Skal bygge en tregrind 1200mm høy, den kommer til å bli i to deler som hver svinger innover på hengsler festet i en 95x95 stolpe.
Hver side blir 2900mm bred, rammen kommer til å bli i 70x70 trykkimpregnert regel med tverrstag samt panel utenpå, for syns skyld.

Sitter og leter etter hengsler som jeg har tenkt å ha både oppe og nede, vipper mellom 600mm og 1000mm lengde på hengslene. Føles selvfølgelig bedre å ha hengsler som er en tredjedel av grindsidens bredde men samtidig lurer jeg på om det er overkill? Legger ved en paint-bilde nedenfor som referanse.

Tegning av en dobbel tregrind med to deler, hver 2900mm bred og 1200mm høy, med hakgjenger montert på en 95x95 stolpe i kantene.

Med den bredden på en del blir det problemer. Alle grinder har en tendens til å synke på ytterdelen. Så 95X95 som stolpe er for svakt, du bør ha en firkantstolpe 100X100 i metall, den kroker ikke og med hakjern for gjennomgående montering, da går det an å justere hvis grinden synker. Det finnes de med brede grinder som har en stolpe som er 1 meter over grinden og en vaiert ut til ytterenden for å holde igjen nedfallet. T.o.m med vaieren ankrer 2 meter inn bak stolpen, men da er det nok litt bredere grinder. Her er et tips på type hengsel
https://www.amazon.se/410650-genoms...0DNSG/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvad

boschkenta
Nå vet jeg ikke forutsetningene, men jeg ville ha satt et hjul i ytterkant på grindene om det er mulig. Da blir du kvitt de fleste problemene. Så stor grind kommer til å bli veldig tung når den er våt.

Og jeg ville definitivt ha gått for lange hengsler.

• Liker
Fadai
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Nå vet jeg ikke forutsetningene, men jeg hadde satt et hjul i ytterkant på grindene om det er mulig. Da blir du kvitt de fleste problemer. Så stor grind kommer til å bli veldig tung når den er våt.

Og jeg hadde definitivt satset på lange hengsler.
Med et hjul og grus som underlag så må det være stort og bredt, ellers blir det bare et dypere spor med tiden. Ellers ingen dårlig tanke.

• Liker
boschkenta
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med den bredden på en del blir det problem. Alle grinder har en evne til å synke på ytterdelen. Så 95X95 som stolpe er for svakt, du bør ha en firkantstolpe 100X100 i metall, den bøyer seg ikke og med hakjern for gjennomgående montasje, da går det å justere om grinden synker. Det finnes de med brede grinder som har en stolpe som er 1 meter over grinden og en wire ut til ytterenden for å holde igjen nedfallet. Til og med med wiren ankret 2 meter inn bak stolpen, men da er det nok litt bredere grinder. Her er et tips på type hengsel
[lenke]
Tanken er at stolpene festes i betongfundament med sko og kommer til å graves en liten bit ned i bakken, kan absolutt tenke meg grovere stolpe men har ikke funnet noen metallstolpe som ser ut til å bli bra med konstruksjonen. Regner med at betongplinten bør klare å holde opp stolpe og grind med riktig lengde på hengsel, i det minste om man øker til minst 100x100 tre på stolpene? Alternativt limtre 90x90 eller 115x115.

Har så vidt tenkt på hjul i midten som boschkenta var inne på også, men det er mer av en nødløsning da jeg kommer til å irritere meg over sporene som vil bli.

S smirk skrev:
Tanken er at stolpene festes i betongfundament med sko og vil graves ned en liten bit i bakken, kan absolutt tenke meg grovere stolpe men har ikke funnet noen metallstolpe som ser ut til å bli bra med konstruksjonen. Regner med at betongplinten vil klare å holde opp stolpe og grind med riktig lengde på hengsel, i det minste om man øker til minst 100x100 tre på stolpene?

Har snust på tanken om hjul i midten som boschkenta var inne på også men det er mer av en nødløsning da jeg vil irritere meg over sporene som vil bli.
Det er ikke stolpen som er problemet, det er selve grinden som er det. Bygges den i treverk vil den garantert sige. For å unngå dette må det være en konstruksjon i firkantjern og sveises. Firkantjern finnes i alle dimensjoner, så det er ikke noe problem. Når det gjelder stolpe i betong eller stål/jern som støpes rundt, vil den holde sikkert om den er nede på riktig dybde, og i ditt tilfelle er det nok minst 600 mm som skal være. Anbefaler sterkt den typen hengsel som jeg lenket til, da kan grinden justeres opp eller ned, og det ser nok bedre ut om grindene matcher hverandre på midten. Det er prinsippielt umulig med vanlige hakjern hvor en del sitter på grinden uavhengig av lengde, og en fast del på stolpen, som ikke kan justeres.

T
En "delt" stolpe med betongfundament og stolpesko og deretter tre vil ikke klare momentet fra en så tung grind. Den vil gi etter ved stolpeskoen.

Du trenger enten en hel betongstolpe eller en stålstolpe som er støpt inn i betong, og sannsynligvis må den ganske dypt ned i bakken for å motstå kreftene.

Din grind vil bli veldig tung, og med 3 m lengde vil det bli store krefter som drar stolpen innover. Hvis du kan sette et diagonalstag på utsiden, kan det hjelpe til.

A
Skjematisk tegning av en port med dimensjoner 1200x2900mm, med diagonalstivere, som viser potensielle snedstræver i rød farge for å stabilisere strukturen.

Det går jo også an å grave en grøft, og forbinde stolpene med en eller flere tverrbjelker under bakken, og så fylle igjen. Det kan hjelpe til med å forhindre at stolpene bøyer seg innover.

Det er kanskje også verdt å overveie å ha flere kortere skråstivere, slik at de får 45 graders helling. Effekten av skråstivere avtar jo større nedre vinkelen i trekanten blir.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.