Jeg holder på å bytte peisovn. Eksisterende peisovn var murt inn i et fundament som sto på husets støpte betongplate. Det finnes et tilførselsrør forberedt og støpt inn i platen, men det kommer opp på feil sted, så jeg må trekke et rør over platen frem til sentrum av hvor ovnen skal stå (ca. 3-4 dm i sideveis retning). Siden jeg ikke vil gjøre noen inngrep i platen (på grunn av innebygd vannbåren gulvvarme) tenkte jeg å bygge en slags sokkel å sette ovnen (alternativt kakkelovn) på. Bør bli ca. 2-3 dm høy for å få plass til rørføringen.

Nå til spørsmålet, hva egner seg best som materiale til sokkelen? Må man bruke teglstein? Eller fungerer vanlige Lecablokker bra? Ovnen jeg vurderer veier ca. 550 kg, blir det kakkelovn blir vekten ca. 1300 kg. Begge alternativene er runde, ovnen ca. 57 cm i diameter, kakkelovnen 72 cm.

Og hvilket mørtel bruker man? Leiremørtel? Eller vanlig mørtel?

Jeg tenkte også å legge täljsten som ildstedsplate og som overdel på sokkelen. Er det greit å legge täljsten først og så mure opp sokkelen på denne, eller skal sokkelen mures direkte på betongplaten og man legger täljstenen rundt sokkelen? Og det samme med oversiden av sokkelen, legger man täljstenen over hele sokkelen og setter ovn alternativt kakkelovn på täljstenen?

Takknemlig for tips om hvordan man gjør dette best!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.