Jeg skal sette inn en terrassedør i min gamle betongkjeller (ca 200 mm tykk vegg). Åpningen er en sånn gammel garasjedørstørrelse og er større enn døren, så jeg trenger å bygge vegg rundt om.

Hvordan skal veggen bygges opp? Hadde tenkt å bruke 120x45 lekter og har en del minerittplater som ligger og slenger, kan jeg montere dem på utsiden av lektene og så panel på mineritten? Trengs det vindsperre da?

Kan jeg legge trestender direkte mot kjellergulv ?trykkimpregnert?

Legg syllpapp under regelen. Trykt virke skal man vel ikke bruke innendørs.

Ok, så får det bli. Jeg har lest litt mer og tror jeg har prinsippet klart. Jeg har tjærepapp som jeg har tenkt å skjære til og bruke som sylpapp. På sylpappen plasserer jeg vanlige 120x45 lekter horisontalt på platen og i taket, minerittplater (som vindskjerm) skrus i like vertikale lekter.

Nå lurer jeg på hvordan jeg fester panel på minerittet (9mm plater)?

Minerit virket vanskelig å jobbe med, så jeg kjøpte asfaboard.

Neste spørsmål er hvordan jeg skal montere stenderne. Kloss mot vegg og tak (støpt tak) eller med spalte og drev imellom?

Det gikk sånn passe, ble fint men lektene suger til seg fuktighet

Trefiberplate med åpning avslører isolasjon og trebjelker. Bjelkene absorbere fukt.

En dør med et vindu ved siden av en treplatevegg der bjelker viser tegn på fuktskade.

En hvit dør med svart trepanel rundt, en grønn vannkanne på bakken i et uferdig utendørsområde.

Den der åpningen hadde jeg murt opp med leca og pusset.

• Liker
Eld og 1 annen
  • Laddar…
Mmm, så kan det gå når man leker uten å tenke etter :)

S
jeg skulle tatt en større syll som du kunne brette opp.
mineritskiver hadde jeg montert.
eventuelt en plate nederst

Er det verdt å prøve å montere ned veggen, legge bredere syll nedover og montere opp igjen?

Hvordan skal det se ut mellom eksisterende kjellervegg og de stående stenderne? I dag har jeg drevet, skal det sitte syllpapp der også?

Kanskje sette minerit innenfor panelet?

Du skulle murt et lag med leca/lättbetong nederst før svillen. Det vil alltid renne inn vann hvis svillen ligger helt ned i bakken.

Det er en sarg på ca 3 cm fra "plattan" ned til bakken utenfor

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.