Det er mange lignende tråder, men finner ingenting som dekker akkurat dette så vidt jeg kan se.

Har et gammelt fyrrom som nå er ryddet ut da pelletskjelen ble fjernet og erstattet av en bergvarmepumpe som står i den tilstøtende vaskerommet. Det (eneste) som var bra med den gamle kjelen var at den holdt fyrrommet og mesteparten av kjelleren knusktørr, men også nå, tre måneder etter byttet, føles kjelleren og gulvet tørt og fint. Nå skal jeg gjøre om fyrrommet til et enkelt TV-rom, og planen har vært slik hittil, men jeg vil gjerne ha synspunkter:

1. Jevne ut ujevnheter og støpe igjen gammel sluk med betong (større ujevnheter) samt avrettingsmasse (mindre ujevnheter). Har allerede gjort grovarbeidet her, det blir helt ok jevnt men langt fra perfekt uten å flyte hele rommet som skråner (noe som ikke plager meg så mye så lenge gulvet ikke er sjøsykt når det er ferdig).
2. Legge blå Platon-matte med oppbrett for passiv ventilasjon på hele gulvet.
3. Dekke gulvet med 20mm XPS. Dette for å bygge opp gulvet som har et betydelig trinn ned fra to tilstøtende rom (der man kommer ned fra trappen samt vaskerommet som er neste rom inn) og for å varmeisolere.
4. Legge slitesterkt heldekkende teppe i ull da jeg ikke vil ha et plastteppe som avgir mikroplast og har en masse kjemikalier i seg. I begge tilfeller bør man velge et teppe med bakside som kan puste for å være på den sikre siden.

Trenger jeg å legge fornyelsesgulv (12 mm fasader sponplater) på XPS før teppet, eller er XPS hardt nok til å ikke deformeres når teppet ligger på, typisk når man plasserer en sofa med ben som trykker? Ønsker gjerne å minimere ambisjonsnivå og investering på grunn av tidsmangel og mange andre ting som trenger å fikses i huset, men antar at man kunne erstatte XPS med fornyelsesgulv direkte? Vil helst unngå organiske materialer, men det er kanskje greit når man har lagt Platon. Jeg har ikke så høye forventninger til at et passivt ventilert gulv skal være fantastisk, men tror det er godt nok siden kjelleren føles tørr.

Så lurer jeg også på om man skal legge en duk, enten under Platon for å unngå klapring siden gulvet ikke kommer til å være perfekt flatt, eller under/over eventuelle sponplater?

På grunn av brannfare ville jeg være litt redd for å ha XPS så eksponert. Jeg tror at takhøyden og hvor mye du kan bygge opp kan avgjøre konstruksjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.