Hei,

Vi har nettopp kjøpt et hus, og på den første dagen gikk en planke i stykker på trappen som var råtten, og min samboer ble nødt til å oppsøke akutten (det gikk bra til slutt, men det kunne gått veldig galt), noe som gjorde at jeg rev ned alt da den så gjennområtten ut ved nærmere inspeksjon.

Vi hadde lagt merke til at den så litt dårlig ut, men tenkte ikke at den var i såpass dårlig forfatning og hadde tenkt å gjøre noe med det til sommeren, men nå ble det i stedet med en gang.

Skulle trenge litt hjelp med å bygge inn en betongtrapp.

Er det noe jeg må tenke på før jeg bygger inn den? F.eks. fundamentet, for å beskytte den? Trenger den å males på samme måte som annet fundament? Bør en spesiell matte eller lignende legges under den nye trappen? Eller er det bare å bygge inn den?

Vi skal bygge med trykkimpregnert trevirke og har tenkt å lage den i samme størrelse som den var før.

Si gjerne hva du synes/tenker og om du har noen andre tips.

• Råtten trebrygge foran inngang til et hus, med ødelagt planke og kost ved siden av.
  • Ødelagt tretrapp ved inngang til hus, demontert på grunn av råte. Gamle blader på bakken. Mørkgrønn yttervegg og hvit dør i bakgrunnen.
  • Hus med delvis revet trapp. Rester av treverk ligger på bakken. Veggene er malt i grønne paneler. Hvite detaljer rundt vindu og dør.
  • En utvendig tretrapp som er revet ned ved inngangspartiet til et hus, forberedt for renovering med betongtrapp i samme størrelse som tidligere.
  • Råtten trappetrinn med synlig vannsøle, der en planke er ødelagt og blottlagt på grunn av forfall, sett ovenfra.
  • Rusten trapp med flassende maling og betongskader, viser behov for renovering og potensielle sikkerhetsfarer.
  • Forfallen betongtrapp med skader og rusk. Råttent område rundt trappen med løs betong og synlige skader som viser behov for renovering.
Bry deg ikke om den gamle trappen som er der. Bygg en ny over med nye vanger som den andre var. Det du kan gjøre er å legge en asfaltpapp som et tak over med litt oppbrett mot veggen så ikke vann renner inn mot huset.

• Liker
louii
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bry deg ikke om den gamle trappen som er der. Bygg en ny ovenpå med nye vange som den andre var. Det du kan gjøre er å legge en asfaltpapp som et tak over med litt oppbrett mot veggen så ikke vann renner inn mot huset
Kan man bygge på noen måte slik at det blir enkelt å bytte panel(de nederste bordene) uten å fjerne hele trappen om det trengs om noen år?

Det flasser litt maling på disse bordene der dere ser at det er skittent, bør dette males før man bygger en trapp over? Det er minusgrader akkurat nå så det blir vanskelig å male..

Dette bør du gjøre noe først. Ingen vet hvordan det ser ut bak panelet. Det er passende å sage/rive de tre nederste frem til der broen skal slutte. I stedet for treverk setter du inn en plate som dekker.

• Liker
louii
  • Laddar…
Litt vask og farge så har du vel en kanontrapp?

• Liker
louii
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Litt vask og maling så har du väll en kanontrapp?
Ikke bra, det finnes ikke noe stannplan, å stå 1 -2 trapper ned med poser og åpne døren utover er ingen høydare

• Liker
louii
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Lite vask og farge så har du vel en kanontrapp?
Tenkte så først jeg også, men som jonaserik skriver er det en skikkelig farlig trapp om du har litt bagasje/et barn og du skal stå på et lite trappetrinn og låse opp.

Det er litt trøblete også man må liksom lage trappen mot panelen.

Slik ser det ut nærmest døren i hjørnet der den gamle trappen dekket før. Malingen flasser litt, hvordan synes dere plankene ser ut? Hva ville dere ha gjort?

• Et gammelt hjørne nær en dør med flassende maling på treplanker, samt en metallskrue som stikker ut av mørknet treverk.
  • Veggen med avflassende maling og trerammen nær en dør, viser skader der den gamle trappen var.
  • Avflasset maling på vegg nær en dør, med eksponert treverk og betong. Skadet overflate etter fjerning av trapp bygd over.
  • Flassende maling på vegg og treverk i et hjørne ved en dør, avslørende slitt panel som delvis dekkes av gammel maling.
Ingen tvil om at de har passert best-før-datoen for lenge siden. Bort med dem ellers blir det problemer i fremtiden og sett en plate. Gjør det riktig fra starten.

• Liker
louii
  • Laddar…
Ville selv vurdert å rive betongtrappen, spesielt med tanke på hvordan den ser ut til å påvirke panelen.

• Liker
louii
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget snakk de har passert best før dato for lenge siden. Bort med dem ellers blir det problemer i fremtiden og sett en plate. Gjør det riktig fra starten.
Har du tips på hva du tenker for plate og forklare litt mer hvordan jeg skal gjøre det?

L louii skrev:
Har du tips hva du tenker for plate og forklare litt mer hvordan jeg skal gjøre?
Jepp kan være litt vanskelig kanskje uten å skisse, men prøver. Regn ut hvor langt t altanen blir fram dit pluss 200 mm, bort med de er nederste. Etter det går du til en platefirma og sier at du vil ha plater som er ca 10 cm bredere enn 3 paneler. So sticks under den 4: e, det skal være en liten knekk nede med omvik. Altanen plasserer du på søyler, ikke feste i huset, annet enn ved trappen, trappen kan være en bra støtte det også.
En veldig enkel skisse, hvis du høyreklikker på den og åpner i ny fane blir den større

• Skisse som viser en altan med stakitt, dør og paneler. En plate stikker opp under det fjerde panelet, og de tre nederste panelene fjernes. Trapp ikke inkludert.
L louii skrev:
Si gjerne hva du synes/tenker og om du har noen andre tips.
Sett solide håndrekker på begge sider av trappen!
Vi gamlinger er mange som har vanskelig for å gå hvis det ikke finnes noe å holde seg i.
Og alle er ikke høyrehendte :D

Typ sånn en plate om jeg forstår det rett? Likt den hvite platen til venstre, bare i mindre format ville hjelpe?

En plattform med svart tredekke, en knekt bjelke og en hvit plåt til venstre, mot en grønn husvegg med hvite dører og vinduer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.