Tenkte dele et rom til to for våre barn. Tanken er å bruke trestokker 45x70 og å isolere slik at de ikke forstyrrer hverandre for mye. Planen er å sette OSB-plate samt gipsplate som er 90 bred. Lage rammeverk cc45. Det ligger et nytt laminatgulv i rommet som jeg tenkte skulle få være igjen. Det er takplater i taket og jeg er litt usikker på hvordan man skal feste stokk i taket.

Finner bare denne isolasjonen hos Byggmax: https://www.byggmax.se/ljudskiva-piano-45-mm-p16320.

Den er dog tilpasset stålstokker og litt for bred. Har forstått det som at målene på isolasjonen skal være 410x1170 men finner ingen slik hos de lokale byggevarebutikkene.

Noen tips til noen som aldri har gjort dette før?

Sett stålprofil i taket og på gulvet. Betydelig enklere å skru lekter i en slik fra siden.

Ok det er kanskje mest fornuftig. Men det blir fortsatt feil mål for isolasjonen med trebjelker tenker jeg?

Det er rommet som er benevnt soverom som skal deles til to. Litt usikker på hva som finnes å skru fast i i taket.
Får lage noe "Y" for å få til to dører med.
Plantegning av loftsetasje med bibliotek, allrom, soverom og garderober. Sovrommet skal deles i to for prosjektet.

Antar at det går glespanel langs med takplatene, noe som innebærer at det ikke finnes noe direkte å skru i midten av taket (altså i linje med vinduene).
Hvitt tak med paneler parallelt med vinduer. Spotlights i taket og girlandere henger på veggen.

O ottoangel skrev:
Antar at det går glespanel langs med takplatene, noe som innebærer at det ikke finnes noe direkte å skru i midten av taket (altså i linje med vinduene).
[bilde]
jeg antar at du ikke har noen inspeksjonsluke opp på loftet over rommet, eller konstruksjonstegninger?
Det kan jo gå å sette en stålskinne rett opp i gipsen med mollyplugg, den skal jo ikke holde noen tyngde nedover..
https://www.byggmax.se/stålskena-u-p20892

A andost skrev:
jeg antar at du ikke har noen inspeksjonsluke opp på loftet over rommet, eller konstruksjonstegninger?
Det kan jo gå an å sette en stålregel rett opp i gipsen med mollyplugg, den skal jo ikke holde noen tyngde nedover..
[lenke]
Kan bekrefte at dette funker. Fest det godt i vegg og gulv, så er det ingen problem med gipsplugg rett opp.

• Liker
andost
  • Laddar…
Tomture61
Det virker vanskelig å finne 1205 x 410 isolasjonsplater! Kjøp større og skjær til riktig mål, det er jo bare en kort vegg :cool:

• Liker
andost
  • Laddar…
Men det er ikke gips, men noen takplater i et annet materiale. De er over 10 mm tykke, sikkert, men i et slags "fiberaktig" materiale.

A andost skrev:
Det kan jo gå an å sette en stålregel rett opp i gipsen med mollyplugg, den skal jo ikke holde noen vekt nedover..
[lenke]

O ottoangel skrev:
Dock så er det ikke gips, men noen takplater i et annet materiale. De er litt over 10 mm tykke sikkert, men i noe "fiberaktig" materiale.
Funker sikkert likevel.

Sett stålprofil i taket og på gulvet, regulér med 45x70, isolér med trestendere 70 for 450 cc.

• Liker
andost
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.