Mitt mastodontprosjekt med å bygge om deler av stallen til verksted/snekkerverksted er i gang, og jeg har begynt å fundere på stalldøren. Målet er å bytte ut den noe slitne døren dere kan se på bildene, med en isolert dør (verkstedet skal være noe oppvarmet vinterstid) som også er godkjent av forsikringsselskapene. Når jeg har snakket med Länsförsäkringar sier de at de ikke bryr seg om hva slags dør det er så lenge det er en godkjent lås, men jeg mistenker at det ikke er så enkelt, så det skal jeg sjekke igjen.
Å bygge selve dørbladene føler jeg at jeg har ganske god kontroll over (mye takket være imported_Byggarens fantastiske innlegg her: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-dorr-som-inte-slar-sig.html), så det blir krysslaminerte spiler + noe plate materiale (formplyfa kanskje?) samt noen pen kledning på ut- og innsiden. Men hvordan skal jeg få det tett? Må jeg bygge en karm eller kunne man på en eller annen måte utnytte den eksisterende "karmen" i veggen?
Er den murede karmen tilstrekkelig rett for å kunne slutte tett mot dine nye dørblad, som selvfølgelig blir hundre prosent rette? Det kan kanskje gå med eksisterende karmer, og det blir veldig pent om det går, men du må kanskje pusse dem opp slik at de kan slutte tett. Så på med gode tetningslister, så kan det nok fungere.
Jeg har selv renovert en 150 år gammel ytterdør fordi jeg syntes at utsiden var så vakker at den burde få overleve. Men akkurat det å få den til å slutte tett mot en karm som ikke var hundre prosent var det kinkige i prosessen.
Jeg hadde nok bygd porten i den eksisterende veggkarmen, deretter pusset igjen så det blir litt tettere og avsluttet med en slags gummilist om jeg ville ha det helt tett.
/ATW
pucktvåa.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.