15.215 lest ·
33 svar
15k lest
33 svar
Bygge ny underdel på et hus?
vurderer om det går an å successivt bytte ut betonghullstein for å i stedet bygge regler/vegger i tre? hele underdelen på huset er i betonghullstein som nok ikke er i så bra stand. Oppå de fire veggene ligger en treramme med 8 takstoler. et fint og isolert loft med ståhøyde, takvindu og tregulv. Alt tre er i god stand. Føles som en helt gal idé, men kan man sette dit 4 hjørner og stagge opp huset på et vis, slik at man kan ta ned betongen og lage en trekonstruksjon i stedet? helst skulle jeg ønske å oppnå en tradisjonell grunn med naturstein. huset er 8 x 5 meter. Noen som kan råde meg?
Alt går bare man vil 
Det er ikke nok at du setter stolper i hjørnene, du må støtte på flere steder for at huset ikke skal sige sammen. Trolig er det mest praktisk å ta det i etapper og ikke alt på en gang. Slå hull på betongen på egnede steder og stikk gjennom en bjelke som du stempler på ute og inne.
Det er ikke nok at du setter stolper i hjørnene, du må støtte på flere steder for at huset ikke skal sige sammen. Trolig er det mest praktisk å ta det i etapper og ikke alt på en gang. Slå hull på betongen på egnede steder og stikk gjennom en bjelke som du stempler på ute og inne.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 innlegg
Trerammen (hammarband) er sikkert bygget slik at den må hvile på noe sterkt langs hele veien. Du trenger nok å støtte den med stående stendere (2"x6") med 60 cm cc. og selvfølgelig under takstolene. Blir trolig dyrere enn ved nybygg.
Kan jeg foreslå et alternativ: bygg en trefasade utenfor betongsteinen så får du en tilleggsisolering på kjøpet, og alle inngående deler må du jo kjøpe uansett.
Kan jeg foreslå et alternativ: bygg en trefasade utenfor betongsteinen så får du en tilleggsisolering på kjøpet, og alle inngående deler må du jo kjøpe uansett.
det er jo en idé. for isoleres trengs det jo også. og på sett og vis er jo betonghullstenen bra isolasjon også... om den ikke hadde vært så slitt. Neste problem er at på dette gamle uthuset så er gulvet eller gulvrammen antagelig bærende. så det blir ikke helt lett. Men jeg lurer på om man skulle ta bort et hjørne, både en bit av gulvet, betongrammen og hele hjørneraden av betonghullsten (opp til hammerbåndet) deretter grave ut litt i bakken, legge i singel og en bautasten oppå og så plassere en solid hjørnestokk som bærer overetasjen. Da kunne man bare bytte ut hjørnene og beholde betonghullstenen. så får den vel tjene som isolasjon til den er slutt. våger man dette?
Høres merkelig ut at betonghullstein kan være slitt og fremfor alt så slitt at hele huset utenom takstolene og det som finnes innenfor takstolenes volum skal byttes ut.
Har du bilde så er det nok lettere å få noe fornuftig svar på et så unikt spørsmål.
Har du bilde så er det nok lettere å få noe fornuftig svar på et så unikt spørsmål.
Mexitegl! stikk gjennom en regel som du stempler på ut- og innside? hva betyr det? kanskje kunne man forbinde innveggene med hverandre diagonalt? i mellomtiden ... Men jeg tror det verste scenariet er at huset setter seg nedover. Å plukke bort steiner ovenpå er nok ikke noe problem. Om man kunne ha gjort det ovenfra på et vis kanskje.

utenfra. huset har vært sammenbygd med en låve som brant ned for lenge siden, man ser støtterammen for den et stykke opp på gavlen. gulvet i steinhuset er den nedre betongplaten.

innenfra, samme vegg som bildet før. den fine grønne gulvfargen vises mellom betonghullsteinene også på veggen

Den fine overetasjen som jeg er så glad i. har satt inn et vindu mot sør (samme vegg som før, bare ovenpå)

bilde tatt mot den andre retningen i første etasje. har laget et hull i taket for den kommende trappen som jeg tenker å sette der. ved skorsteinen.

