Hei alle,

Vi har en låve som er ca 7x14 meter innvendig, ca 7 meter opp til mønet. Den er helt tom så å si. Nå vil vi gjerne bygge et rom på en side. Vi vil bygge en vegg og deretter et tak. Vi lurer på hvilken tykkelse på vegg og tak vi bør ta? Det er murt ca 2,10 meter og deretter er det satt opp med bjelker oppå. Taket til rommet eller gulvet til øvre plan vil hvile på 3 murede vegger som er ca 30 cm tykke og en vegg som vi selv setter opp. Vi vil foreløpig ikke ha spesielt tunge ting på øvre plan, men vi vil gjerne dimensjonere riktig fra starten av om man i fremtiden skulle ønske å bruke øvre plan til et gjesterom eller noe lignende. Jeg tenker altså på en vanlig belastning. Ingen tunge maskiner eller så. Men det skal kunne tåle en vanlig etasjeplan så å si. Jeg sjekket litt med svenskt trä og har kommet fram til at sette opp vegg og tak/gulv med 145x45 lekter med cc 60 cm. Eller er dette overdrevet. Jeg sender med noen bilder. For øyeblikket er det et lite hjørnerom vi kommer til å fjerne. Men på samme måte tenkte vi å bygge bare over hele bredden på låven.

En tom ladugård med synlige trebjelker og oppbevaring langs veggene, diverse verktøy og byggematerialer spredt rundt omkring.

Som gulvbjelker klarer 45x145 bare en spennvidde på drøyt 2 m, så blir svikten for stor. Hvor stort rom hadde dere tenkt dere?

J justusandersson skrev:
Som gulvbjelker klarer 45x145 bare en spennvidde på litt over 2 m, da blir gjennomhenget for stort. Hvor stort rom hadde dere tenkt dere?
hadde tenkt å bruke 3,6 meter lengder. Det er ganske nøyaktig 3,60 om tak/gulvbjelken ligger på hele muren og på regulerte veggen. Da blir rommet ca 3,15 innvendig.

Da blir spennvidden 3,15 m. Du bør bruke 45x220 C 24 bjelker for å helt slippe svikt. Du kan bruke tynnere virke i kombinasjon med skruvlimt sponplate, men det er mer arbeid og sikkert ikke billigere. Du har jo godt med plass i høyden...

OK det blir 220 reglar da. Men hva synes du om veggen? Må den også være 220 eller holder det med 145??

Veggen klarer seg med 95, men du vil kanskje ha plass til isolasjon?

Rommet skal isoleres. Men det fungerer nok å isolere 95 veggen. Kanskje går jeg opp et hakk til 120. Det vil bli et lite verksted, så det må ikke være like godt isolert som et vanlig hus. Bare stabiliteten er god, så er jeg fornøyd. Tenker mest på fremtiden. Det skal være stabilt nok til å innrede en øvre etasje om man skulle ønske det en vakker dag.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.