16.099 lest ·
19 svar
16k lest
19 svar
Bygge liten hems til barn. Giftig MDF? Massivt tre? Vær så snill å hjelpe!
Side 1 av 2
Jeg skal bygge en "loftmøbel" til mine barn. Den består av en sovdel (loftseng) og ved siden av den en "balkong", altså et lite loft man kan stå på (om man er 120 cm lang) og en kosekrok under. Nå har jeg begynt å tenke på "gulvet", altså det man sover på i loftsengen og står på på balkongen. Tenkte å bruke MDF fordi det er praktisk, men har hørt at MDF slipper ut vel mye formaldehyd, og at det derfor ikke er å anbefale at små barn sover på den hver natt.
Da er spørsmålene: Hvor farlig er det (om alls)? Vet noen om det finnes mindre giftig MDF å få tak i, og i så fall hvor, og hvordan vet man hvilken som er bra (vet at det finnes Svanen-merket, men har ikke funnet noen passende forhandler, bor i Uppsala)? Finnes det andre alternativer til gulv? Ville massivt tre være et realistisk alternativ eller annen type plate? Loftdelene er ca 120x160 og 120x200 cm og hviler på en treramme på fire søyler (som et stort bord) med spiler imellom for å støtte opp gulvet.
Veldig takknemlig for hjelp!
Da er spørsmålene: Hvor farlig er det (om alls)? Vet noen om det finnes mindre giftig MDF å få tak i, og i så fall hvor, og hvordan vet man hvilken som er bra (vet at det finnes Svanen-merket, men har ikke funnet noen passende forhandler, bor i Uppsala)? Finnes det andre alternativer til gulv? Ville massivt tre være et realistisk alternativ eller annen type plate? Loftdelene er ca 120x160 og 120x200 cm og hviler på en treramme på fire søyler (som et stort bord) med spiler imellom for å støtte opp gulvet.
Sponplater, har jeg hørt, kan slippe ut formaldehyd. Jeg sov mesteparten av barndommen min i en loftseng (som min far bygde) med en sponplate som sengebunn. Om det har gitt meg noen skader vet jeg ikke 
Nå sover datteren min i en loftseng som jeg har bygget i MDF (http://www.byggahus.se/forum/mobels...verk-till-allman-beskadan-59.html#post1974571)
Nå sover datteren min i en loftseng som jeg har bygget i MDF (http://www.byggahus.se/forum/mobels...verk-till-allman-beskadan-59.html#post1974571)
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Hvis du er veldig bekymret for at det kan være giftstoffer i nye byggematerialer som kan påvirke dine små barn negativt, så finnes det en annen vei å gå, som du selv nevnte: Massiv tre!gavagai skrev:...
Da er spørsmålene: Hvor farlig er det (om i det hele tatt)? Vet noen om det finnes mindre giftig MDF å få tak i, og i så fall hvor, og hvordan vet man hvilken som er bra (vet at det finnes Svanemerket, men har ikke funnet en passende forhandler, bor i Uppsala)? Finnes det andre alternativer til gulv? Ville massivtre vært et realistisk alternativ eller en annen type plate? Loftdelene er ca 120x160 henholdsvis 120x200 cm og hviler på en treramme på fire søyler (som et stort bord) med lekter imellom for å støtte opp gulvet.
Vanlig enkel rupanel er et utmerket byggemateriale, og det blir minst like sterkt, sannsynligvis sterkere enn MDF.
Finnes i 17 og 22 mm tykkelse hos alle byggematerialhandlere.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Tillegg:
Dessuten koster råsponten bare 1/4 - 1/3 av hva MDF koster per kvm
(Hos Byggmax har de 17 og 20 mm tykkelse)
Dessuten koster råsponten bare 1/4 - 1/3 av hva MDF koster per kvm
(Hos Byggmax har de 17 og 20 mm tykkelse)
Til mitt bygg brukte jeg tre tykkelser på MDF: 6, 12 og 19 mm.gavagai skrev:
Rammen er bygd med 45x45 lekter. Til stigebeina brukte jeg 45x95 lekter.
Ja, MDF er ikke billig. Har fortrengt hva mitt loftsengbygg gikk påKnockOnWood skrev:
Et tips er å sjekke om det finnes CARB-sertifisert MDF. MDF inneholder formaldehyd men hva VOC verdien blir (måles i mg/liter) etter at alt er malt.. Ikke en anelse. Mye tull om en liten ting men Europa er U-land sammenlignet med USA når det gjelder bl.a VOC. Google på CARB respektive VOC så kan man bli gråhåret for mindre...
Etter det er alt annet enn tre rent massivt livsfarlig... 
Det er trelimet som inneholder noe som blir formaldehyd når det utsettes for oksygen, det er mengden lim i materialet som spiller en rolle, kryssfiner avgir også, men betydelig mindre på grunn av mindre mengde lim (og veldig lite lim som har direkte kontakt med luften). Å overflatebehandle platene reduserer også mengden ved at oksygen har vanskeligere for å nå treet/limet.
Masonittplater bruker ikke lim i det hele tatt, de er våtpresset og bruker treets naturlige bindemiddel for å få platen til å holde sammen, men jeg lurer på om det finnes tykke nok plater til å være nyttige til noe annet enn bakstykke i noen møbel.
Masonittplater bruker ikke lim i det hele tatt, de er våtpresset og bruker treets naturlige bindemiddel for å få platen til å holde sammen, men jeg lurer på om det finnes tykke nok plater til å være nyttige til noe annet enn bakstykke i noen møbel.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Hva er "vanlige gulvbord"?
Jeg har råspont til gulv på mitt stall-loft.
Jeg har råspont til gulv på mitt stall-loft.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Avgir ikke "tre" terpentin?