Hei!
Har et lite prosjekt på gang i min sokkeletasje hus bygget -78 med dreneringsbehov, nemlig å flytte og bygge opp ny lydisolert vegg mellom nedre stue og bod (musikkstudio)!
Vegen vil delvis tilknyttes mot plate på mark samt yttervegg av "vattentät" betong som er halvveis tilfylt på utsiden (sokkelhellningen stort sett i høyde med den utvendige trappen på begge sider av huset). Steg én i veggbygget var å fjerne parkettgulvet fram til og med veggens nye plassering slik at jeg kan tilknytte stenderverket direkte mot betongoverflaten. Under parketten nærmest yttervegg så det ikke særlig pent ut; Parketten var våt nærmest veggen . Overraskende nok kjente jeg ingen ubehagelig lukt tross gjennomvåt papplate og parkettgulv. Jeg er klar over at huset begynner å trenge drenering da dette ble konstatert ved besiktigelse. Nå er i alle fall betonggulvet avdekket, men tør jeg montere en ny vegg uten videre? Jeg har allerede anskaffet stålstendere og gips/OSB, og veggen som skal bygges er en dobbeltstamme (lydvegg) som skal tettes med fugemasse mellom stamme/tilstøtende bygningsdeler.
Jeg mistenker at dere vil svare at dobbeltveggen vil stenge inne fukt med risiko for muggvekst i veggen som følge. Men kan man uten risiko i det minste montere plater mot stuesiden slik at jeg kan få ferdig det rommet? Dobling kan jeg utsette til dreneringen er løst.
Hva tror dere?
Mvh Bekymret huseier.