Er i gang med å støpe en betongplate til et bord, en jobb som egentlig ikke trenger å være spesielt komplisert hvis man ikke er som meg og liker å eksperimentere.

Tanken er at platen skal være 20-25mm tykk, 180x80cm.
Jeg har tenkt å armere den med et armeringsnett av 6 eller 8mm jern med 150mm ruter samt eventuelt et påneiet pussnett.

Fra starten tenkte jeg ganske enkelt å kjøpe noen sekker finbetong og komme i gang.
Men siden jeg nå har finsand (0.25mm) i tilstrekkelig volum og elsker å prøve nye ting, vurderer jeg å blande selv.

Håper på synspunkter på de nedenstående tankene for en så sterk og fin plate som mulig.
- Portlandsement+finsand i 1:2 forhold
- armeringsnett med påneiet pussnett
- Flytende middel for mindre behov av vann
- middel for å redusere luftbobler
- vil blandes med håndblander og vibrere i formen.

Er det noe jeg har oversett for å oppnå maksimal styrke? Noe jeg har tenkt feil om eller burde gjøre annerledes?
Alle synspunkter mottas med takk! :)

Du trenger ikke høyfasthetsbetong for en benkeplate. Det brukes i større hus og anleggsarbeid. Kjøp et par sekker med ekspanderbetong og la være å komplisere det. Men jeg ville nok ha gått ned i dimensjon på nettet om du bare skal støpe 25 mm.

C C.Lundin skrev:
Du trenger ikke høyfastbetong for en benkeplate. Det brukes i større hus og anleggsarbeider. Kjøp du et par sekker ekspanderbetong og la vær å komplisere det. Men jeg ville nok gått ned i dimensjon på nettet om du bare skal støpe 25 mm.
Åh, men jeg vet at jeg ikke "trenger" det. :) Men som jeg skrev så vil jeg gjerne eksperimentere og lære meg nye ting, derav tråden.
Angående armeringsnett så er jo 6mm det minste jeg finner som ikke trenger å skjøtes for å dekke overflaten. Alternativet er jo at det skulle holde med pussnett selv om det føles altfor spinkelt...

N nilhe1 skrev:
Åh, men jeg vet at jeg ikke "trenger" det. :) Men som jeg skrev så vil jeg gjerne eksperimentere og lære meg nye ting, derav tråden.
Angående armeringsnett så er jo 6mm minste jeg finner som ikke trenger å skjøtes for å dekke overflaten. Alternativet er jo at det skulle holde med pussnett selv om det føles altfor svakt...
Hva er det du vil oppnå da? C50/60? C70/85? Det kommer du ikke til å oppnå av en blanding hjemme på gården.

6 mm er nok absolutt maks. Men stor risiko for at det kommer til å synes.

Pokker! C50 hadde vel vært tilstrekkelig, men antar at det er for mye tilsetningsstoffer som folk flest ikke har tilgang til. Får vel tenke en runde til da angående dette...

N nilhe1 skrev:
Uflaks! C50 hadde vel vært tilstrekkelig, men antar at det er for mye tilsetninger som folk flest ikke har tilgang til.
Får vel fundere en runde til da angående dette...
Ja, det kreves først og fremst tilsetningsmaterialer, men også i viss grad tilsetningsmidler. Men blande og leke kan du jo gjøre uansett, betong er gøy! Derimot vil jeg nok fortsatt hevde at best resultat på en plate får du nok likevel av ferdig ekspanderbetong. Den oppnår i alle fall styrken du ønsket.. :)

• Liker
nilhe1
  • Laddar…
Høystyrkebetong krever mye sement, noe som fører til at det brenner raskt og sprekker mye, noe som må holdes under kontroll med ekstra mye armering.

Du ville sannsynligvis blitt ganske skuffet over resultatet.

• Liker
nilhe1
  • Laddar…
W witten skrev:
Høystyrkebetong krever mye sement noe som fører til at det herder raskt og sprekker mye, noe som må holdes under kontroll med ekstra mye armering.

Du vil sannsynligvis bli ganske skuffet over resultatet.
Varmeutviklingen kan jo holdes litt bedre i sjakk med slagg i stedet for flyveaske o.s.v. Men det herder jo fortsatt bra...

Uansett hva du bruker, er 20-25 mm tykkelse for lite på platen. Enig i at ekspanderbetong er å foretrekke.

• Liker
nilhe1
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Varmeutviklingen går jo an å holde litt bedre i sjakk med slagg istedenfor flygeaske o.s.v. Men det brenner jo på bra likevel...
Jo, utfordringene er sikkert ikke like påtagelige i en så tynn plate.

• Liker
nilhe1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.