Vår trapp som er 6 meter lang og står i 45 graders vinkel (mer som en stige faktisk) skal vi forvandle til smart oppbevaring som det ikke er mye av i en gammel skole fra 1897. Det skråner altså, og man har et godt stykke å jobbe på, nå lurer jeg på hvor finner man materiale til å lage skap eller skrog som man kan rulle ut så man enkelt når alt? Trappen er 90 cm bred, og jeg hadde tenkt å utnytte så mye som mulig av dette til dybde for oppbevaringsenhetene! Noen som har gjort noe lignende eller som vet hvor jeg finner informasjonen?

For å forklare litt tydeligere så tenker jeg meg at det ser ut som flere dører som man kan trekke ut og der finnes da hylleplan eller annet som holder orden på en stor families alle ting...

Jeg har tenkt å gjøre noe lignende, men trappen min er ikke i nærheten av så lang/høy.

Jeg tenkte å gjøre det enkelt for meg ved å kjøpe IKEA Billy-hyller på Finn, deretter skru fast fire hjul under. Går selvsagt bra med andre hyller også, men fordelen med Billy er at det er lett å kjøpe flere ved behov. Dessuten er det lett å finne oppbevaringskurver etc som passer i målene.

Viktig å tenke på er at de ikke skal kunne velte i utskutt tilstand! Hvis du lager en liten kant i gulvet nær ytterkanten, og en tilsvarende kant på hyllen i innerkant, så bør det bli slik at de ikke kan trekkes ut helt. Det skal bli slik at indre høykanten stabiliseres av hyllene ved siden av, så minsker velterisikoen.

Nå vet jeg ikke hvor høyt du har, og hvor bredt det blir, men samme prinsipp ville fungere med bredere lagerhyller, så tar man fra to hold i stedet (om det går, funker ikke hos meg). Da velter det ikke like lett.

Hei,

Jeg løfter en eldre tråd her, men er det noen som har gjort noe lignende?
Under trappoppbevaring med uttrekkbare hyller på hjul, fylt med oppbevaringsbokser og kurver, i et interiør med beige og oransje toner. Skyvedører under en trapp med skreddersydde hyller og skuffer for lagring. Hyllene er fulle av bøker og klær, viser en smart løsning for utnyttelse av plass.

Jeg har vel omtrent 90cm i dybden, spørsmålet er vel om skuffer med den dybden er gjennomførbart? Eller om hyller, type ELFA, og en dør er bedre, men da går så mye plass tapt.

En annen tanke var å ta slike hør og sette hjul på og en type skinner som gjør at de ikke kan bevege seg altfor fritt. Kanskje MDF utenpå dem for å passe inn i rommet under trappen liknende bildet ovenfor. Men spørsmålet er vel om de er slitesterke nok til både å ha hjul på og litt vekt i samtidig som de skal kunne rulle med?
Hvit bokhylle med ni åpne rom, egnet for oppbevaring, står mot en hvit bakgrunn. Potensielt tilpasset under en trapp.

Tanker, ideer, ferdige løsninger, alt velkomment!

Takk på forhånd

Hallo!
Jeg er inne på samme spor i vårt nye hus. Hvordan gikk det for dere, hvordan gjorde dere? Vil gjerne ha oppbevaring på skinne da jeg synes at det ser mer stilrent ut. Vil ikke at det skal se "hjemmebygd" ut. Og jeg er nybegynner så jeg kanskje tar meg vann over hodet. Finnes det noen bra guide? Knep? Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.