Med en borhammer og passende bor.
Jula har kampanje på sin SDS-maxmaskin akkurat nå. Kanskje mye likevel å legge nærmere 1200 kr på maskin og bor for et hull, men da har du maskin igjen senere. Utleie koster sannsynligvis rundt halve det beløpet hos et firma, men du kan nok komme unna billigere på typ hygglo.
Jula har kampanje på sin SDS-maxmaskin akkurat nå. Kanskje mye likevel å legge nærmere 1200 kr på maskin og bor for et hull, men da har du maskin igjen senere. Utleie koster sannsynligvis rundt halve det beløpet hos et firma, men du kan nok komme unna billigere på typ hygglo.
Borhammer er riktig valg for berg og betong. Les instruksjonsboken. Det er viktig å smøre. Bor bare en kort stund, kanskje maks 1 minutt eller så lenge det går an å bore uten at boret blir for varmt. Bytt deretter til et annet bor eller vent til boret avkjøles. Kjør man boret for varmt så slites det ut på kort tid.
Hva er det for smøring du tenker på? Av borhammerens mekanikk med fett håper jeg!T TommyC skrev:Borhammer er rett valg for fjell og betong. Les instruksjonsboken. Det er viktig å smøre. Bor bare en kort stund, kanskje maks 1 minutt eller så lenge som det går å bore uten at boret blir for varmt. Bytt deretter til et annet bor eller vent til boret kjølner. Kjører man boret for varmt så slites det ut på kort tid.
Jeg kjøpte den der Jula-maskinen for en uke siden. Naturligvis til full pris... Den har hittil fungert utmerket til å bore en masse 20mm hull i berg med. Det fulgte med en tube fett som man kan fylle i maskinen under et lokk på oversiden.
Det er så jeg også gjør. Dessverre kludret jeg til da fettet tok slutt og fylte vanlig litiumfett fra en gammel garasjeboks. Det blir dog vel flytende når det blir varmt så chucken blir nå skikkelig oljegelete ved bruk. Tror man skal kjøpe høytemperaturfett så det har jeg gjort nå. Fortell om jeg tar feil!Halcyon skrev:
Den der kommer til å gjøre jobben. Bra pris også. Skal du bore flere hull så kjøp to bor av den størrelsen du skal bore. Bytt så borene så de ikke rekker å bli for varme (da sprekker kronen). Kjøl det du ikke bruker i en bøtte med vann.R Rolle85 skrev: