2.138 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Bli bedre på å håndtere byggeprosjekter - planlegging/prosess/helhet
Jeg har fått mange uvurderlige tips om konkrete arbeidsmomenter her på forumet, men selv om man er flink på enkelte oppgaver, trengs det mer enn det for å lose et byggeprosjekt i havn. Jeg er ute etter å lære mer om selve prosessen rundt et bygge-/renoveringsprosjekt.
Eksempler på områder:
-Hvordan planlegger man et byggeprosjekt? Hvilke deler er tidskritiske? Hva tar dere alltid fatt i først?
-Har dere tips om bygglogistikk? Skal jeg bestille alt på en gang eller litt om gangen?
-Hvordan håndterer dere materialinnkjøp? En liste per prosjekt? Alt i hodet? Et stort Excel-ark?
-Skal jeg arbeide på flere fronter for alltid å ha noe å gjøre? Jobbe fokusert ett rom om gangen?
-Hvordan gjør dere med bortkjøring av søppel og rivematerialer? Spare alt i en haug? Kjøre til dynga ofte? Sette opp container?
-Hvordan gjør dere selv for å bli bedre? Evaluerer dere dere selv i etterkant? Skriver dere ned tanker og ideer?
Finnes det mer å lese om dette noe sted?
Har dere tips og visdom å dele med dere av?
Forstår at mye av dette er smak og behag, men er overbevist om at det finnes visdom her på forumet.
Eksempler på områder:
-Hvordan planlegger man et byggeprosjekt? Hvilke deler er tidskritiske? Hva tar dere alltid fatt i først?
-Har dere tips om bygglogistikk? Skal jeg bestille alt på en gang eller litt om gangen?
-Hvordan håndterer dere materialinnkjøp? En liste per prosjekt? Alt i hodet? Et stort Excel-ark?
-Skal jeg arbeide på flere fronter for alltid å ha noe å gjøre? Jobbe fokusert ett rom om gangen?
-Hvordan gjør dere med bortkjøring av søppel og rivematerialer? Spare alt i en haug? Kjøre til dynga ofte? Sette opp container?
-Hvordan gjør dere selv for å bli bedre? Evaluerer dere dere selv i etterkant? Skriver dere ned tanker og ideer?
Finnes det mer å lese om dette noe sted?
Forstår at mye av dette er smak og behag, men er overbevist om at det finnes visdom her på forumet.
Jeg gjorde en tilbygging for et år siden på sikkert rekordtid fordi vi ikke orket å bo som det var. Da hadde jeg i prinsippet 2 uker på meg til å planlegge alt før håndverkerne kom. Hadde da bodd i villa ca 1,5 måned og aldri gjort noe lignende før. Det ble veldig mye ad-hoc, men hadde utenlandske håndverkere som var lydhøre og som gjorde hva jeg ba om, dog var jeg den som måtte løse materialbiten. Var nok på lokale byggevarehandel 5-6 ganger/uken under det prosjektet. Eksempelvis fra en kveld til en annen når snekkerne bøyde løs gamle gulvspånplater, så spurte de om vi ikke skulle legge inn vannbåren gulvvarme når vi først holdt på. Den beslutningen tok ca 24 timer, etter rask håndtering fra gulvvarme-nettbutikken var alt lagt 7-8 dager senere. det var flere slike beslutninger i løpet av de 8 ukene vi holdt på.
Nå holder jeg på å planlegge for ombygging av overetasje og arker og har en lengre tidshorisont. Jeg kan derfor nå i ro og mak tenke over de praktiske delene, materialplanlegge i Excel, lage en ryddig materialkalkyle, ha materialet på plass når håndverkerne kommer osv. Også kjøpe inn f.eks. gulv som det nå var kampanje på. Startet nettopp en ny tråd angående lydisolering av innervegger så jeg kan planlegge det. Kommer til å gå gjennom hvert moment på den måten. Tips er å ha container på plass fra starten så alt kan kastes direkte i den, i stedet for som første prosjektet, -på baksiden av huset, noe som senere krevde meg på tre fulle helger å bli kvitt.
