Tenkte bygge et sykkelskur av carport-modell - fire stolper og et tak. Mine spørsmål gjelder dimensjoneringen.

Konstruksjonen kommer til å måle 2500*2500 (høyde 2200). Jeg har noen 70*70 stolper til overs som jeg tenkte bruke for å holde oppe taket. Lurer på om man også kan bruke 70*70 stolpe som bjelke for bjelkelag for taket? Kommer til å legge råspont og deretter shingel oppå.

De beregningseksempelene jeg finner gjelder 45mm-bjelker og 45*70 føles jo for svakt, selv for en lettere konstruksjon.

Noen som har en vurdering om 70*70 stolpe vil holde som bjelke ved 2500mm fri lengde og cc60? Eller vil det svikte?

/Erik

Magnus E K
Mer informasjon trengs. Vinkel på taket? Snøsone?

Hvis du kløyver stolpene og skrulim sammen til 30 x 140 så blir det sterkere. (Noen andre får regne på om det holder.)

Ja, det kommer til å svikte skikkelig på midten. Flere cm. Limer og skruer du derimot dem sammen på høyden blir det kjempebra. Ellers er nok minimumsdimensjonen 45x145 C 24. Jeg ville nok valgt 45x170 C 24.

Takk for svar!

Kompletterer litt: Snøson 2 og 10 graders pulpettak. Føles likevel som at det trengs å gå opp i dimensjon.

Det er som sagt et sykkelstativ. Risikoen med å underdimensjonere er at det ganske snart ser stygt ut. Ellers bør en slik konstruksjon kunne holde seg frisk lenge.

J justusandersson skrev:
Det er som sagt et sykkelstativ. Risikoen med å underdimensjonere er at det ganske snart ser stygt ut. Ellers bør en slik konstruksjon kunne holde seg flott lenge.
Takk for bra svar, følger dine anbefalinger.

/Erik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.