8.230 lest ·
14 svar
8k lest
14 svar
Bruke spredt 28x70 som bøyle for innertak?
Hei!
Jeg har lett og lett uten å finne svar.
Tanken er at jeg skal sette innertak i gang + lite rom. Jeg tenkte å lage en ramme rundt rommet og deretter feste glespanel 28x70 med en viss avstand (cc300?) i dette rammeverket. Går det an å bruke samme glespanel for å lage nevnte rammeverk, eller er det for spinkelt? Jeg har ikke nok høyde til å sette 45x45-er som ramme. Finnes det andre alternativer? Vil helst unngå å feste glespanelet direkte i taket.
Takk
Jeg har lett og lett uten å finne svar.
Tanken er at jeg skal sette innertak i gang + lite rom. Jeg tenkte å lage en ramme rundt rommet og deretter feste glespanel 28x70 med en viss avstand (cc300?) i dette rammeverket. Går det an å bruke samme glespanel for å lage nevnte rammeverk, eller er det for spinkelt? Jeg har ikke nok høyde til å sette 45x45-er som ramme. Finnes det andre alternativer? Vil helst unngå å feste glespanelet direkte i taket.
Takk
Det blir veldig mye borring i betongtaket. Det føles smidigere å sette glesen i et rammeverk. Jeg har heller ikke tilgang til en bormaskin, så jeg må stole på slagboret! Færre hull i betongen = mindre jobb.Fulkemisten skrev:
Hmm. Hvor stor er hallen og hva slags tak er det? At taket ville klare å bare være festet ute ved veggene holder jeg for usannsynlig for de fleste typer av innertak forutsatt at det ikke er snakk om veldig små spennvidder.
Hallen er kun 90cm bred, så der tenkte jeg kjøre en ramme av glespanel og deretter sette tverrgående glespanel i rammen på cc300. I det andre rommet er det 230cm fra vegg til vegg, så der må jeg nok ha opp stendere også i midten som jeg kan feste glespanelen i. Jeg tenkte sette vanlig 13mm gips i glespanelen.
J Johan456 skrev:
Jo, akkurat, jeg tenker å forsterke midten av taket med ekstra bjelke. Men er glespanel for spinkelt å bruke som ramme/bjelke i dette tilfellet?
Så lenge du ikke har mer enn 1200mm cc på "ramen" så går det fint. Takstoler ligger på disse målene, og der gleser man. Vil du forsikre deg litt kan du sette en ekstra rad med gles i det større rommet. Da blir det rundt 770mm cc. Det blir bra 
Du kan også vurdere å kjøpe 35x70 regel, da vil taket være ca 7-8 mm lavere, men glesen tåler mer spennvidde.
https://www.bauhaus.se/regel-planhyvlad-34x70mm-3-6m
https://www.bauhaus.se/regel-planhyvlad-34x70mm-3-6m
Nei, tynne ribber 28x70 kan brukes som "takstol" når man så å si kryssspikrer. Sånn gjør man ofte ved renovering. Setter 28x70 CC 1200mm og så spredte paneler på det.N Nooblet skrev:
Jeg synes at den største fordelen jeg kan se er at du trolig reduserer lyd (overhøring) mellom etasjene, dvs. lyd og spring fra etasjen ovenfor høres ikke like mye, og du forstyrrer heller ikke like mye.N Nooblet skrev:
Og da er et senket tak, så mye som mulig frikoblet fra det eksisterende blant det beste.
Så kan det hende at en del lyd forplanter seg som strukturlyd og ned i veggene, og der hjelper det jo ikke.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 innlegg
Men la ikke en savnet borhammer styre. For dette duger en billig maskin fra f.eks. Jula. Skruer og plugger vil koste mer enn maskinen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bruke tynnere spikerslag enn 28x70 for gipset innertak
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bjälklag CC60 Gles 28X70 och furugolv.
Golv -
Glese med 21x70 i stedet for 28x70?
Byggestillas i tre, bruke glespanel?
spik till glespanel 28x70