Hei!

Jeg holder på å planlegge tak over uteplassen og har kommet frem til at jeg ønsker å bygge en konstruksjon av firkantrør der jeg tenkte å spenne opp et seilduk.. som i bildet nedenfor.

Design for en terrasseoverbygning med firkantrør og seilduk festet til en husvegg, sett ovenfra.

Utkast av uteplass med tak laget av firkantrør og seilduk, festet delvis til fasaden av et hus.

Skisse av uteplass med seilduk spent over kvadratiske rør festet til fasaden, viser mål for konstruksjonskomponenter.

Lengste røret blir ca. 5 m langt, og en av innfestingene er som synes i fasaden. Er det noen her på forumet som har noen følelse for om det kommer til å bli rimelig stabilt hvis det er gjort i firkantrør (40x40).

Andre ideer eller ting jeg trenger å tenke på?

Takk på forhånd
/Oscar

Andre ideer: Vindfanget kan bli stort. Det bør være mulig å lett montere ned taket ved flere dagers rusket vær eller regn og når dere reiser bort. Egnet vinkel og avrenning er også fornuftig. En eller annen form for manuell heiseanordning på begge sider er ikke dumt ... men da blir det selvfølgelig lettere med en trekonstruksjon.

Segelduksmakare sydde mine tak og som var besværlige å rulle inn. De holdt imidlertid i 8 år og de siste årene satt de oppe april- oktober. Akkurat nå tester jeg å sy selv men med enkel heiskonstruksjon.

• Liker
Bellemannen
  • Laddar…
Jeg strammet nettopp opp et 4 m x 4 m stort solseil som tak over terrassen med festepunkter i hjørnene, og det ble et altfor stort vindfang, flagrer fint når det blåser litt. Jeg kommer til å bygge det om med 4 takbjelker der duken skal sitte fast slik at den ikke kan flagre så mye.

• Liker
Bellemannen
  • Laddar…
Takk så mye for tipsene. Blir til å sveise på øyne der jeg kan feste blokker så jeg enkelt kan "heise" seilet.

Følgespørsmål.. Er det muligens noen som vet hvor man kan kjøpe firkantrør, passende stolpesko etc i Stockholmsområdet som privatperson?

/Oscar

Jeg har konstatert at bromma stål ligger nærmest til.. var der på fredag.. men da var det stengt. Noen som vet om de selger til privatpersoner?

B Bellemannen skrev:
Hei!

Jeg er i gang med å planlegge tak over uteplassen og har kommet fram til at jeg vil bygge en konstruksjon av firkantrør der jeg tenkte å spenne opp en seilduk.. som i bildet nedenfor.

[bilde]

[bilde]

[bilde]

Lengste røret blir ca 5 m langt, og en av innfestingene er som vist i fasaden. Er det noen her på forumet som har noen følelse for om det kommer til å bli rimelig stabilt hvis det er laget i firkantrør (40x40).

Andre ideer eller ting jeg trenger å tenke på?

Takk på forhånd
/Oscar
Fant dette gamle innlegget. Ble dimensjonen 40x40 bra? Hvor tykt var godset? Jeg skal gjøre et lignende pergolatak og vurderer dimensjon på stolper/bjelker (2,40 m/4 m). Noen tips å tenke på? /Sofie

Sofie Einberg Sofie Einberg skrev:
Fant dette gamle innlegget. Ble dimensjonen 40x40 bra? Hvor tykt var godset? Jeg skal lage et lignende pergolatak og vurderer dimensjon på stolper/bjelker (2,40m/4 m). Noen tips å tenke på? /Sofie
Jeg synes det virker snaut, men det avhenger jo også av hvor utsatt seilet blir. Jeg har stolper 95x95 og ikke høyere enn 3 m samt under 3 m overliggere i samme mål mellom stolpene. Det er voldsomme krefter når vinden setter i gang - jeg heiser dem bare opp ved full storm. Men jeg bor ca 130 m fra Ø-sjøen.

yonna yonna skrev:
Jeg synes det virker gjerrig, men det avhenger jo også av hvor utsatt seilet blir. Jeg har stolper på 95x95 og ikke høyere enn 3 m samt under 3 m overligger i samme mål mellom stolpene. Det er voldsomt kjøre når vinden setter i gang - jeg heiser dem bare opp ved full storm. Men jeg bor ca 130 m fra Ø-sjøen.
Jeg skal ha et tak uten seil. Er stolpene dine i stål?

Sofie Einberg Sofie Einberg skrev:
Jeg skal ha et tak uten seil. Er dine stolper i stål?
Ok - da misforsto jeg deg! Nei, jeg har en rammestruktur i tre som følger husets begge langsider. Opprinnelig tegning var egentlig trykkimpregnert virke på 120x120(?) men det ble veldig dyrt så vi reduserte dimensjonen. Skal du ha planter på pergolaen må du ta hensyn til fremtidig vekt som kan bli ganske betydelig.

yonna yonna skrev:
Ok - da misforsto jeg deg! Nei, jeg har en rammestruktur i tre som følger husets begge langsider. Opprinnelig tegning var egentlig impregnert trevirke på 120x120(?) men det ble veldig dyrt, så vi reduserte dimensjonen. Skal du ha planter på pergolaen må du ta hensyn til framtidig vekt som kan bli ganske betydelig.
Takk for tipset! Jeg har planen om å gjøre den i stål, stående på eksisterende terrasse. Skulle gjerne hatt tips om passende størrelse/dimensjon på stålmaterialet.

• Liker
yonna
  • Laddar…
Hei,

Nå var det et par år siden jeg bygde denne.. så burde jo ha svaret om det funket bra.. hvilket det gjør. Dog er ikke utsatt, men konstruksjonen føles som den holder for det meste. Tar generelt bare ned seilet hvis vi reiser bort en lengre periode.
En uteplass med pergola og hengestoler foran et hus, omgitt av trær. Et bord og stoler står på tredekket. Terrasse med hengekøye, bord og stoler under solseil. En basketballkurv er montert ved siden av en grill med trekk i et skogområde. Stor uteplass med et seiltak montert over trebord og stoler, omgitt av trær.

• Liker
Anderscurl og 2 andre
  • Laddar…
B Bellemannen skrev:
Hei,

Nå var det et par år siden jeg bygget denne.. så burde jo ha svaret om det fungerte bra.. hvilket det gjør. Dog er ikke utsatt, men konstruksjonen føles som den holder for det meste. Tar generelt bare ned seilet om vi reiser bort en lengre tid.
[bilde] [bilde] [bilde]
Takk for bilder og svar! Virker som om den har blitt anvendelig til mye!

• Liker
Bellemannen
  • Laddar…
Late to the party her! Hvor kjøpte du materialey noenstans. Går i lignende tanker her i Stockholmsområdet

Bj00rn Bj00rn skrev:
Late to the party her! Hvor kjøpte du materialey noenstans. Går i lignende tanker her i Stockholm området
Kjøpte på Bromma stål

• Liker
Bj00rn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.