12.273 lest ·
25 svar
12k lest
25 svar
Bjelkelag for lang spennvidde (6 meter)
Hei
Jeg har et flatt tak/terrasse (4%) under prosjektering. Samtidig som det er et garasjetak kan man gå ut på det som terrasse. Overflaten er ca. 9,6 meter x 6 meter = knapt 60 kvm.
Jeg vil nok ha takstolsbjelker HEA blandet med trykt regel 45 x 145. Alle er festet stabilt i begge ender og spennvidden er 6 meter. Jeg har derfra antatt at HEA er mye mindre kostbart enn limtrebjelker samt at takhøyde spares med stålets større styrke. 45 x 145 er jo heller ikke særlig kostbart.
Jeg kan ikke (lenger) gjøre riktige ingeniørberegninger på dette men har (som gammel ritslav på -70-tallet) grovskissert dette og leter etter en dyktig prosjektør som kunne undersøke:
Med deling 300cc over ca. 9600 meter har jeg skissert med 31 takstoler dvs 33 avstander på 300 mm.
Takstolene er vekselsvis regel 45 x 145 og HEA 120 fordelt som hovedregel 2 tre og en HEA. Med en tettere inndeling av HEA i midten med annenhver tre og annenhver HEA (posisjon 13 – posisjon 18)
1 + 1 tre + 1 HEA blir da i posisjonene 1-12 samt 19-31 hvilket gir 16 + 1 tre og 8 HEA.
I midten blir det altså 1 tre + 1 HEA i posisjon 13-14, 15-16, 17-18 hvilket gir 3 tre og 3 HEA.
Totalt 20 tre og 11 HEA.
På takstolene et platetak og på dette bjelkelag og regler for UPM dekk.
Jeg har et flatt tak/terrasse (4%) under prosjektering. Samtidig som det er et garasjetak kan man gå ut på det som terrasse. Overflaten er ca. 9,6 meter x 6 meter = knapt 60 kvm.
Jeg vil nok ha takstolsbjelker HEA blandet med trykt regel 45 x 145. Alle er festet stabilt i begge ender og spennvidden er 6 meter. Jeg har derfra antatt at HEA er mye mindre kostbart enn limtrebjelker samt at takhøyde spares med stålets større styrke. 45 x 145 er jo heller ikke særlig kostbart.
Jeg kan ikke (lenger) gjøre riktige ingeniørberegninger på dette men har (som gammel ritslav på -70-tallet) grovskissert dette og leter etter en dyktig prosjektør som kunne undersøke:
Med deling 300cc over ca. 9600 meter har jeg skissert med 31 takstoler dvs 33 avstander på 300 mm.
Takstolene er vekselsvis regel 45 x 145 og HEA 120 fordelt som hovedregel 2 tre og en HEA. Med en tettere inndeling av HEA i midten med annenhver tre og annenhver HEA (posisjon 13 – posisjon 18)
1 + 1 tre + 1 HEA blir da i posisjonene 1-12 samt 19-31 hvilket gir 16 + 1 tre og 8 HEA.
I midten blir det altså 1 tre + 1 HEA i posisjon 13-14, 15-16, 17-18 hvilket gir 3 tre og 3 HEA.
Totalt 20 tre og 11 HEA.
På takstolene et platetak og på dette bjelkelag og regler for UPM dekk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har jeg oppfattet deg rett om at hver tredje bjelke skal være en HEA 120 og de to imellom 45x145 trykkimpregnert tre? Når jeg gjør et overslag og regner med 2kN/m2 i nyttebelastning/snølast og 0,5 kN/m2 i egenvekt på trebjelkene, rekker ikke engang en 45x220 for å klare et nedbøyningskrav på 1/300, enda mindre et moderne sviktkrav. HEA 120 vil nok holde. Men jeg har kanskje misforstått det hele?
Hei!
1000 takk for ditt svar. Mitt svar er:
Ja, men i midten er det tettere. Det er annenhver HEÅ120 på posisjonene 13 til 18.
Er du bygningsingeniør, og kan jeg få leie din tjeneste? Det trengs jo ingen tegning, bare at den tekniske beskrivelsen blir riktig.
Dette må jo bli bra. Men må jeg ha HEA 120 på alle posisjoner? Jeg har sortert bort limtrebjelker fordi det ville koste 28—30.000 kr hos Beijers.
1000 takk for ditt svar. Mitt svar er:
Ja, men i midten er det tettere. Det er annenhver HEÅ120 på posisjonene 13 til 18.
