Jeg har planer om å bygge et utegym men trenger deres hjelp.

Tanken er at konstruksjonen skal tåle tauklatring, svingøvelser med romerske ringer, chins, dips osv.
Min tanke er å bruke 95x95 A-klassifisert trykkimpregnert. Den høyeste delen over bakken bør ligge rundt 3,5 meter for tau og ringer.

Her kommer mine tanker.
Bør man støpe ned stolpen i betongen eller bør man bruke en stolpesko eller annet slik at selve stolpen er over bakken i stedet? (A-klassifisert skal tåle kontakt med jorden og fuktighet så vidt jeg har forstått)

Holder 95x95 stolper i den høyden eller kan man øke stabiliteten ved å sette sammen stolpen med annet impregnert treverk.

Delen der jeg tenkte å henge tau og romerske ringer skal ha et galvanisert rør som går horisontalt. Så at man kunne bore et hull i stolpen slik at røret går rett igjennom. På den andre siden brukte man gjengede flenser som ble skrudd fast på stolpen etterpå. Eventuelt at man borer hull i stolpen og røret og bruker bolt og mutter for å holde det på plass. Hva anbefaler dere der?

Generelt lurer jeg på om min konstruksjon kommer til å være stabil nok. Legger ved en enkel tegning samt bilde av hvordan en person satte sammen stolpen med annet treverk. Han forklarer at stolpen som er i midten har han støpt rett ned mens de andre 2 er festet med stolpen over bakken med platen og skruer.
På tegningen er alle linjer som går vertikalt stolper i tre, de horisontale er galvaniserte rør.
Har dere tips på hvordan jeg kan gjøre dette stabilt tar jeg gjerne imot alle forslag.

Legger ved 2 bilder av byggverk som ligger til grunn for mitt prosjekt.

takk på forhånd

Utegym med tre vertikale stolper og horisontalt metallrør, to romerske ringer og et klätterrep, montert på betongunderlag i hage. Ute gym med trestolper og horisontale rør, utstyrt med rep, romerske ringer og bokseutstyr, plassert i en hage. Håndtegning av et utegym med stolper og horisontale rør på rutete papir, inkludert ulike høyder for konstruksjonen. Person som håller en solid trästolpe fastsatt i marken med metallfäste, del av utomhus gymkonstruktion, sett på gräsplan.

• Liker
johanoloflindberg
  • Laddar…
Utendørs lekestativ i tre med metallringer, plassert i hagen, omgitt av busker og hus i bakgrunnen, under en blå himmel.
Har ikke noe godt svar på om 95x95 vil holde. Vår "lekestativ" er bygd av 195x45 trykkimpregnert. 4.5m til toppen. Det er litt svaie når kompisen på +100kg gjør muscle ups i ringene. Gulvet består av 145x45 "trall" med 45mm stallmatte på. Bjelkene under ligger på cc 45cm med søyler der riggen er og mange hageplater under resten. Vi har brukt det i 3 år. Veldig fornøyde! Hadde jeg bygd i dag, hadde jeg nok vurdert en ekstra gang på betongplate som base i stedet. Prisforskjellen er ikke så stor har det vist seg.

A Anderscurl skrev:
[bilde]
Har inget bra svar på om 95x95 kommer att holde. Vår "lekställning" er bygget av 195x45 trykkimpregnert. 4.5m til toppen. Visst er det litt svai når kompisen på +100kg gjør muscle ups i ringene. Gulvet består av 145x45 "trall" med 45mm stallmatte på. Reglerne under ligger på cc 45cm med søyler der riggen er og mange hagefliser under resten. Vi har brukt det i 3 år. Veldig fornøyd! Hadde jeg bygget i dag hadde jeg nok tenkt en gang til på betongplate som base i stedet. Prisen er ikke så forskjellig har det vist seg.
Takk så mye for bildet samt at du deler med deg.
Ser jo bra ut og det må være ren nytelse å kunne gå ut og trene et steinkast fra huset.

Brukte dere søyler med stolpesko for stolpene eller støpte dere ned stolpene?

Plinter med stolpesko. Men riggen er festet i dem sammen med rammen til terrassen. Skrudd med doble gjennomgående bolter.
Det er virkelig deilig å kunne gå ut og ta en økt sammen når man kommer hjem fra jobb. Hele familien pleier å være med og henge da.

M Moreno77 skrev:
Jeg har planer om å bygge et utegym men trenger deres hjelp.

Tanken er at konstruksjonen skal holde for tauklatring, svingøvelser med romerske ringer, chins, dips osv. Min tanke er å bruke 95x95 A-klassifisert trykkimpregnert. Den høyeste delen over bakken bør ligge rundt 3,5 meter for tau og ringer.

Her kommer mine funderinger.
Bør man støpe ned stolpen i betongen eller bør man bruke en stolpesko eller annet så selve stolpen er over bakken i stedet? (A-klassifisert skal tåle kontakt med jorden og fuktighet hva jeg har forstått)

Holder 95x95 stolper i den høyden eller kan man øke stabiliteten ved å sette sammen stolpen med annet impregnert trevirke.

Delen der jeg tenkte å henge tau og romerske ringer skal ha et galvanisert rør som går horisontalt. Så at man kunne bore et hull i stolpen så røret går rett igjennom. På den andre siden brukte man gjengede flenser som ble skrudd fast på stolpen siden. Eventuelt at man borer hull i stolpen og røret og bruker bolt og mutter for å holde den på plass. Hva anbefaler dere der?

Generelt lurer jeg på om min konstruksjon vil være stabil nok. Legger ved en enkel tegning samt bilde på hvordan en person satte sammen stolpen med annet treverk. Han forklarer at stolpen som er i midten har han støpt rett ned mens de andre 2 er festet med stolpen over bakken med plate og skruer. På tegningen er alle linjer som går vertikalt stolper i tre, de horisontale er galvaniserte rør. Har dere tips på hvordan jeg kan gjøre dette stabilt tar jeg gjerne imot alle forslag.

Legger ved 2 bilder av bygg som ligger til grunn for prosjektet mitt.

takk på forhånd

[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Det blir mye mer stabilt hvis du har noen diagonalforsterkninger i konstruksjonen.

A andersmc skrev:
Det blir mye mer stabilt hvis du har noen diagonale forsterkninger i stillingen.
Det hadde jeg helt glemt bort. Takk for tipset. Skal jeg straks planlegge inn.

A Anderscurl skrev:
Plinter med stolpesko. Men riggen er festet i dem sammen med rammen til plattingen. Skrudd med doble gjennomgående bolter.
Det er virkelig deilig å kunne gå ut og ta en økt sammen når man kommer hjem fra jobben. Hele familien pleier å være med og henge da.
jeg er nybegynner når det kommer til å bygge så hvis du har et bilde av hva du mener så hadde det vært gull. Virkelig takknemlig for at dere alle er så hjelpsomme. Har fått i gang eldste datteren til å begynne å trene. Nå er det frua og den minste som skal med og gympe.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Plinter med stolpesko. Men riggen er festet i dem sammen med rammen til plattingen. Skrudd med doble gjennomgående bolter.
Det er virkelig deilig å kunne gå ut og kjøre en økt sammen når man kommer hjem fra jobben. Hele familien pleier å være med og henge da.
tenkte du noe i denne stilen ?

Trebjelker som ramme for en terrasse under konstruksjon ved siden av et hus. To personer jobber med å bygge rammen.

Hvordan ble det Moreno77? Planlegger det samme som deg, hadde vært gøy å se noen bilder av hvordan du gjorde det :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.