Grunnen til at jeg har begynt å tenke i nye baner. HAR fått bort vannet nå, med drenspumpe, men betongen har det sikkert ikke bra. gulvet i steinhuset er jo uisolert. kallt visst for sparsten.. et steinlag som man bare har helt ut betong på. (ser ut dog som om under veggene er det tykkere betong, som en ramme) akk ja.
Jeg løftet hele (ca 40 kvm) min sommerhytte fem centimeter med garasjeknekter og kunne deretter fjerne hele grunnmuren på en gang og erstatte med støpte pilarer og et nytt gulvbjelkelag. Jeg bandt sammen tak og vegger med en innviklet fagverkskonstruksjon innvendig og bygde inn 11 løftepunkter jevnt fordelt ca 1 meter inn fra ytterveggene. Ingen ytre støtter altså, alt var innvendig. Så sto huset i litt over ett år.
Nå var min hytte helt tom innvendig, så det var ikke noe problem å forbinde tak og vegger, det høres ikke ut som om ditt hus er tomt? Kan kanskje likevel være mulig å gjøre noe lignende nedenfra? Eller bjelker som går fra side til side og stives opp nedenfra.....?
edit:
Ah, du har betonggulv! Jeg oppfattet det som at huset sto på en mur og at man kunne krype under... Glem alt det ovennevnte da!
Nå var min hytte helt tom innvendig, så det var ikke noe problem å forbinde tak og vegger, det høres ikke ut som om ditt hus er tomt? Kan kanskje likevel være mulig å gjøre noe lignende nedenfra? Eller bjelker som går fra side til side og stives opp nedenfra.....?
edit:
Ah, du har betonggulv! Jeg oppfattet det som at huset sto på en mur og at man kunne krype under... Glem alt det ovennevnte da!
Sist redigert:
Men vent nå.... Vil du spare tak, skorstein, betonggulv og mellomgulv og bytte ut resten? I så fall burde du kunne stive opp mellomgulvet på betonggulvet og taket på mellomgulvet og så rive veggene. Kan det bli solid nok? Tja, geometri er din venn! 
Så er jo dreneringen rundt huset et annet problem men det hadde du kanskje løst?
Så er jo dreneringen rundt huset et annet problem men det hadde du kanskje løst?
Oj, men det er vel så jeg har tenkt i min ønskedrøm.. å kunne løfte opp hele overetasjen, med hammarband og alt (pipen må vel tas ned en bit) og så rive hele skiten under og sette på en treramme
så kan man få huset litt høyere også, så man slipper vannplagene.. ja jøss for et prosjekt du hadde der! helt fantastisk! for en greie!
ps. jeg vil IKKE spare betonggulvet, det suger bare opp fukt. altså egentlig kunne betongveggene og hele huset ha stått igjen bare jeg kunne ha byttet ut 1 m nedenfra for å bryte av vannsyken og den mugne betongen nederst. ds
ps. jeg vil IKKE spare betonggulvet, det suger bare opp fukt. altså egentlig kunne betongveggene og hele huset ha stått igjen bare jeg kunne ha byttet ut 1 m nedenfra for å bryte av vannsyken og den mugne betongen nederst. ds
Sist redigert:
Ja, rent teoretisk er det ikke i det hele tatt umulig. Det avhenger helt av hvor stabilt huset er, men fordeler du bare vektene på riktig måte og sørger for at fagverkskonstruksjonen ikke kan brette seg, så er det bare å kjøre på.
Vil du deretter unngå vannskader i trerammen, så legger du et lag stein først og setter treveggene på den. Fasadebordene kan du jo dra utenfor steinraden så den ikke synes. Trenger du ikke mer høyde av annen grunn, så trenger du jo ikke løfte huset (trenger ikke røre skorsteinen) men kan bare sørge for å stive opp skikkelig før du river veggene og lager nye i samme høyde. Mye arbeid, men ikke noe problem.
