Hei!
Jeg synes det er veldig interessant å lese på dette forumet og søker nå litt veiledning fra alle dere kloke medlemmer med mye erfaring.
Jeg vurderer å bygge en liten brygge i Mälaren. Beliggenheten er nordøst og relativt utsatt. Imidlertid er jeg ikke helt sikker på hvilken konstruksjon, men det heller mot en steinkiste siden det finnes en eksisterende som jeg vurderer å prøve å redde/renovere. Det er antageligvis veldig mye jobb. Se bilder. Min tanke er å fylle på med mer stein og deretter "legge" på noen kraftige impregnerte bjelker (90*90 langs lengden og 145*45 på tvers) som blir grunnlaget for dekket. Eventuelt fester jeg inn bjelkene med støpte stolper og lar konstruksjonen henge over/skyte ut 2-3 m for å komme lenger ut - det er ganske langgrunt og jeg vil kunne legge til med den lille båten. Tror dere ideen min er god, eller er det dødsdømt å starte fra eksisterende fundament? Hvor mye renovering tror dere jeg må gjøre?
På bildet ser dere naboens pælebrygge og hvordan den har blitt etter isens herjinger. Værstrekket er nordøst, noe som fører til kraftig vind til tider og isen som beveger seg mye. Mottar takknemlig all mulig tilbakemelding på hvordan jeg kan gå videre med drømmen om en brygge.
Takk på forhånd.

• Steiner med tang i grunt vann, en delvis nedsunket struktur til venstre, og en flytende bøye i en innsjø omringet av blå himmel og skyer.
  • Gammel brygge ved vannkanten i Mälaren med tydelige skader fra is. Vannet er rolig under en skyfri himmel med noen spredte skyer.
  • Utsikt over en vannkant med steiner og ødelagte trebjelker, med en annen brygge synlig i bakgrunnen til venstre.
Synd at du ikke har fått noe svar. Har du gått videre med planene dine?

Jeg tror du bør forsøke å renovere eksisterende steinkiste og prøve å få alt nytt til å se gammelt ut for å unngå å forstyrre den vakre naturen og slippe unødvendige diskusjoner om byggetillatelser.

Kjør på steinkiste eller steinkiste med påling i for å gjøre den ekstra sterk. Alt arbeid du gjør for å unngå at den blir skjev og vind av isen får du igjen mangedobbelt når brygga står rett og staselig i 30 år.

Vil du gjøre den ekstra holdbar og spare på stein så kjører du betongrør i steinkista. Betongrør har en tendens til å stå veldig stødig når de har gravd seg ned et stykke og virker helt immune mot is.

JWbyggobank JWbyggobank skrev:
Hei!
Jeg synes det er veldig interessant å lese på dette forumet og søker nå litt veiledning fra alle dere kloke medlemmer med mye erfaring.
Jeg går med tanken om å bygge en liten brygge i Mälaren. Beliggenheten er nordøst og relativt uskjermet. Dog er jeg ikke helt sikker på hvilken konstruksjon, men det heller mot en steinkiste da det finnes en eksisterende som jeg vurderer å forsøke å redde / renovere. Det er antagelig veldig mye jobb. Se bilder. Min tanke er å fylle på med mer stein og deretter "legge" på en gjeng kraftige impregnert bjelker (90*90 på lengden og 145*45 på tvers) som blir grunnlaget for trelemmene. Eventuelt fester jeg inn bjelkene med støpte pilarer og lar konstruksjonen henge over / stikke ut 2-3 m for å komme lenger ut - det er ganske grunt og jeg vil kunne legge til med den lille båten. Tror dere ideen min er god eller er det dømt til å mislykkes å bruke eksisterende grunnlag? Hvor mye renovering vil jeg måtte gjøre tror dere?
På bildet ser dere naboens pålede brygge og hvordan den har blitt etter isens herjinger. Værretningen er nordøst, noe som fører til kraftige vinder iblandt og is som beveger seg mye. Mottar med takk all tenkelig tilbakemelding på hvordan jeg kan gå videre med drømmen om å bygge.
Takk på forhånd

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.