Jeg skal støpe en grunnmur til en mur, som blir en del av et drivhus vi skal bygge. Når vi forbereder bakken nå ser jeg at den, under et tynt lag matjord, består av tettpakket sand. Og da føles det plutselig litt unødvendig å dra og kjøpe en masse grovbetong der i prinsippet halvparten eller mer av både vekt og penger for betongen jo er nettopp sand. Jeg tenkte altså å blande egen betong av min sand som finnes på stedet, sement, og litt grovere fraksjoner av grus som jeg har forstått at betong bør inneholde. Men - dere som kan dette - hvor viktig er det at det er helt klinisk ren sand, og hvor fin kan den være? Der jeg graver nå er sanden veldig finkornet, mellom 0-1mm, av og til nesten som et mel i konsistensen. Og det kan hende at det nå og da sklir ned en liten bit av en trerot som jeg overser når jeg graver. Får dette - eventuelle organiske elementer, og sandens finkornethet, betongen til å bli mindre holdbar?
Sannsynligvis, men det har sannsynligvis ingen større betydning i ditt lille hageprosjekt.N Nilzie skrev:
Du har helt rett i at det er et lite hageprosjekt. Ingen farlige vekter det skal holde for. Men en vil jo likevel ikke at grunnmuren sprekker fordi jeg har blandet dårlig betong. Men hvis jeg leser meg opp og blander godt så bør altså ikke de fine sandfraksjonene innebære noen større risiko?F fribygg skrev:
Du trenger forholdsvis mer sement for å binde den fine sanden enn om du har blandet i grovere fraksjoner, så det er ikke nødvendigvis økonomisk å bruke sanden du har - i hvert fall ikke bare. Men det kan jo være verdt det likevel for å slippe å dra grus....
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Blande egen høyfast betong!?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Pris/kalkyl på färdig/egenblandad betong till
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Blande egen betong-Fraksjon?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
ännu en fråga om egen blandad betong
Grund & Markarbeten -
Mikse egen hurtigherdende betong?