Merk at jeg ikke er bygningskyndig på noe (lært) vis overhodet, men da jeg løftet mitt, så stivet jeg opp så mye jeg syntes var nok pluss omtrent like mye til, og så løftet jeg. Det holdt.
Skal du gjøre slik som dette, så snakk med noen som kan beregne hvordan de skal gjøre. Eller for all del, kjør på følelse, som jeg…..
Vil du deretter unngå vannskader i trerammen, så legger du et lag stein først og setter treveggene på den. Fasadebordene kan du jo dra utenfor steinraden så den ikke synes. Trenger du ikke mer høyde av annen grunn, så trenger du jo ikke løfte huset (trenger ikke røre skorsteinen) men kan bare sørge for å stive opp skikkelig før du river veggene og lager nye i samme høyde. Mye arbeid, men ikke noe problem.
Merk at jeg ikke er bygningskyndig på noe (lært) vis overhodet, men da jeg løftet mitt, så stivet jeg opp så mye jeg syntes var nok pluss omtrent like mye til, og så løftet jeg. Det holdt.
men hva i all verden betyr "stämpas"
altså.. det er et helt solid betonghullsteinshus (bortsett fra overetasjen) både gulv, ramme og vegger er av betong, finnes ikke en trebit noe sted. så som sagt, veggene står på en tvilsom betongplate. jeg tror de først har lagt en masse stein. så har de gjort en slags betongramme, som de har begynt å mure veggene på. så har de "helt" ut betongen på stein og jord for å få det flatt. så det er ikke den nyeste byggteknikken.
altså.. det er et helt solid betonghullsteinshus (bortsett fra overetasjen) både gulv, ramme og vegger er av betong, finnes ikke en trebit noe sted. så som sagt, veggene står på en tvilsom betongplate. jeg tror de først har lagt en masse stein. så har de gjort en slags betongramme, som de har begynt å mure veggene på. så har de "helt" ut betongen på stein og jord for å få det flatt. så det er ikke den nyeste byggteknikken.
Sist redigert:
Støtter = støtter/midlertidige søyler man holder oppe en konstruksjon med.
Jeg tror at ideen er like gal som den føles, jeg har aldri hørt om noe lignende. Fukttilsiget i gulvet håndterer man best ved å drenere rundt huset og deretter kan man legge inn et nivellgulv/granabgulv inne. Det fungerer utmerket på uisolerte plater og blir varmt og behagelig.
Hva er det galt med veggene? Betongen ser ikke frostsprengt ut. Er bæreevnen kraftig underminerte så tror jeg ikke heller at man bytter ut betongen, men forsterker treverket med stående bjelker under takstolene.
Jeg tror at ideen er like gal som den føles, jeg har aldri hørt om noe lignende. Fukttilsiget i gulvet håndterer man best ved å drenere rundt huset og deretter kan man legge inn et nivellgulv/granabgulv inne. Det fungerer utmerket på uisolerte plater og blir varmt og behagelig.
Hva er det galt med veggene? Betongen ser ikke frostsprengt ut. Er bæreevnen kraftig underminerte så tror jeg ikke heller at man bytter ut betongen, men forsterker treverket med stående bjelker under takstolene.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Som sagt, for meg ser det ut til å være mye lettere å fikse de eksisterende veggene enn å bytte dem ut.
Velkommen til min verden
Det har blitt gjort - dog for å bytte ut en reglet vegg, men prinsippet er jo det samme.
Men som tidligere skrevet synes også jeg det virker unødvendig ut fra bildene. Hvis TS dessuten ikke vil ha gulvet, tror jeg det er på tide å rive og bygge nytt. Det vil sannsynligvis gå raskere.
Men som tidligere skrevet synes også jeg det virker unødvendig ut fra bildene. Hvis TS dessuten ikke vil ha gulvet, tror jeg det er på tide å rive og bygge nytt. Det vil sannsynligvis gå raskere.