Hei

På husets gavl skal jeg sette en tofløyet dør med overlys, som da blir 2m bred, se bildet av døren og plasten ved siden av. Nåværende åpning er 21x20, men planen er å kutte opp 4dm over døren for å lage plass til overlys.

Ideen om overlys kom litt sent og det er litt vanskelig å bygge inn god konstruksjon akkurat nå. Jeg lurer på, trenger jeg å forsterke med noe over overlyset, slik at det ikke tar last? På langsidene, som er bærende, har vi 45x220 som en bjelke over alle brede vinduer.

Min "sunn fornuft" sier meg at vi klarer oss uten å forsterke, siden det er på gavlen som egentlig ikke bærer noe annet enn panelet på veggen. Men det føles klokt å få andres oppfatninger også.

Det burde vel med ganske små midler gå å felle inn en 45x95, men det blir vanskelig å komme til.

En helt annen ting. Vi har jo linjert overkant vindu med overkant dør osv. Hvis vi setter inn overlys, da vil jo listene ikke lenger linjere. Blir det styggere? :)

65487668_1438353459637704_2897242817413775360_o.jpg

Alternativt, kom jeg på nå, så går det jo an å bytte av et stykke opp, på loftet. Der kan jeg skru fast 45x220 om jeg så vil, over alle bjelkene. Det burde vel ikke gjøre noe at det sitter langt oppe.

Det mest sannsynlige er at det sitter en takstol på gavlen rett innenfor panelen. Med tanke på utførelse og takvinkel ville jeg mistenke at det er snakk om w-takstoler dessuten. Da trenger du ikke forsterke. Det er en god prinsipp å la dørens og vinduets overkant linje opp. Skal du ha overlys over døren bør dette sitte over dør-vinduslinjen.

• Liker
Entusiasten85
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det mest sannsynlig er at det sitter en takstol på gavlen rett innenfor panelet. Med tanke på utførelse og takvinkel vil jeg mistenke at det er snakk om w-takstoler i tillegg. Da trenger du ikke forsterke. Det er en god prinsipp å la dørens og vinduenes overkant linjere. Skal du ha overlys over døren bør dette sitte over dør-vindu-linjen.
Ja, det sitter en takstol der. Jeg kan ikke si om det er nøyaktig W, men noe i den retning er det.

Men hvordan mener du at jeg burde gjøre for å få det til å se pent ut? Skal jeg sette overlyset med en avstand til døren, slik at døren får sin list, som linjerer med vinduene, deretter et stykke opp sitter overlyset?

Nåværende idé har jo vært at overlys limes ned mot døren, men det går sikkert an å skape en avstand imellom hvis det er det man ønsker.

Bare det finnes en takstol, spiller typen ikke så stor rolle i dette tilfellet. Det kan nok se penere ut om overvinduet har en separat foring, dvs. det finnes et lite mellomrom mellom døren og vinduet. Aller viktigst synes jeg er at underkanten av dørens karm er i linje med den tilsvarende på vinduene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.