1.089 lest ·
8 svar
1k lest
8 svar
Brannklassifisering EI30 av gammel yttervegg
Hei,
Vi holder på med å planlegge en attefallare og har konstatert at vårt eksisterende hus må oppfylle minst EI30 for den plasseringen vi ønsker. Det eksisterende huset er 100+ år gammelt og består av (utenfra og inn) Kalkpuss ca 30mm, Gammel spuntet trepanel 25mm, spuntede planker 70mm, luftspalte ("isolering") 10mm (med sagmugg noen steder, men mest luft), spuntet 25mm, gips 12mm.
Har søkt, lett, ringt, spurt, men finner bare et eksempel på Dafos nettside om at 50mm spuntede planker i seg selv er EI30.
Neste steg blir å engasjere en brannkonsulent, men man er jo veldig nysgjerrig på å vite allerede nå (ferier gjør det vanskelig å finne noen). Takk på forhånd
Vi holder på med å planlegge en attefallare og har konstatert at vårt eksisterende hus må oppfylle minst EI30 for den plasseringen vi ønsker. Det eksisterende huset er 100+ år gammelt og består av (utenfra og inn) Kalkpuss ca 30mm, Gammel spuntet trepanel 25mm, spuntede planker 70mm, luftspalte ("isolering") 10mm (med sagmugg noen steder, men mest luft), spuntet 25mm, gips 12mm.
Har søkt, lett, ringt, spurt, men finner bare et eksempel på Dafos nettside om at 50mm spuntede planker i seg selv er EI30.
Neste steg blir å engasjere en brannkonsulent, men man er jo veldig nysgjerrig på å vite allerede nå (ferier gjør det vanskelig å finne noen). Takk på forhånd
Jeg kan heller ikke regne på det og således kan jeg ikke "bevise" noe, men det er helt urealistisk at veggen ikke skulle oppnå ei30 med tanke på hva som jeg vet gjør det.
Du kan teste å google "additionsmetoden brand" om du vil gi det et forsøk.
Du kan teste å google "additionsmetoden brand" om du vil gi det et forsøk.
Det finnes mange kurs og bøker om hvordan man regner, men finner veldig sparsomt med informasjon online. Man må fortsatt vite hvert materiale og finner ikke det heller. Spontant er jeg enig med deg at det "bør" oppfylle...Rickard. skrev:
Medlem
· Funäsdalen
· 1 301 innlegg
Når jeg bygde garasjen nær huset ble det ikke stilt krav til det eksisterende huset. Garasjen derimot skulle oppfylle ei30.
Så er det ikke nok at Attefalleren bygges med ei30?
Så er det ikke nok at Attefalleren bygges med ei30?
Dessverre ikke, attefallare er småhus og klassifiseres annerledes, og det er kombinasjonen av nærhet både hit og dit som hever kravene (eller EI60 på attefallaren, men da blir det krøll med vinduer etc). Det er min kone som er eksperten på hva som trengs, så jeg har ikke detaljene (arkitekt, et eller annet CAD-program som utarbeider kravene). Dessverre sier hun at "jeg måtte regne på sånt på skolen, men har ingen anelse om hvordan", kan ikke klandre henne for detM Mellanbarn skrev:
Medlem
· Funäsdalen
· 1 301 innlegg
Ser man på. Da er det bare å være glad for at det er deres eget hus som ligger nært, hadde skapt problemer om dere hadde fått tillatelse fra naboen til å bygge nært deres hus. 😀
Det er dessverre også tilfelle. Men den veien har vi ikke behov for vinduer, så da løser det seg gjennom høyere klassifisering på attefalleren den veien. Forjævlig kronglete dette her uansett...M Mellanbarn skrev:
Jeg har lagt ut en PDF fra Paroc, der additionsmetoden finnes i slutten av dokumentet.Rickard. skrev:
I dette innlegget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/beraekning-av-brandklass.421487/#post-6348081
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur jämna till gammal underlag vid golvläggning
Golv -
Ei30 brandklassning garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gammel yttervegg (R)EI30 brannklassifisering
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Brandklassning Ei30? Innertak?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Brandklassning EI30