Hei!
Jeg skal bygge gjerde ved siden av 40 år gamle L-støtter, og spørsmålet er hvordan jeg best fester gjerdet i bakken på innsiden av L-støttene. Bilder vedlagt nederst.

Etter å ha lest gjennom mange tråder på forumet og lett rundt online, vurderer jeg mest to alternativer. Å feste gjerdet på L-støtten (som mange har gjort på forumet) er ikke aktuelt da den andre siden vender mot sameiets felles rabatt, samt at L-støttene er 40 år gamle, noe som jeg antar øker risikoen for stygge sprekker mot rabatten.

Derimot kan jeg tenke meg å bruke borhammer til å bore hull 45* nedover i siden av L-støttene fra min side, og feste korte armeringsjern med kjemianker for så å støype fast stolpesko i en slags halv liten betongblokk som mest fester mot L-støtten.

Den andre løsningen (for å redusere risikoen for skader med borhammer på L-støttene) er å støype en ordentlig blokk på innsiden av støtten som man ville gjort på flat mark, og kanskje eventuelt kaste inn litt betong mellom støtte og blokk i ettertid.

Gjerdet kommer til å være drøyt en meter høyt og 23 meter langt, med hjørner og fortsatt gjerde på begge ender for ytterligere stabilitet. En del av L-støttene har en høydeforskjell på 15 cm, der planlegger jeg å sette stolpeskoen i nivå med den nedre L-støtten.

Tror dere alternativ én ville fungere uten armeringsjern forutsatt at jeg rengjør L-støttene ordentlig slik at den nye betongen får feste mot støttene? Det er jo "bare" et gjerde som skal festes.
Finnes det noen åpenbar løsning jeg har gått glipp av?

Hull gravd i gresset ved siden av et L-støtte i betong, med en rabatt på den ene siden. Rust og jord er synlige. Betong L-støtter med små hull i bakken ved siden av, omgitt av jord og noen planter. En blå plastboks står i bakgrunnen.
PS de små hullene jeg har gravd på bildene skal flyttes til det lavere L-støttet slik at jeg kan skru i stolpeskoen fra begge sider.

Scouten skrev:
Benders har jo fester for L-støtte… [lenke]

Også Weland.
[lenke]
Som jeg skrev så er det dessverre ikke aktuelt å feste noe på eller gjennom L-støttene da jeg fremfor alt ikke vil forandre utseendet mot det felles bedet, selv om L-støttene står på min side av tomtegrensen. Så må dessverre løse det på en annen måte.

A
Beklager, leste slurvete! Dog tror jeg at din bekymring er ubegrunnet, hva gjelder betongen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.