Vi har et hus med garasje i kjelleren. En ganske stor del av kjelleren har "åpen planløsning" mot denne garasjen (bod, verksted osv.)
Nå vurderer vi å bygge ut huset på begge plan. Det skal da bli en større garasje i kjelleren. Vil helst ikke ha noen dør/vegg mellom den nye og gamle delen av garasjen.
Har forstått at man trenger EI30 mellom garasje og bolig. Antar at dette også gjelder den eksisterende delen av garasjen?
Alle vegger er murt så det bør være OK. Men mellomgulvet er jeg usikker på hvordan man skal vurdere. Det består av 200mm høye bjelker med mineralullsisolasjon mellom. (Tror at isolasjonen er 95mm). Under det sitter 18mm rupanel og 9mm gips. Hvordan kan jeg finne ut om dette oppfyller EI30 / REI30? De fleste eksemplene jeg finner handler jo om vegger eller nykonstruksjon av etasjeskiller.
Takk for tips!

Det enkleste du kan gjøre er å enten bytte ut din 9mm gips eller skru på en 15mm branngips. Den er klassifisert for 30minutter

N nomis skrev:
Vi har et hus med garasje i kjelleren. En ganske stor del av kjelleren har "åpen planløsning" mot denne garasjen (bod, verksted o.s.v.)
Nå vurderer vi å bygge ut huset på begge plan. Det skal da bli en større garasje i kjelleren. Vil helst ikke ha noen dør/vegg mellom den nye og gamle delen av garasjen.
Har forstått at man trenger EI30 mellom garasje og bolig. Antar at dette også innebærer den eksisterende delen av garasjen?
Alle vegger er murt så det bør være OK. Men dekke mellom etasjene er jeg usikker på hvordan man skal vurdere. Det består av 200mm høye bjelker med mineralullisolasjon mellom. (Tror at isolasjonen er 95mm). Under det sitter 18mm rupanel og 9mm gips. Hvordan kan jeg finne ut om dette oppfyller EI30 / REI30? De fleste eksempler som jeg finner handler jo om vegger eller nykonstruksjon av dekke.
Takknemlig for tips!
Sikker på at de ikke krever IE60?

Dobbel gips og Rockwool pleier å være den enkleste løsningen.

Takk for svar!
Men fortsatt forvirret... Fant dette på träguiden etter at jeg opprettet tråden:
kjellerbjelkelag med bjelker av konstruksjonsvirke eller limtre, ≥ 45x170 (VB1974 eller VB3100), senteravstand ≤ 600 mm, på oversiden utstyrt med undergulv av ≥ 22 spontede gulvplater eller 23x95 underlagsspont (VB2055) samt på undersiden utstyrt med minst 9 mm kledningsplate (densitet ≥ 450 kg/m3) mot spikerslag 22x70 (VB0804) c 400 mm alternativt 17x95 underlagsspont (VB2049), oppfyller kravet for brannteknisk klasse EI 30.

R Robert-san01 skrev:
Sikker på at de ikke krever IE60?

Dobbeltgips og Rockwool pleier å være det som er enkleste løsningen.
Ja, kommunen svarte at det er EI30 som gjelder. Håper at de står fast ved det om vi velger å gå videre og søke byggetillatelse.

N nomis skrev:
Ja, kommunen svarte at det er EI30 som gjelder. Håper at de står fast ved det om vi velger å gå videre og søke byggetillatelse.
Sørg for å få det skriftlig!

Tenk på at også innerdører og karmer må oppfylle IE-klassen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.