kristofer12345
Hei!

Jeg har akkurat nå støttet opp en bærende bjelke og skal lage en ny innervegg av lecablokker. Men jeg lurer på hvordan jeg legger de siste blokkene under bjelken for at selve veggen skal holde opp bjelken?
Skal man skjære ut blokkene så man kan presse dem inn under bjelken den siste biten, eller skal man bruke skum, betong eller noe annet for at det skal trykke mot bjelken på beste måte. Hjelp meg gjerne :) takk :)

Form rundt og støp den siste biten med ekspanderende finbetong.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Matti_75 Matti_75 skrev:
Forma rundt og støp siste biten med ekspanderende finbetong.
Jeg har aldri brukt dette men hvor mye ekspanderer dette i cm? Hvor stort mellomrom trenger jeg mellom bjelke og siste blokk?

kristofer12345
Står 4% men det er jo ikke mye om vi sier jeg legger 10 cm ? Betong..

Det ekspanderer bare så mye at det tilsvarer krympingen som normalt forekommer i betong. Det er fordelen med ekspanderbruk, nettopp at det fyller ut i ditt tilfelle under bjelken.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Hva med vanlig fugeskum, det er jo ganske mye lettere å jobbe med pluss at det brukes jo også til å lufte opp cemetplater i visse tilfeller?!‍♂️

kristofer12345
"Løfte"

Nei absolutt ikke!! Det har ingen trykkfasthet i det hele tatt.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
Hva er det du skal gjøre? Du skriver at du allerede har støttet opp bjelken, men samtidig at veggen du bygger er ment å være bærende?
Trenger veggen virkelig å være bærende?

Uansett kan jeg ikke understreke nok at du absolutt ikke bør bruke byggskum, det er virkelig ikke riktig produkt, uansett om veggen blir bærende eller ikke.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ja, bjelken ligger jo og holder på sidene, men ok ikke fugeskum da, men jeg er litt usikker på ekspanderbetongen, har aldri brukt det, skal man blande den løs eller fast og hvor mye den ekspanderer? Om jeg lar 5 cm mellom siste blokk og bjelke eller skal jeg la 10, så må jeg bygge en form og så sprute inn betongen om jeg må blande den løs..? Blander jeg den mer fast så trenger jeg ikke ha en stor form? Mange spørsmål.

Du skal blande den i henhold til instruksjonene på sekken, den er da like flytende som flytsparkel, noe som gjør at den renner inn og fyller ut hulrommet under bjelken.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du skal blande den i henhold til anvisningen på sekken, den er da like flytende som flytsparkel, noe som gjør at den renner inn og fyller ut hulrommet under bjelken
Ok om du har gjort dette selv, antar du har jobbet med eksp. Betong..hvordan mye ville du la cm? være mellom bjelke og siste blokk-rad? Hvis jeg får spørre, for du skal vite det funker.?

Ekspanderbruk fin klarer 10-100mm så i det spennet skal du ligge.

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ok bra skal teste

Du kan ikke løfte bjelken litt til, skjære til leca og deretter senke ned.

Protte

• Liker
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.