Nå holder jeg på å planlegge for ombygging av overetasje og arker og har en lengre tidshorisont. Jeg kan derfor nå i ro og mak tenke over de praktiske delene, materialplanlegge i Excel, lage en ryddig materialkalkyle, ha materialet på plass når håndverkerne kommer osv. Også kjøpe inn f.eks. gulv som det nå var kampanje på. Startet nettopp en ny tråd angående lydisolering av innervegger så jeg kan planlegge det. Kommer til å gå gjennom hvert moment på den måten. Tips er å ha container på plass fra starten så alt kan kastes direkte i den, i stedet for som første prosjektet, -på baksiden av huset, noe som senere krevde meg på tre fulle helger å bli kvitt.
Når man har gjort grunnarbeidet, kan det "hvile" uten noen fare. Det vil si, det kan være lurt å ha litt slack i tidsplanen etter grunnarbeidet for å kompensere hvis det blir noen forsinkelser der, med mindre tidsplanen er anstrengt.G goatcat skrev:Jeg har fått mange uvurderlige tips om konkrete arbeidsoppgaver her på forumet, men selv om man er dyktig på enkeltoppgaver, trengs det mer enn det for å ro et byggeprosjekt i land. Jeg er ute etter å lære mer om selve prosessen rundt et bygge-/renoveringsprosjekt.
Eksempel på områder:
-Hvordan planlegger man et byggeprosjekt? Hvilke deler er tidskritiske? Hva tar dere alltid tak i først?
-Har dere tips om bygglogistikk? Skal jeg bestille alt på en gang eller litt etter litt?
-Hvordan håndterer dere materialinnkjøp? En liste per prosjektdel? Alt i hodet? Et stort excelark?
-Skal jeg jobbe på flere fronter for alltid å ha noe å gjøre? Jobbe fokusert ett rom om gangen?
-Hvordan gjør dere med bortfrakt av søppel og rivemateriale? Lagre alt i en haug? Kjøre til søppelfyllinga ofte? Sette opp container?
Finnes det mer å lese om dette et sted?
Kritisk er å få et klimaskjold/værbeskyttelse, det vil si yttertak og yttervegger. Når man først har fått på ytterskallet, påvirker ikke været lenger.
Du trenger et sted å lagre materialer under byggingen, et sted å lagre verktøy mm. Jeg ville ha bygget garasje først og/eller investert i en fraktcontainer for å lagre materialer.
Er det noen fordel å kjøpe mer materiale enn hva du kommer til å bruke akkurat ved det punktet i prosjektet. Volumrabatter og frakt kan spille inn samt leveringstid.
Gjør du jobben selv uten håndverkere, så kjør med tilhenger, du rekker ikke å generere avfall i den takten at det lønner seg med container. Tar du inn håndverkere, kan de periodevis generere søppel så raskt at det er verdt det med container.
Sorter materialet hjemme når du kaster det. Tre pleier å være det som gir volum. Gips, for eksempel, vil man ikke oppbevare utendørs siden det blir tungt å håndtere når det skal kastes. Det samme gjelder plast som heller ikke blir noe særlig å håndtere når det har regnet på det.
Et tips er å bruke byggebøtter til små avfall, små gipsbiter, små trestykker, metall. De kan man lett ta med seg til gjenvinningsstasjonen når man passerer.
Visse ting er bedre å gjøre i batcher som er delprosjektoverskridende, som elektrisk arbeid. Ikke nødvendigvis hele jobben på en gang, men unngå enkeltstående timer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Finns nån lönsamhet utan 60öring? Mindre blir bättre.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Har luftvärmepumparna verkligen blivit bättre?
Värmepumpar -
Kan kryp-/torpargrund bli bättre än betongplatta om förutsättningar finns och skapas?
Grund & Markarbeten -
Mosaik i nisch - Bör det inte kunna bli bättre än detta?
Badrum -
Hela huset ska göras om, bli större, bättre, & vackert, i gammalt utseende
Socialt & Projekt