hei!
Jeg vil lage en ordentlig vegg i kjelleren. Har kjøpt stålprofiler, men skal man bruke vanlig isolering eller asfaboard? Begge deler fulgte med huskjøpet.
Jeg har googlet men ikke funnet noen gode byggetips. Egentlig vil jeg bare tapetsere så det blir litt finere. Skal ha det som syrom, så det må ikke være "beboelig".
Uansett, i hvilken rekkefølge skal man ha byggmaterialet? Jeg har ganske mye perlestaffpanel, så jeg vil nok ha brystpanel nederst.
Har ingen bedre bilder, men kjelleren er bygget av lecablokker og det er en garasje over. Antar at det er en støpt plate under.

Ytterst takknemlig for tips!

• Kjeller med lecavegger, små vinduer, pakker med materialer stablet mot veggen, inkludert isolasjon og stålregler, klargjort for oppussing.
Hei, antar at det er ytterveggen av Leca du vil tapetsere på?

I så fall hadde jeg pusset opp veggen og tapetsert på det direkte. Vanskelig å vite hvordan det fungerer ellers med drenering, fuktighet m.m. Like greit å lage en konstruksjon direkte der fuktigheten ikke blir innestengt.

Ikke glem ventilasjon hvis du skal gjøre om kjelleren til arbeidsrom!

Kan man tapetsere på betong? Eller lecablokker? Fikk høre at man ikke skulle bygge noe mot en betongvegg

• Liker
DrGreenbaum
  • Laddar…
Avstå isolasjon helt. Det er alltid en risiko å isolere på innsiden og du har særlig begrenset innsikt i fuktighetssituasjonen => sjans ikke.

Plåtreglar, forsterkningsplate, gips, tapet/maling. Helst skal du også ventilere rommet bak veggen.

• Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
Ja, unngå isolasjon og ventiler. Om du mot formodning likevel ønsker å isolere, er et bedre valg å lime isodränplater innvendig direkte mot kjellermuren. Boken ”få bukt med fukt” er god litteratur i emnet.

Rickard.
Hør på de kloke over meg. Jeg så du kjøpte stålregler, men et tips er å bruke takprofiler (hattprofiler), de er lette å feste direkte mot veggen, trenger ingen i gulvet eller taket som hindrer luftstrømmen og bygger bare 25mm i stedet for 45mm som en stålregel.

På med valgfritt plate-materiale som etterlates med en glippe for luft mot gulv og tak, og avslutt med ventilerte sokkel- og taklister. Det finnes å kjøpe, eller så kan man lett lage egne avhengig av kunnskapsnivå og utseendekrav med en borr for eksempel.

A Ankan77 skrev:
Kan man tapetsera på betong? Eller lecablokker? Fikk høre at man ikke skulle bygge noe mot en betongvegg
Jo, akkurat, bygg ikke noe på en kjellervegg, men å pusse og male med silikatmaling eller tapetsere er jo en bra metode som bygger noen mm på hver vegg.

Ellers er jeg også enig i at 25 mm hattprofil med litt ventilasjon bak listene er et godt alternativ også.

Ulempen med å tapetsere direkte på pussen er jo at hvis du har et verre fuktproblem vil du bli oppmerksom på det ganske raskt. Det kan jo være en fordel også, men det redder jo ikke tapeten den gangen.

Hei!
Høres interessant ut, 25 mm hattprofil, forslag på hvordan man fester den mot veggen? Skrur man bunnen av hatten mot veggen eller stiller man profilen med hatten utover?

Ellers, ideer om hvordan ventilere? Et gitter gjennom veggen eller sokkelen og et opp mot taket?

Rickard.
Du bør sette med hatten utover, det blir nok latterlig vanskelig å feste platen etterpå ellers ;) hvordan du enklest fester profilen i veggen avhenger av hva veggen er laget av.
Et tips er at siden de er festet i veggen, er det helt fritt å skjøte hvordan man vil. Dette gjør det til et ganske prisverdig alternativ.

Sist redigert:
Så klart, hva bra. Har betonghulstensvegg. Spurte en Bauhausfyr for en tid siden om denne løsningen, han sa noe om jeg ville få kaldtrekk langs profilen, han sagde metoden. Noen tanker rundt det?

Hvis man nå ikke skal isolere og har fått på plass stålstenderne, hva skal man bruke for materiale oppå? Jeg skal ha tapet og nedenfor skal det være brystpanel. Det må kunne festes i noe.

Rickard.
Osb+gips eller bare en sponplate.

Hei! Låner tråden da jeg står foran et lignende prosjekt og det ser ut til å være mange kunnskapsrike her.

Hvordan gjør man med vindusnisjer når man regner ut en kjellervegg (hattprofiler, osb, gips). Hvordan gjør man med rommet rundt vinduet. Jeg forstår at man regner liksom rundt vinduet men hva bygger jeg nisjen med? Osb + gips + sparkel? Jeg vil jo ikke ligge an mot kjellerveggen med tre men jeg vil ikke ha et mellomrom mellom vinduskarm og vindu?

Jeg gjorde 3 sider av mdf og selve vinduskarmen i underkant og limte sammen alt før jeg limte opp alt på plass. Fôring rundt omkring også de limt så det satt fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.