Er du bygningsingeniør, og kan jeg få leie din tjeneste? Det trengs jo ingen tegning, bare at den tekniske beskrivelsen blir riktig.
Dette må jo bli bra. Men må jeg ha HEA 120 på alle posisjoner? Jeg har sortert bort limtrebjelker fordi det ville koste 28—30.000 kr hos Beijers.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Men er virkelig 120 nok på stålbjelkene? Vi har en 5m lang HEA 180 i mellometasjen på et sted her i huset.
HeiH hempularen skrev:
Ditt spørsmål kan bare besvares av ingeniørvitenskapen. Det eneste jeg kan legge til er at kanskje det gjelder andre forhold inne i bjelkelaget på et hus med større belastninger sammenlignet med en terrasse?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Å dimensjonere taket slik at det holder og ikke bøyer for mye ned, er ingen problemer å løse. Derimot finnes risikoen for at det vil svaie når man går på terrassen. Å løse svingningsproblematikken er litt mer komplisert og vil sannsynligvis innebære økte dimensjoner sammenlignet med å bare dimensjonere slik at de holder og ikke bøyer for mye ned.
ja du har sikkert rett.B bossespecial skrev:Å dimensjonere taket slik at det holder og ikke bøyer seg ned for mye er ingen problem å løse. Derimot finnes risikoen at det vil svaje når man går på terrassen. Å løse sviktproblematikken er litt mer komplisert og vil sannsynligvis innebære økte dimensjoner sammenlignet med å bare dimensjonere slik at det holder og ikke bøyer seg ned for mye.
Jeg har nå fått en bygningsingeniør til å regne på dette og det har endt med at hver av posisjonene har en HEB120. Svajet og nedbøyningen blir da minimal. Dette tåler dessuten minimum 400 kg per kvm.
Hei se svar nedenfor - med HEB120 på hver posisjon er dette mer enn nokY Yngve Levin skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvor tett havner bjelkene og hvordan tenkte du å ha den resterende takkonstruksjonen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Som bossespecial påpeker er det vanskelig å få det til å ikke bli for ujevnt. Jeg ville som et alternativ foreslå kraftigere og mer glisne stålbjelker som primært bærverk, foreslått c/c 2400, og deretter tre vinkelrett med c/c 600 som sekundært bærverk. Det er mulig å felle inn trevirket mellom stålets flenser slik at høyden holdes nede. Regner man med snølast/nyttelast 2 kN/m2 og egenvekt 0,5 kN/m2 (gjetninger, må verifiseres) kunne det fungere med HEB 160 for stålet og 45x170 C24 for virket. Et innspill.
Delingen bør være 300 cc pga spesifikasjonene for den UPM trallen m.m. som ligger øverst. Med deling 300cc over ca 9600 meter blir det 31 posisjoner takstoler dvs 33 distanser om 300 mm med HEB 120 cc 300 på alle posisjoner og gavlmur i begge endene. Spontede kledde bord oppå bjelkelaget og derpå ligger bjelkelag/regler på samme deling og samme posisjoner som takstolene. Inne i H bjelkene limes en 90 regel som i seg danner recess for den langsgående konstruksjonen for himlingen. Denne senere stiver opp mot skjærkreftene også. Projjningen er ikke ferdig men når det gjelder HEB og UPM er det mer eller mindre fastsatt nå,B bossespecial skrev:
Hei - se mitt svar nedenfor til bossespecial. Det er forankret hos en byggingeniør. Men med dette sagt er kanskje ikke nåværende løsning optimal. Men for hver 300cc må UPM-trallene ha støtte hele veien. UPmn ligger liksom på skinner (bjelkelaget).J justusandersson skrev:Som bossespecial påpekar er det vanskelig å få det til å ikke bli for ustabilt. Jeg ville som et alternativ foreslå kraftigere og mer spredte stålbjelker som primært bæresystem, for eksempel c/c 2400, og deretter tre vinkelrett med c/c 600 som sekundært bæresystem. Det er mulig å felle inn treverket mellom stålets flenser slik at høyden holdes nede. Regner man med snølast/nyttig last 2 kN/m2 og egenvekt 0,5 kN/m2 (gjetninger, må verifiseres) ville det kunne fungere med HEB 160 for stålet og 45x170 C24 for treverket. En innspill.
Jeg setter virkelig pris på deres innspill!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er jo enkelt å legge de tverrgående trematerialene på c/c 300 mm, selv om det går med dobbelt så mange.