Hvilke dimensjoner skal jeg bruke på trykkimpregnert virke for terrasse på mark?

Hei, i stedet for å lage en ny tråd håper jeg at noen kan hjelpe meg her. Jeg skal bygge en terrasse på plater, men som likevel skal komme opp 30 cm i høyde for å være i nivå med inngangsdøren. Det gjelder et område på 2,5 m x 6,5 m.

Jeg har kjøpt 45x145 bjelker som skal danne rammen, og på den skal jeg legge terrassebord 28x120. Avkappet fra 45x145 skal jeg bruke som føtter rundt rammeverket for å komme opp i høyden 30 cm.

Jeg tenker ikke å grave ut, fylle med makadam. Jeg kjører på med markduk direkte.

Noen spørsmål.
1. Jeg har en takrenne som vil gjøre det vanskelig å få til rammen, da bjelken på kortsiden ikke får plass bak nedløpsrøret, hvordan skal man løse dette? Rammen må jo likevel være vinkelrett i alle hjørner.

2. Jeg skal ikke bruke bjelkesko, men tenker å skru sammen alle bjelker. Mitt spørsmål er om det går med vanlig terrassebordskrue 5x80 (3-4 skruer) eller må det være franske Treskruer? Alternativt vognbolt?

3. I rammeverket skal jeg ha et antall gjerdeposter, 70x70. Noe man bør tenke på? Tenkte å ha to franske Treskruer 8x100 i hver stolpe i den ytterste bjelken som danner rammen.

Jeg er takknemlig for all hjelp. Er nybegynner, så har null erfaring, men har lest og Googlet en hel del.
Takk på forhånd!

• Uteområde med jord og gress ved siden av en steinlagt sti, sett fra et vindu. Treverksgjerde på høyre side. Klar for bygging av terrasse.
  • Hageområde foran en grønn og hvit bygning med rødt tak, som skal bygges om til et tredekke i høyde med inngangsdøren.
1. Sett reglene så nær nedløpsrøret du kan komme, gjær deretter en kort regel 45° som du setter foran nedløpsrøret.

2. Kjøre 6x80 i stedet. Vanlig treskrue for utendørs bruk, klasse C4

3. Best blir det om du kan sette stolpen i et innerhjørne der ytre regel og gulvregel møtes så du kan skru den fra to sider.
Går bra å skru med 6x80 treskrue det også.
Om du bare kan skru den fra en side så bruk fransk skrue og sett en spillbit på hver side av stolpen så sikrer du den i hvert fall i sideveis retning.

maah maah skrev:
1. Sett opp reglene så nærme nedløpsrøret som du kan komme, og kapp deretter en kort regel på 45° som du setter foran nedløpsrøret.

2. Bruk 6x80 i stedet. Vanlig treskrue for utendørsbruk, klasse C4

3. Best blir det om du kan sette stolpen i et innerhjørne der ytre regel og gulvregel møtes, så du kan skru den fra to kanter. Det går også bra å bruke 6x80 treskrue til det. Hvis du bare kan skru den fra én kant, så bruk fransk skrue og sett en bit på hver side av stolpen, så sikrer du den i det minste sidelengs.
Hei, takk for rask respons.
Jeg skal nok bytte ut skruene 5x80 mot 6x80, takk

Når det gjelder første spørsmålet, har du et bilde av hvordan det kan se ut? Jeg har litt vanskelig for å forstå hva du mener da ytre regelen som skal danne rammen på langsiden er den regelen som jeg skal feste alle gjerdestolpene i, og når du skriver kapp 45 grader så vil jeg ikke kunne ha en stolpe i rammen for gjerdestolpe nærmest fasaden, da jeg ikke vil skru i fasaden. Håper du forstår hva jeg mener.

Når det gjelder spørsmål tre så har jeg ingen gulvregler, bare en ramme som jeg skal skru terrassebordene på. Så det er ingen bjelke først og deretter regler på det. Hvis jeg forstod deg rett.

Jeg tenkte typ sånn her

Diagram av en ramstruktur med flera horisontella linjer og en diagonal i øvre venstre hjørne, indikert som et byggprosjekt.

Du trenger ikke å skru den indre regelen i fasaden. Bare støtt den opp i riktig nivå med noen markplater eller lignende. Når du skrur sammen alt med alle reglene og terrassebordene på kommer det ikke til å bevege seg noe sted.

Men jeg skjønner ikke hvor du skal ha stolpene, mot det eksisterende gjerdet til venstre eller mot gangen av markplater til høyre?

maah maah skrev:
Jeg tenkte noe slik

[bilde]

Du trenger ikke skru den indre bjelken i fasaden. Bare støtt den opp i riktig nivå med noen markplater eller lignende. Når du skrur sammen alt med alle bjelker og terrassebord på, vil det ikke bevege seg noe sted.

Men jeg skjønner ikke hvor du skal ha stolpene, mot det eksisterende gjerdet til venstre eller mot gangveien av markplater til høyre?
maah maah skrev:
Jeg tenkte noe slik

[bilde]

Du trenger ikke skru den indre bjelken i fasaden. Bare støtt den opp i riktig nivå med noen markplater eller lignende. Når du skrur sammen alt med alle bjelker og terrassebord på, vil det ikke bevege seg noe sted.

Men jeg skjønner ikke hvor du skal ha stolpene, mot det eksisterende gjerdet til venstre eller mot gangveien av markplater til høyre?
Takk, nå forstår jeg hva du mener. Men hvis jeg skal ha bjelkene på langs i stedet for på bredden som du har tegnet, fungerer dette like bra? Jeg skal nemlig legge terrassebordene på samme måte som terrassebordene ved vår inngang. Da må jeg ha bjelkene på langs. Og for det har jeg tenkt 15 plater ifølge bildet.

Jeg skal rive det eksisterende gjerdet du ser både på langsiden og kortsiden og ha 70x70 skrudd i rammen. Men cc 70 cm omtrent mellom gjerdestolpene.

• Håndtegnet skisse av trestruktur med plasseringsanvisninger for 15 plattformer i et rektangulært område, mål angitt langs kantene.
Det der ser bra ut (y)

Jeg har aldri brukt ferdige stolper når jeg har laget rekkverk.
Jeg tar alltid 2st 45x95 som jeg skrur og limer sammen. Den ene regelen lar man da gå ned langs gulvregelen mens den andre hviler oppå.
Blir veldig stabilt på den måten.

Typ sånn:

To vertikale rektangler, en del av en byggekonstruksjon, hvor den ene går ned langs med gulvregelen og den andre hviler oppå.

maah maah skrev:
Det der ser bra ut (y)

Jeg har aldri brukt ferdige stolper når jeg har laget rekkverk.
Jeg tar alltid 2stk 45x95 som jeg skruer og limer sammen. Den ene bjelken lar man da gå ned langs med gulvbjelken mens den andre hviler oppå.
Blir veldig stabilt på den måten.

Typ sånn her:

[bilde]
Okei så bra.
Okei ja, ser ut til å bli veldig stabilt sånn, dessverre er mine 70x70 allerede kjøpt, får bli så på baksiden i stedet. Takk for hjelpen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.