Jeg laget en slik nisje (jeg har bare en visualisering) som en dekorasjon, men jeg forsikrer deg om at om vinteren, når det ikke er ved, vil du alltid bruke det du har for hånden. Så den dekorative funksjonen er fiksjon, eller vil det bare være en maling laget av tynne skiver tre. For å oppfylle denne funksjonen best, ville jeg bruke sementplater som er harde og enkle å rengjøre, f.eks. Cembrit
Mechanical resistance is one thing, resistance to dirt is another. Jeg laget en slik nisje (jeg har bare en visualisering) som en dekorasjon, men jeg forsikrer deg om at om vinteren, når det ikke er ved, vil du alltid bruke det du har for hånden. Så den dekorative funksjonen er fiksjon, eller vil det bare være en blekk laget av tynne skiver av tre. For å oppfylle denne funksjonen best, ville jeg bruke sementplater som er harde og lette å rengjøre, f.eks. Cembrit
[bilde]
Hei. Høres interessant ut med Cembrit. Så langt jeg kan finne ut er det en plate lik gipsplate? I så fall ville jeg mye heller bruke det. Jeg ville foretrukket å kunne konstruere rammen i tre.
Hvis mulig, kan du lenke til det du mener ville fungere?
Takk!