1.106 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Brannsikkerhetsbeskrivelse og energiberegning
Hei!
Vi planlegger en attefallstilbygging til huset vårt. I dag ligger huset på 147 kvm og vi skal bygge ut 13 kvm, og tilbygget skal være en "spisestue" som vil være i direkte tilknytning til kjøkkenet. Vi kommer til å flytte ut en stor vindusparti, så det havner i tilbygget i stedet. Jeg holder på å lage tegninger og dokumenter, og har stoppet litt opp ved brannsikkerhetsbeskrivelsen. Plukker litt fra dagens beskrivelse som finnes på huset, men akkurat det å regne ut og se om konstruksjonen tåler brannklasse. Jeg antar at det er REI30 jeg skal oppnå? Tilbygget vil ligge nærmere enn 8 til naboens bod.
Vegger
(IN) 13 mm gips
45x45 mm lekter s600
45 mm isolasjon
0,2 mm dampsperre
45x170 mm lekt
170 mm isolasjon
9,5 mm vindsperreplate
28 mm lekt
9 mm fibercementplate (UT)
Tak
(IN) 13 mm gips
45x45 mm lekter s400
45 mm isolasjon
0,2 mm dampsperre
45x220 mm lekter s1200
195 mm isolasjon
25 mm lufting
20 mm rupanel
Underlagspapp
Ytpapp (UT)
Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal regne?
Og prøver også å gjøre en energiberegning ved hjelp av rockwool samt energiberegning.se. Mitt spørsmål der:
Er det Um jeg skal beregne frem? Og det skal da være under 0,33 W/m2K ifølge 9:92, stemmer? I mine foreløpige beregninger ligger jeg over på tak og vegg, men mye lavere på grunn, men er det ok så lenge Um ligger under grensen eller må hver del for seg klare grensen? Og jeg har litt problemer med kuldebroer, finnes det noen sjablongverdi man kan regne på i stedet for nøyaktige verdier?
Vi planlegger en attefallstilbygging til huset vårt. I dag ligger huset på 147 kvm og vi skal bygge ut 13 kvm, og tilbygget skal være en "spisestue" som vil være i direkte tilknytning til kjøkkenet. Vi kommer til å flytte ut en stor vindusparti, så det havner i tilbygget i stedet. Jeg holder på å lage tegninger og dokumenter, og har stoppet litt opp ved brannsikkerhetsbeskrivelsen. Plukker litt fra dagens beskrivelse som finnes på huset, men akkurat det å regne ut og se om konstruksjonen tåler brannklasse. Jeg antar at det er REI30 jeg skal oppnå? Tilbygget vil ligge nærmere enn 8 til naboens bod.
Vegger
(IN) 13 mm gips
45x45 mm lekter s600
45 mm isolasjon
0,2 mm dampsperre
45x170 mm lekt
170 mm isolasjon
9,5 mm vindsperreplate
28 mm lekt
9 mm fibercementplate (UT)
Tak
(IN) 13 mm gips
45x45 mm lekter s400
45 mm isolasjon
0,2 mm dampsperre
45x220 mm lekter s1200
195 mm isolasjon
25 mm lufting
20 mm rupanel
Underlagspapp
Ytpapp (UT)
Og prøver også å gjøre en energiberegning ved hjelp av rockwool samt energiberegning.se. Mitt spørsmål der:
Er det Um jeg skal beregne frem? Og det skal da være under 0,33 W/m2K ifølge 9:92, stemmer? I mine foreløpige beregninger ligger jeg over på tak og vegg, men mye lavere på grunn, men er det ok så lenge Um ligger under grensen eller må hver del for seg klare grensen? Og jeg har litt problemer med kuldebroer, finnes det noen sjablongverdi man kan regne på i stedet for nøyaktige verdier?
Eller det kanskje bare skal være EI30 for veggene og REI30 for taket?A AngelFB skrev:Hei! Vi planlegger en attefalltilbygging til huset vårt. I dag er huset 147 kvm og vi skal bygge til 13 kvm, og tilbyggingen skal være en "matsal" som kommer til å være i direkte tilknytning til kjøkkenet. Vi kommer til å flytte ut en stor vindusparti, så det havner i tilbyggingen i stedet. Jeg holder på å utarbeide tegninger og dokumenter, men stoppet litt på brannsikringsbeskrivelsen. Plukker litt fra dagens beskrivelse som finnes på huset, men nettopp det å regne ut og se om konstruksjonen holder for brannklasse. Jeg antar at det er REI30 jeg skal oppnå? Tilbyggingen kommer til å ligge nærmere enn 8 til naboens bod.
Vegger (IN) 13 mm gips 45x45 mm stolper s600 45 mm isolering 0,2 mm dampsperre 45x170 mm stolpe 170 mm isolering 9,5 mm vindsperreplate 28 mm lekter 9 mm fibersementplate (UT)
Tak (IN) 13 mm gips 45x45 mm stolper s400 45 mm isolering 0,2 mm dampsperre 45x220 mm stolper s1200 195 mm isolering 25 mm lufting 20 mm rupanel Underlagspapp Overflatepapp (UT)
Og prøver også å gjøre en energiberegning ved hjelp av rockwool og energiberakning.se. Mitt spørsmål der: Er det Um jeg skal beregne? Og det skal da være under 0,33 W/m2K ifølge 9:92, ikke sant? I mine foreløpige beregninger ligger jeg over på tak og vegg, men mye lavere på grunn, men er det ok så lenge Um er under grensen eller må hver del for seg klare grensen? Og jeg har litt problemer med kuldebroer, finnes det noen sjablongverdi man kan regne på i stedet for eksakte verdier?
Klikk her for å svare