Hei alle sammen! Jeg har fått for meg at jeg skal fjerne en bærende vegg for å få kjøkken, spisestue og stue i fil. Jeg gikk inn på byggbeskrivelser og gjorde en enklere beregning (se vedlagt), men problemet er jo som kjent at limtre bygger høyde for mye! Så mitt spørsmål er hvilken dimensjon av HEA eller HEB som kunne regnes hjem i stedet? Og hva krever bygningsrådet for beregninger i en byggemelding?
Bør kreves K-tegning av konstruktør. Konstruktør kan mange kalle seg men man skal besitte tilstrekkelig kunnskap for oppgaven.
Man kan i teorien sammenligne I*E for respektive limtre og HEA og på den måten få en dimensjon ut fra sin framstilte bjelke. Men jeg anbefaler å ta inn en konsulent så har du gode tegninger til byggemeldingen også.
Man kan i teorien sammenligne I*E for respektive limtre og HEA og på den måten få en dimensjon ut fra sin framstilte bjelke. Men jeg anbefaler å ta inn en konsulent så har du gode tegninger til byggemeldingen også.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes også du bør ta hjelp av noen. Du har regnet med en utbredt last på ca 20 kN/m på bjelken, noe som høres litt i overkant ut. Samtidig er ditt svar, 90x360 for svakt med tanke på nedbøyningen. Med 20 kN/m trenger du en HEA 180 bjelke. Hvis du reduserer åpningens mål med et par desimeter, kan du bruke 215x270 limtre, fortsatt under forutsetning av 20 kN/m.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om dere er sikre på planløsningen er det bedre med en konstruktør i dette tilfellet.
@justusandersson kan jeg spørre hvor egenvekten av taket og snølasten kommer inn i bildet i Byggbeskrivelsers beregning med hensyn til dimensjoneringen av bjelken? På hjemmesiden finnes det ingen steder hvor man kan angi c/c avstanden mellom takstolene.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det vet jeg like lite som du. Jeg er skeptisk mot det verktøyet og har ingen kunnskap om det. Jeg bare regnet baklengs med ledning av opplysningene om bjelkedimensjon og nedbøyning. Uten takstols c/c og støttbensplassering er det jo vanskelig å regne ned taklastene.
Jeg er enig. Jeg gjorde en egen beregning for å sammenligne og får den totale linjelasten til ca 19 kN/m. Da har jeg regnet med den nyttige lasten (2kN/m2) samt gulvbjelkelagets- og bjelkens egentyngde.
Avvekslingsbjelken belastes vel ikke av andre laster?
Avvekslingsbjelken belastes vel ikke av andre laster?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kommer jo an på takkonstruksjonen.
Nja, ikke helt og holdent. Men det hadde vært bra om man kunne se hvordan de tenker med beregningene, antagelser osv.L link74 skrev:
EDIT: Jeg så at det står at beregningene utføres med Statcon, et dimensjoneringsprogram dessuten. Jeg blir raskt skeptisk til ting som jeg ikke selv kan kontrollere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg deler @scorp1ons oppfatning i stor grad. Jeg skrev at jeg er skeptisk, men jeg har aldri brukt verktøyet. Jeg synes nok at bruken må bygge på ganske gode forkunnskaper så man kan stille spørsmål ved resultatet. Som min mattelærer innprentet: Er svaret rimelig?L link74 skrev:
Hyggelig område du bor i. Skräcklestugan har jeg besøkt mange ganger. Når er huset ditt bygget?
![<![alt-beskrivelse av bildet: Byggbeskrivning for åpning i en innervegg med detaljer om materialer, målinger, og et 3D-bilde av et 1/2-planshus.]>](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/496/496169-4619c3649335ced9df25e44437065c69.jpg)