Hei, jeg har revet en bærende vegg og skal skifte den ut og lurer på hvilken størrelse jeg skal ha på bjelken?

Det vil bli 5,6 meter mellom stolpene til bjelken, ovenfor er det et gulv til overetasjen med gips, 49x175 bjelker 600cc, sponplater + vinylgulv.

Naboen har gjort akkurat det samme, der har de satt en IPE 180, men stoler ikke hundre prosent på snekkerfirmaer når det gjelder slike ting.

N no_cigar skrev:
Hei, jeg har revet en bærende vegg og skal veksle av den og lurer på hvilken størrelse jeg skal ha på bjelken?

Det vil bli 5,6 meter mellom stolpene til bjelken, ovenfor er det et gulv til overetasjen med gips, 49x175 stendere 600cc, sponplater + vinylgulv.

Naboen har gjort akkurat det samme og der har de satt en IPE 180, men stoler ikke hundre prosent på snekkerfirmaer når det gjelder sånn
Mara i alt i ChatGPT så får du svaret. Jeg gjorde det når jeg skulle bygge en bærende vegg og den ga bra svar. At jeg så bygde med enda mer sikkerhet er jo en annen sak...

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
B
Du trenger å vite hvilke laster som bjelken utsettes for og deretter finne en dimensjon ut fra last og spennvidde

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.